Ένα θέμα που απασχολεί τους ιστορικούς και πιο συγκεκριμένα τους ιστορικούς της εκπαίδευσης είναι η ύλη και το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων ιστορίας. Η μετάβαση από την επιστημονική ιστοριογραφία στη σχολική με τη συγκρότηση και συγγραφή των σχολικών αφηγημάτων προϋποθέτει μια διαδικασία επιλογής, η οποία στηρίζεται σε συγκεκριμένα κριτήρια. Γιατί επομένως ιστορικά γεγονότα κάποιων περιοχών της ελληνικής επικράτειας φωτίζονται ποικιλοτρόπως, ενώ κάποιων άλλων αναφέρονται επιγραμματικά, σχεδόν καθόλου ή ακόμη και αποσιωπώνται;
Η παρούσα μελέτη προσεγγίζει το θέμα της παρουσίας της ιστορίας της Θράκης στα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 1923 έως σήμερα. Παράλληλα, μελετά τις αναφορές σε «ευαίσθητα και αμφιλεγόμενα» ιστορικά ζητήματα που σχετίζονται με την περιοχή, όπως είναι η ανταλλαγή πληθυσμών και η ιστορία της μουσουλμανικής μειονότητας. Για τον λόγο αυτό, πραγματοποιείται αρχικά μια επισκόπηση για τη διδακτική της ιστορίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και έπειτα επιχειρείται η καταγραφή της ιστορίας της Θράκης στην εθνική ιστοριογραφία. Στη συνέχεια, αποτυπώνεται και μελετάται η θέση της θρακικής ιστορίας στα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας. Τέλος, διατυπώνονται τα συμπεράσματα της έρευνας.
156 σ.
Μεταπτυχιακή εργασία
An issue that concerns historians and more specifically historians of education is the subject matter and content of school history textbooks. The transition from scientific historiography to school historiography with the composition and writing of school narratives presupposes a selection process, which is based on specific criteria. Why is it that historical events of some regions of the Greek territory are illuminated in different ways, while those of some others are mentioned epigrammatically, hardly at all or even kept silent?
The present study approaches the issue of the presence of the history of Thrace in the History textbooks of Primary and Secondary Education from 1923 to the present day. At the same time, it studies references to "sensitive" historical issues related to the region, such as for example the Exchange of Populations and the history of the Muslim minority. For this reason, an analysis of the didactic history of the Greek educational system is first carried out and an attempt is made to record the history of Thrace in the national historiography. Then, the inclusion of Thracian history in school history textbooks is captured and studied. Finally, the conclusions of the research are clearly formulated.
Humanities and the Arts ▶ History and Archaeology History
(EN)