Studying Historical Represenatation in the cinema: tools and concepts

This item is provided by the institution :
Department of Theatre Studies, University of Peloponnese   

Repository :
Theater Polis  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Μελετώντας την ιστορική αναπαράσταση στον κινηματογράφο: εργαλεία και έννοιες (EL)
Studying Historical Represenatation in the cinema: tools and concepts (EN)

Θανούλη, Ελευθερία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article (EN)

2022-07-11


Η μελέτη της ιστορικής αναπαράστασης στον κινηματογράφο απασχολεί έναν σημαντικό αριθμό ερευνητών τόσο από το πεδίο των ιστορικών σπουδών όσο και από τον χώρο της κινηματογραφικής θεωρίας. Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των ιστορικών ταινιών αυξάνεται διαρκώς, διευρύνοντας ταυτόχρονα και την επίδραση του κινηματογράφου στη διαμόρφωση της συλλογικής μνήμης, τα εργαλεία για την κατανόηση της οπτικοακουστικής ιστορίας παραμένουν περιορισμένα. Το κενό αυτό θα προσπαθήσω να καλύψω στο παρόν κείμενο συνοψίζοντας ένα μέρος της δικής μου πρότασης, όπως την παρουσίασα στο βιβλίο History and Film: A Tale of Two Disciplines (2018). Συγκεκριμένα, θα εστιάσω στον διακεκομμένο διάλογο ανάμεσα σε ιστορικούς και θεωρητικούς του κινηματογράφου, επισημαίνοντας τα κύρια ζητήματα που στάθηκαν εμπόδιο για την ουσιαστική σύγκλιση των δύο πεδίων. Στη συνέχεια θα επιχειρήσω την σύζευξή τους συνδυάζοντας την ποιητική της ιστορίας από το έργο του Hayden White με την ιστορική ποιητική του David Bordwell. (EL)
The study of historical representation in the cinema has engaged a significant number of researchers both in the field of historical studies and that of film theory. Although the number of historical films is constantly increasing, while also expanding the influence of cinema on the formation of collective memory, the tools for understanding audiovisual history remain limited. In this essay, I will try to fill this gap by summarizing a part of my own thesis, as I presented it in the book History and Film: A Tale of Two Disciplines (2018). In particular, I will focus on the intermittent dialogue between historians and film theorists, highlighting the main issues that stood in the way of the substantial convergence of the two fields. Next, I will attempt to pair them, combining the poetics of history from Hayden White’s work with the historical poetics of David Bordwell. (EN)


αφήγηση (EL)
κινηματογράφος (EL)
μέθοδοι ανάλυσης (EL)
ιστορικές ερμηνείες (EL)
ιστορία (EL)

Greek

Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (EL)


2654-1742
Θεάτρου Πόλις. Διεπιστημονικό περιοδικό για το θέατρο και τις τέχνες; Τεύχος #5-7 (2019-2021): Κινηματογράφος και ιστορία: η μνήμη μιας χώρας και οι χώρες της μνήμης; 25–37 (EL)
Theater Polis. An Interdisciplinary Journal for Theatre and the Arts; Cinema and history: a country's memory anf the countries of memory; 25–37 (EN)

Copyright (c) 2022 Theatere Polis. An Interdisciplinary Journal for Theatre and the Arts (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)