Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) συνιστούν έναν καινοτόμο εκπαιδευτικό θεσμό με βασικό στόχο την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, την προώθηση στην απασχόληση και την κοινωνική προσαρμογή των ενήλικων ανθρώπων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Έτσι, συντελούν σε μια προσπάθεια της πολιτείας προς την αποφυγή της κοινωνικής ανισότητας και του κοινωνικού αποκλεισμού των ατόμων με χαμηλές δεξιότητες, δίνοντάς τους την ευκαιρία να αυξήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους, προκείμενου να επιτευχθεί η κοινωνική τους ένταξη, αλλά και να εξελιχθούν σε υπεύθυνους πολίτες. Η παρούσα εργασία αποτελεί μια προσπάθεια διερεύνησης του τρόπου με τον οποίο η εκπαίδευση ενηλίκων στα ΣΔΕ, συνδέεται με την έννοια της «πολιτειότητας» και ειδικότερα προσπαθεί να διερευνήσει αν επιτυγχάνεται η ενεργός πολιτειότητα μέσα από την διδασκαλία του Κοινωνικού Γραμματισμού. Το κύριο ερώτημα που επιχειρείται να απαντηθεί είναι αν αναπτύσσεται η ιδιότητα του ενεργού πολίτη μέσα από την διεργασία του Κοινωνικού Γραμματισμού. Η ποιοτική έρευνα που διεξήχθη αφορά μία περιπτωσιολογική μελέτη του ΣΔΕ Ορεστιάδας και επιχειρεί την διερεύνηση των απόψεων και των αντιλήψεων των απόφοιτων του ΣΔΕ Ορεστιάδας ως προς τις έννοιες της πολιτειότητας, καθώς και αν αυτές επηρεάστηκαν από την εκπαίδευση που έλαβαν στο ΣΔΕ και πιο συγκεκριμένα, από την διδασκαλία του Κοινωνικού Γραμματισμού. Κίνητρο για τη διερεύνηση του εν λόγω θέματος, αποτέλεσε η ιδιαιτερότητα του ΣΔΕ Ορεστιάδας, καθώς παρουσιάζει ενδιαφέρον η σύνθεση των εκπαιδευομένων του, που αποτελείται κατά το ήμισυ από μέλη της εθνο-πολιτισμικής ομάδας των Ρομά.
163 σ.
Βιβλιογραφία: σ. 100-105
Second Chance Schools constitute an innovative attempt to fight social exclusion as well as to promote employment and social adjustment for those adults who have not completed compulsory education. They, thus, contribute to the attempts made by the Greek State to fight social inequality and social exclusion of the low-skilled individuals, giving them the opportunity to increase their knowledge and skills in order to achieve their social integration and development as responsible citizens. The present study aims at investigating how adult education in the Second Chance Schools can be linked to the notion of “citizenship” and, more specifically, whether Social Literacy contributes to active citizenship. The case study carried out concerns the Second Chance School of Orestiada (Prefecture of Evros, Greece) and aims at investigating the views and perceptions of Orestiada Second Chance School graduates on the concept of “state”. Participants were also asked to assess the influence of the Social Literacy course they received on their views. The Second Chance School of Orestiada was chosen because it is unique for its student population since about 50% of the students are of a roma origin.