Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με τίτλο «Η Πράσινη Κοινωνική Εργασία στα προγράμματα σπουδών Κοινωνικής Εργασίας – Διεθνής Σύγκριση» εκπονήθηκε από τον Ευάγγελο Νταφλούκα, μεταπτυχιακού φοιτητή του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση – Ένταξη Ετεροτήτων υπό την επίβλεψη του Καθηγητή κ. Ευριπίδη Παπαδημητρίου και ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2022. H παρούσα εργασία διερευνά την παρουσία περιβαλλοντικού περιεχομένου σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα Κοινωνικής Εργασίας των πανεπιστημίων της Δανίας, της Λιθουανίας, της Πορτογαλίας και της Ελλάδας. Η περιβαλλοντική κρίση έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις, απασχολώντας την επικαιρότητα για την διαχείρισή της και των συνεπειών αυτής στον παγκόσμιο πληθυσμό. Το ζήτημα αυτό βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με την επιστήμη της Κοινωνικής Εργασίας, μιας και οι κοινωνικοί λειτουργοί συνεργάζονται με όσους βιώνουν οικονομική, ανθρωπιστική, περιβαλλοντική και καλούνται να διαχειριστούν τις παρουσιαζόμενες προκλήσεις και προβλήματα. Η εκπαίδευση συνιστά έναν πολυσήμαντο τομέα μέσω του οποίου μπορεί να αντιμετωπιστεί μακροπρόθεσμα η περιβαλλοντική υποβάθμιση. Είναι απαραίτητο οι μελλοντικοί κοινωνικοί λειτουργοί να έχουν πρόσβαση, κατά την εκπαίδευση και πρακτική τους, σε περιβαλλοντικό περιεχόμενο, ώστε να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για την διαχείριση της περιβαλλοντικής κρίσης και να συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση γύρω από αυτή μέσω της καθημερινής τους πρακτικής που θα βασίζεται στην πράσινη κοινωνική εργασία. Η διερεύνηση γίνεται στους τίτλους και τα περιγράμματα των μαθημάτων. Στη συνέχεια, αναζητείται το που εστιάζουν οι αναφορές. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι υπάρχει μικρή ενσωμάτωση του φυσικού περιβάλλοντος στα μαθήματα των πανεπιστημίων. Οι λίγες αναφορές εστιάζουν στο μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, συνείδηση, εκπαίδευση και ηθική, στην πράσινη-οικοκοινωνική εργασία, στην κλιματική αλλαγή, την οικολογική κρίση και τις φυσικές καταστροφές Τονίζεται η ανάγκη αλλαγής στάσεων, αξιών, προτύπων και του τρόπου δομής της εκπαίδευσης και των πολιτικών για τη αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης και των συνεπειών αυτής. Μια πρόταση είναι να γίνει εύληπτο τί χρειάζεται να γνωρίζουν οι φοιτητές για το θέμα και στην πορεία να αναζητηθεί πώς αυτό μπορεί να μετουσιωθεί στην πράξη, ενώ θα μπορούσε να ενσωματωθεί περιεχόμενο σχετικό με το φυσικό περιβάλλον σε ήδη υπάρχοντα μαθήματα ή να δημιουργηθούν νέα.
55 σ.
Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές
This postgraduate diploma entitled «The Green Social Work in Social Work curricula – International comparison» was written by Evangelos Ntafloukas, postgraduate student of the postgraduate program in Social Work in Education – Integration of Diversity under the supervision of the Professor Mr. Evripidis Papadimitriou in March 2022. This study explores the presence of environmental content in Undergraduate and Postgraduate Social Working Courses of the Universities of Denmark, Lithuania, Portugal and Greece. The environmental crisis has taken great dimensions, employing the timeliness for its management and its consequences in the global population. This issue is in absolute terms with social work science, since social workers cooperate with those experiencing economic, humanitarian, environmental and are invited to manage present challenges and problems. Education is a multi-purpose field through which environmental degradation can be addressed in the long term. It is necessary for future social workers to access, in their education and practice, in environmental content, so that they are properly prepared for the management of the environmental crisis and to help raise awareness among it through their daily practices based on green social work. Investigation is done in the titles and contours of the courses. Then it is being searched for references. The results show that there is little integration of the natural environment to university courses. The few references focus on the model of sustainable development, environmental sustainability, consciousness, education and ethics, green-ecosocial work, climate change, ecological crisis and natural disasters highlight the need to change attitudes, values, standards and structure mode education and policies to tackle the environmental crisis and its effects. A proposal is to understand what students need to know about the issue and on the way to seek how this can be translated into practice, while content involved in the natural environment could be incorporated into existing lessons or newly created.