Σύμφωνα με την βιβλιογραφία, οι παράγοντες που επηρεάζουν τις στάσεις των
καταναλωτών κατά την επιλογή οργανικών τροφίμων είναι η ποιότητα, η τιμή και η
διαθεσιμότητα των οργανικών προϊόντων. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η
διερεύνηση των παραγόντων που είναι πιθανό να επηρεάζουν την συμπεριφορά των
καταναλωτών όσον αφορά την επιλογή βιολογικών προϊόντων. Εξετάστηκαν οι
κυριότερες προθέσεις επιλογής βιολογικών προϊόντων και οι περιοριστικοί παράγοντες
σε τυχαίο δείγμα 150 ατόμων από την βόρεια Ελλάδα, το οποίο απαρτίστηκε κατά
64,7% από γυναίκες και κατά 35,3% από άντρες, κατά πλειοψηφία με πανεπιστημιακή
εκπαίδευση. Η έρευνα βασίζεται στην πρωτογενή συλλογή δεδομένων. Τα δεδομένα
συλλέχθηκαν με την βοήθεια ερωτηματολογίου, το οποίο διανεμήθηκε προσωπικά
στον κάθε συμμετέχοντα και συμπληρώθηκε επιτόπια. Η στατιστική ανάλυση των
δεδομένων περιλαμβάνει συσχετίσεις και γραμμική παλινδρόμηση. Σύμφωνα με τα
αποτελέσματα και σε αντίθεση με την σχετική βιβλιογραφία, καταδεικνύεται ότι οι
στάσεις των καταναλωτών του δείγματος στην επιλογή βιολογικών προϊόντων δεν
σχετίζονται με το φύλο, την εισοδηματική κατάσταση και την οικογενειακή τους
κατάσταση. Αντίθετα, φαίνεται να σχετίζονται με το σημείο αγοράς των προϊόντων.
Τέλος, η επιβεβαίωση των αρχικών υποθέσεων έδειξε ότι: (α) όσο περισσότερο οι
καταναλωτές θεωρούν τα βιολογικά προϊόντα ως ασφαλή και υγιεινά, τόσο μεγαλύτερη
είναι και η πρόθεση για την αγορά τους (ρ του Pearson 0.627), (β) όταν η παραγωγή
των βιολογικών προϊόντων είναι φιλική προς το περιβάλλον αυξάνεται η πρόθεση
αγοράς τους (ρ του Pearson 0.659) και (γ) όταν η διατροφική αξία των βιολογικών
προϊόντων είναι μεγαλύτερη έναντι των συμβατικών αυξάνεται η πρόθεση αγοράς τους
(ρ του Pearson 0.575) .
(EL)
Πτυχιακή εργασία--ΣΤΕΤΡΟΔ-Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας, 2018--9905
(EL)
According to the literature, the factors that influence the consumers’ attitude when
choosing organic food are quality, price, and availability. The purpose of this thesis was
to investigate the factors that are likely to influence consumer behavior when it comes
to choosing organic products. The attitudes and the limiting factors towards selecting
organic products were examined using a random sample of 150 individuals from
northern Greece, which was composed of 64.7% women and 35.3% men, the majority
of which have studied in higher education. The research is based on primary data
collection. Data was collected using a questionnaire, which was personally distributed
to each participant and was filled-in on-the-spot. The statistical analysis of the data
includes correlations and linear regression. According to the results and in contrast to
the related literature, it is shown that the consumers’ attitudes towards organic products
are not correlated with their gender, income or marital status. On the contrary, they
appear to be related to the point of purchase of the products. Finally, the confirmation
of the original hypotheses showed that: (a) the more the consumers consider organic
products to be safe and healthy, the greater their intention to buy them is (Pearson’s ρ
0.627), (b) when producing organic products is more friendly to the environment, then
the consumers’ intention of buying them increases (Pearson’s ρ 0.659) and (c) when
the nutritional value of organic products is higher than that of the conventional ones,
then the consumers’ purchase intention increases (Pearson’s ρ 0.575)
(EN)