Πολύχρωμο σχολείο. Η διάσταση του φύλου στην εκπαίδευση και η κοινωνική εργασία

This item is provided by the institution :
Democritus University of Thrace   

Repository :
Repository of DUTH   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Πολύχρωμο σχολείο. Η διάσταση του φύλου στην εκπαίδευση και η κοινωνική εργασία

Τσαγρή, Ελένη
Tsagri, Eleni

Polyzoidis, Periklis
Παπαδημητρίου, Ευριπίδης
Papadimitriou, Evripidis
Chatzifotiou, Sevasti
Χατζηφωτίου, Σεβαστή
Πολυζωίδης, Περικλής

masterThesis

2024-10-23T11:12:07Z
2022-05-10


This postgraduate dissertation entitled “Colourful School: Gender in education and the role of social work” was prepared by Eleni Tsagri, postgraduate student in the Postgraduate Program entitled “Social Work in Education - Inclusion of Diversities” of the Department of Social Work of the Democritus University of Thrace, under the supervision of Sevasti Chatzifotiou, Associate Professor, and was completed in April 2022. This postgraduate dissertation aims at exploring the views, knowledge, and experiences of social workers working in education as regards gender and sexuality aspects, in particular violence and discrimination on the grounds of sexual orientation, gender identity/ gender expression, and gender characteristics of schoolchildren. It seeks to highlight how social work can help achieve an inclusive school, free of discrimination and violence on the grounds of gender identity, sexual orientation, and gender characteristics. The aim is to highlight the weaknesses and strengths of the various approaches and interventions implemented by social workers in education, as well as to explore the current needs, with a view to formulate proposals for future implementation and action. In view of the above aims and goals of this survey, 8 (eight) interviews were carried out, involving social workers from all levels of education. The qualitative investigation and analysis shows that undergraduate education of social workers lacks themes related to the scope of this survey. As a result, social workers gain their knowledge and awareness on LGBTQI+ issues solely by searching and exploring in their own initiative and out of personal interest, or after having to deal with related issues in their work environment. As regards the atmosphere in schools, and how safe LGBTQI+ people feel, it has been shown that there is a diverse landscape. Significant data can emerge from educators’ and peers’ stance. Moreover, all social workers referred to the role family plays, whether family members are supportive, whether there is acceptance or not, as well as to the importance of collaboration and of providing support to school and family. Lastly, the survey findings have shown that appropriate training is necessary for all professionals working in education, on gender and sexuality themes, and that there is a need for interdisciplinary collaboration as well as for carefully organised action plans and policies which aim at preventing and managing discrimination and violence on the grounds of sexual orientation, gender identity/ gender expression, and gender characteristics of schoolchildren.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο «Πολύχρωμο σχολείο, Η διάσταση του φύλου στην εκπαίδευση και η κοινωνική εργασία» εκπονήθηκε από την Ελένη Τσαγρή, μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο: «Κοινωνική εργασία στην Εκπαίδευση, Ένταξη ετεροτήτων» του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Δ.Π.Θ., υπό την επίβλεψη της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας, κ. Σεβαστής Χατζηφωτίου και ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2022. Σκοπός της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των απόψεων, γνώσεων, βιωμάτων και εμπειριών των κοινωνικών λειτουργών που εργάζονται στην εκπαίδευση, αναφορικά με θέματα φύλου και σεξουαλικότητας και ειδικότερα σε ζητήματα βίας και διακρίσεων με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα/ έκφραση φύλου και τα χαρακτηριστικά φύλου μαθητών/-τριών. Επιχειρεί να αναδείξει τη συμβολή της κοινωνικής εργασίας στην επίτευξη ενός σχολείου για όλους και όλες, χωρίς διακρίσεις και βία με βάση τη ταυτότητα φύλου, τον σεξουαλικό προσανατολισμό και τα χαρακτηριστικά φύλου. Στόχος είναι να αναδειχθούν οι αδυναμίες και οι δυνατότητες των προσεγγίσεων και παρεμβάσεων των κοινωνικών λειτουργών που εργάζονται στην εκπαίδευση καθώς και να αναδειχθούν οι τρέχουσες ανάγκες οδηγώντας σε προτάσεις για μελλοντική εφαρμογή και δράση. Γι’ αυτούς τους σκοπούς και στόχους της παρούσας έρευνας διεξήχθησαν 8 (οκτώ) συνεντεύξεις με κοινωνικούς/-ες λειτουργούς που εργάζονται στο χώρο της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Μέσα από ποιοτική διερεύνηση και ανάλυση προκύπτει πως από την εκπαίδευση των κοινωνικών λειτουργών σε προπτυχιακό επίπεδο λείπουν τα θέματα που αφορούν το υπό μελέτη αντικείμενο με αποτέλεσμα οι γνώσεις και η επαφή με ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα να προκύπτει είτε από τη προσωπική τους αναζήτηση και το ενδιαφέρον είτε από την επαφή τους με ανάλογα ζητήματα στο σχολικό περιβάλλον. Αναφορικά με το σχολικό κλίμα που επικρατεί και το βαθμό ασφάλειας που μπορεί να νιώθουν τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα προέκυψε πως υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις. Σημαντικά δεδομένα προκύπτουν από τη στάση των εκπαιδευτικών καθώς και τον συνομηλίκων. Επίσης, όλοι κοινωνικοί λειτουργοί αναφέρθηκαν στο ρόλο που παίζει η οικογένεια, αν είναι υποστηρικτικοί, με αποδοχή ή όχι, και τη σημασία συνεργασίας και πλαισίωσης του σχολείου και της οικογένειας. Τέλος, τα ευρήματα της έρευνας κατέδειξαν την αναγκαιότητα επιμόρφωσης όλων των επαγγελματιών που εργάζονται στο χώρο της εκπαίδευσης σε ζητήματα φύλου και σεξουαλικότητας, την ανάγκη για διεπιστημονική συνεργασία, καθώς και την ανάγκη οργανωμένων σχεδίων δράσης και πολιτικών, τόσο για τη πρόληψης όσο και για την αντιμετώπιση φαινομένων διακρίσεων και βίας με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα/ έκφραση φύλου και τα χαρακτηριστικά φύλου μαθητών/-τριών.
77 σ.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές


Διακρίσεις
Discrimination
Σχολική κοινωνική εργασία
Social service and sex
Πολύχρωμο σχολείο
Colourful school
School social work
LGBTQI+
ΛΟΑΤΚΙ+

Greek

duth
Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας


Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
free




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)