Για να μπορέσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί
αποτελεσματικότερα στο θεσμικό της ρόλο και στις συνεχώς
αυξανόμενες αρμοδιότητες της, θα πρέπει να ενισχύσει την
οικονομική της επάρκεια και αυτοτέλεια.
Τα τελευταία χρόνια ο περιορισμός των επιχορηγήσεων από την
Κεντρική Διοίκηση προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ως αποτέλεσμα της
βαθιάς οικονομικής κρίσης, έχει επαναφέρει στο προσκήνιο την
ανάγκη των Δήμων να βελτιώσουν τους μηχανισμούς αναζήτησης,
βεβαίωσης και είσπραξης των θεσμοθετημένων εσόδων τους.
Σημαντικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί, όπως το Ελεγκτικό Συνέδριο
και ο Συνήγορος του Πολίτη, έχουν αναδείξει την αδυναμία των
Δήμων να εφαρμόσουν κατάλληλες διαδικασίες βελτίωσης της
εισπραξιμότητας των ιδίων τους εσόδων.
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται οι σημαντικότερες πηγές
εσόδων του Δήμου Θεσσαλονίκης, αναδεικνύοντας τις παθογένειες
στις επιμέρους διαδικασίες βεβαίωσης και είσπραξης, που δεν
επιτρέπουν την ομαλή εισροή εσόδων. Ως βάση χρησιμοποιούμε α)
την Ειδική Έκθεση Ελέγχου Ιδίων Εσόδων του Ελεγκτικού Συνεδρίου
για το έτος 2013 και β) την Έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για τα
έσοδα των Δήμων. Παρακολουθούμε την πορεία των εσόδων του
Δήμου τα τελευταία έτη, αντλώντας στοιχεία από βασικές οικονομικές
καταστάσεις και Εκθέσεις των Ελεγκτών Ορκωτών.
Στο συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουμε είναι ότι, παρότι η
εισπραξιμότητα κινείται σε χαμηλά επίπεδα, υπάρχει δυνατότητα
βελτίωσης μέσω της αναθεώρησης μηχανισμών εσωτερικού ελέγχου
και ανάπτυξης κανόνων συνεργασίας με τρίτους φορείς
(EL)
Μεταπτυχιακή εργασία--ΣΔΟ-Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, 2018--9923
(EL)
If the Local Authorities wish to respond more effectively to their
institutional role and their ever-growing competencies, they must
strengthen their financial capacity and autonomy.
In recent years, the limitation of subsidies from Central
Administration to Local Government, as a result of the deep
economic crisis, has brought to the fore the need for municipalities
to improve the mechanisms for seeking, certifying and collecting
their statutory income.
Significant audit mechanisms such as the Court of Audit and the
Greek Ombudsman, have highlighted the failure of municipalities to
implement appropriate procedures to improve the collection of their
own revenues.
This paper presents the most important sources of revenue, of the
Municipality of Thessaloniki, highlighting the pathogens in the
individual procedures for certification and collection, which do not
allow a smooth inflow of income. As a basis, we have used (a) the
Court's Special Income Statement for the year 2013 and (b) the
Ombudsman's Report on the revenues of the Municipalities. We have
monitored the revenue flow of the Municipality in recent years,
drawing on data from basic financial statements and Reports of
Auditors.
The conclusion we reach is that, although the collection rate is low,
there is scope for improvement, through the revision of internal
control mechanisms and the development of cooperation rules, with
third parties
(EN)