New governance and the rationalisation of Greek education in conditions of financial crisis. Analysis of reforms from a Weberian perspective affecting the rationality of organisational power relations

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



New governance New governance and the rationalisation of Greek education in conditions of financial crisis. Analysis of reforms from a Weberian perspective affecting the rationality of organisational power relations (DE)
Η νέα διακυβέρνηση και ο εξ ορθολογισμός της ελληνικής εκπαίδευσης σε συνθήκες χρηματοοικονομικής κρίσης. Ανάλυση των μεταρρυθμίσεων ως προς τη λογική οργάνωσης των σχέσεων εξουσίας από Βεμπεριανή οπτική γωνία (EL)
New governance and the rationalisation of Greek education in conditions of financial crisis. Analysis of reforms from a Weberian perspective affecting the rationality of organisational power relations (EN)

Kantzara, Vasiliki

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2024-04-20


The present article aims to examine the reforms introduced by the governments in the education system in crisis conditions (2010-2015) from a Weberian perspective. To this end, firstly, we explore affinities between the notion of Weber’s rationalisation to the ‘new governance’ approach to running institutions as it emerged after the Second Word War in the West . Subsequently, we examine the relation of the ‘new governance’ approach to educational reforms in Greece during the period under study and its effects in organisational terms. (DE)
Το άρθρο εξετάζει τις μεταρρυθμίσεις, που εισήγα-γαν οι κυβερνήσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα σε συνθήκες χρηματο-οικονομικής κρίσης (2010-2015) από βεμπεριανή οπτική γωνία. Εκτός από τα μέτρα «λιτότητας», τα δημόσια ιδρύματα υποβλήθηκαν σε μεγάλο βαθμό σε δομικές «διαρ-θρωτικές προσαρμογές». Ακολουθώντας τις αρχές της Νέας Διακυβέρνησης, η έννοια της «προσαρ-μογής» υποδήλωνε την πρόθεση οι θεσμοί με τις μεταρρυθμίσεις «να μειώσουν το κόστος» λειτουρ-γίας, να γίνουν «αποτελεσματικοί» ενώ θα βελτί-ωναν και το επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. (EL)
The present article aims to examine the reforms introduced by the governments in the education system in crisis conditions (2010-2015) from a Weberian perspective. To this end, firstly, we explore affinities between the notion of Weber’s rationalisation to the ‘new governance’ approach to running institutions as it emerged after the Second Word War in the West . Subsequently, we examine the relation of the ‘new governance’ approach to educational reforms in Greece during the period under study and its effects in organisational terms. (EN)


Greek education, financial crisis, reforms, Max Weber, new governance, egucational reform, rationalisation (DE)
Ελληνική εκπαίδευση, εκπαι- δευτικές μεταρρυθμίσεις, χρηματο-πιστωτική κρί- ση, τυπική ορθολογικότητα, Μαξ Βέμπερ, απρο- σωποποίηση θεσμικών σχέσεων, ‘απο-σύνδεση’ μέσων και σκοπών. (EL)
Greek education, financial crisis, reforms, Max Weber, new governance, egucational reform, rationalisation (EN)

Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη

English

Επιστημονική Εταιρεία για την Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη (EPEKSA) (EN)


Social Cohesion and Development; Bd. 18 Nr. 1 (2023): ¨Νο 35; 53-67 (DE)
1790-9368
2459-4156
Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη; Τόμ. 18 Αρ. 1 (2023): Νο 35; 53-67 (EL)
Social Cohesion and Development; Vol. 18 No. 1 (2023): ¨Νο 35; 53-67 (EN)

Copyright (c) 2024 Vasiliki Kantzara (EN)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)