Η πρώιμη μεταρρύθμιση: Το νομοσχέδιο Τσάτσου-Ευρυγένη για τη μεταρρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης (1974-75)

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2015 (EL)

Η πρώιμη μεταρρύθμιση: Το νομοσχέδιο Τσάτσου-Ευρυγένη για τη μεταρρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης (1974-75) (EL)
The early transformation: The draft law of Tsatsos and Eurygenis as an attempt to reform higher education (1974-75) (EN)

Πυργιωτάκη, Ι. Ε.
Παπαδάκη, Ν. Ε.

Αντικείμενο της μελέτης αποτελεί η μεταρρύθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, που επιχειρήθηκε από τις επιτροπε'ς Τσάτσου και Ευρυγένη στην πρώιμη μεταπολίτευση (1974-75). Κορυφαία έκφανση αυτού του εγχειρήματος υπήρξε το Σχέδιο Νόμου Πλαισίου ‘για την Οργάνωση και Λειτουργία των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων’. Η μελέτη εκκινεί από την ανάλυση του ιστορικού και πολιτικού συγκείμενου (αυγή της Γ' Ελληνικής Δημοκρατίας), για να μεταβεί στη συνέχεια στο μελετούμενο μεταρρυθμιστικό εγχείρημα καθαυτό. Αναλύεται η κατάσταση στα ΑΕΙ πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου, επιχειρείται η φαινομενολογική καταγραφή του νομοσχεδίου (η γενική εικόνα του νομοσχεδίου, το ζήτημα της κατοχύρωσης του πανεπιστημιακού ασύλου, η κατάργηση της έδρας και η δημιουργία τομέων, ζητήματα ‘διοίκησης’ του Πανεπιστημίου, το πειθαρχικό τμήμα της νομοθεσίας). Στη συνέχεια ακολουθεί η ανάλυση και ερμηνεία των περιεχομένων του νομοσχεδίου, όπου διαπιστώνεται ότι το μεταρρυθμιστικό εγχείρημα των Τσάτσου-Ευρυγένη επιχειρεί να επιφέρει συνολική ανασυγκρότηση της δομής του Πανεπιστημίου. Τα κομβικά σημεία της πολιτικής για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που ειση- γούνται οι μεταρρυθμιστές μέσω του μελετούμενου νομοσχεδίου, φαίνονται να είναι η αποχουντοποίηση των Πανεπιστημίων, η αποκατάσταση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και η εξασφάλιση του ακαδημαϊκού ασύλου, η συρρίκνωση της χειραγώγησης του Πανεπιστημίου από το Κράτος, η αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων μέσα από συλλογικές αποφάσεις, εκλεγμένων οργάνων και η άρση του παραγκωνισμοΰ και της περιθωριοποίησης των φοιτητών με την αναγνώριση δύο πεδίων συμμετοχής τους στα πανεπιστημιακά δρώμενα: στο πολιτικό πεδίο (συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων) και το επιστημονικό πεδίο. (EL)
The present study deals with the first attempt to reform the Greek Higher Education System after the collapse of the Dictatorship. In the beginning of the 3rd Greek Democracy (1974-1975), two Committees, constituted by influential Greek intellectuals and coordinated by Professor Dimitrios Tsatsos and Professor Dimitrios Eurygenis, edited and promoted a Draft of a Proposed Law, entitled Organization and Operation of the Institutions of Higher Education’. This Draft aimed at the reconstruction and the ‘liberation’ of the Greek Universities. Its focal points were:• the legitimization of the participation of each interest group (including students) in the decision-making process;• the institutional consolidation of the ‘academic asylum’;• the provision of the students with the right to participate actively in the learning procedure;• the replacement of the ‘chair’ with the ‘department’ as the fundamental academic unit. Despite all its advantages and its potential liberating role, the Draft Law was neverenacted. The focus on the contextual parameters of the above- mentioned Draft Law and the discursive practices (used either to legitimize or to criticize it) facilitates the interpretation of the ‘failure’ to enact it. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας

Ελληνική γλώσσα

2015-09-24


Συντακτική Επιτροπή (EL)

1108-3697
Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας; Τόμ. 11 (2003): Εμφύλιοι πόλεμοι; 187-228 (EL)
Science and Society: Journal of Political and Moral Theory; Vol. 11 (2003): Civil Wars; 187-228 (EN)

Copyright (c) 2015 Ι. Ε. Πυργιωτάκη, Ν. Ε. Παπαδάκη (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.