Οι επετειακές σχολικές εκδηλώσεις: διδακτική της ιστορίας σε ιδεολογικό πεδίο

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Οι επετειακές σχολικές εκδηλώσεις: διδακτική της ιστορίας σε ιδεολογικό πεδίο (EL)

Γκόλια, Παρασκευή
Αναστασιάδου, Σοφία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2022-08-14


In this paper, we chose to examine the standardized speeches of the educational authorities for the national celebrations during the years 1924 to 2007, aiming to depict, not only the ideological function it fulfils, but also their connection to school history. The method selected is the implicative analysis according to R. Grass. The analysis of the data showed that in annual celebration speeches we run across ideas which express stereotypes and prejudice views, nationalistic ideas, twisted images of neighboring countries, intolerant aspects for different cultures. In general, we observe that annual celebration speeches describe and analyze historical events, which are taught to elementary students at the subject of history, depicting the parameters of a constructed collective memory and national identity. It is obvious that the contemporary Greek school requires a new orientation and strategy on behalf of the teacher’s in order to construct a harmonic, school community because the cross-cultural aspect and the pedagogy for peace is absent since the value of the diversity of annual celebration speeches is not presented as the primary principle on which other cultural groups can be treated as equals. (EL)


Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εργαστήριο Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση & Εργαστήριο Γλωσσολογίας (EL)


1790-5532
Παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο; Τόμ. 5 Αρ. 1 (2011); 51-60 (EL)
Pedagogical trends in the Aegean; Vol. 5 No. 1 (2011); 51-60 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2022 Παρασκευή Γκόλια, Σοφία Αναστασιάδου (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.