Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο «Η τέχνη και το παραμύθι
στην εκπαίδευση και την πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας: η οπτική των φοιτητών»
εκπονήθηκε από την Αικατερίνη Λεμοντζέλη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια του
Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Κοινωνική Εργασία του Τμήματος
Κοινωνικής Εργασίας «Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση-Ένταξη Ετεροτήτων»
υπό την επίβλεψη του Επίκουρου Καθηγητή Νικόλαου Τσέργα.
Η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη σημασία της τέχνης και του
παραμυθιού στην εκπαίδευση και την πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας μέσα από
την οπτική των φοιτητών που συμμετείχαν στο μάθημα «Η Τέχνη στην Πρακτική της
Κοινωνικής Εργασίας».
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξει τη σημασία της χρήσης μορφών
τέχνης στην εκπαίδευση αλλά και στην άσκηση της Κοινωνικής Εργασίας. Στο
θεωρητικό μέρος γίνεται αναφορά στη σημασία της χρήσης διαφόρων μορφών τέχνης
ως θεραπευτικού μέσου, την ένταξη μαθημάτων σχετικά με την τέχνη στα
προγράμματα προπτυχιακών σπουδών των Τμημάτων Κοινωνικής Εργασίας στην
Ελλάδα. Το ερευνητικό μέρος της εργασίας έχει σκοπό να διερευνήσει την εμπειρία
των φοιτητών Κοινωνικής Εργασίας, μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος «Η
τέχνη στην πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας» στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του
Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, την αλληλεπίδραση μεταξύ τους, την αίσθηση
δημιουργίας, την έκφραση συναισθημάτων με έναν διαφορετικό τρόπο πέραν της
χρήσης του λόγου. Μέσα από τις θεωρητικές γνώσεις αλλά και το βιωματικό μέρος του
μαθήματος, αναδύεται μια πρόταση για μια διαφορετική επικοινωνία που εκφράζεται
μέσα από χρώματα, χορό, μουσική, θέατρο, κινηματογράφο, φωτογραφία ή μέσα από
ένα συλλογικό κείμενο. Οι φοιτητές είτε είχαν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν την
εμπειρία τους και τις γνώσεις που πήραν από το μάθημα της τέχνης στο πλαίσιο της
πρακτικής τους άσκησης είτε όχι, άκουσαν, είδαν και αισθάνθηκαν τη δυνατότητα του
κοινωνικού λειτουργού να χρησιμοποιήσει ακόμη ένα εργαλείο το οποίο δίνει την
ευκαιρία έκφρασης χωρίς απαραίτητα να χρησιμοποιείται ο λόγος. Απέκτησαν μια
επιπλέον γνώση, την οποία μπορούν να την εξελίξουν και ανάλογα με την
προσωπικότητά τους να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους σε συγκεκριμένες μεθόδους
πρόληψης, διάγνωσης και θεραπείας που χρησιμοποιούν ως όχημα την τέχνη.
This postgraduate thesis with the title “Art and fairytales in education and in the practice
of Social Work: the students’ perspective” was written by AikateriniLemonzeli,
postgraduate student in the MA Programme of the Department of Social Work “Social
Work in Education –Inclusion of Diversities”, supervised by Assistant Professor Dr.
Nikolaos Tsergas.
The thesis focuses on the importance of art and fairytales in education and in Social
Work practice from the students’ perspective. This study aims to highlight the
significance of using art both in education as in the internship of Social Work. The
theoretical part refers to the importance of the use of various arts and fairy tales in
particular as a therapeutic means, they also refer to the integration of art courses in the
curriculum of undergraduate Social Work studies.
The aim of the research is to examine what Social Work students experienced when
undertaking the course “Art in the practice of Social Work” in the Department of Social
Work of Democritus University of Thrace, what was their perception in regards to the
link of Art and Social Work, the interaction between the two, their feeling of creativity
and how this was variously expressed non-verbally. Different ways of communication
expressed through colors, dance, music, theatre, fairytales, cinema, photography or a
collective text emerged.
Whether students had the opportunity to use their experience and knowledge gained
from this course or not, they listened to, they saw and sensed their potential to use art
as a tool enabling expression. Furthermore, they also took the initiative to develop their
creativity, depending on their personality and their education. They used art in social
work practice, i.e. prevention, diagnosis and treatment.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές