Ρεαλισμός και ινστρουμενταλισμός στη φιλοσοφική σκέψη του Quine

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
University of Ioannina   

Αποθετήριο :
Repository of UOI Olympias   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ρεαλισμός και ινστρουμενταλισμός στη φιλοσοφική σκέψη του Quine (EL)

Αυγέλης, Νίκος (EL)

Αυγέλης, Νίκος (EL)

2019


Με τον Quine, τον μεγαλύτερο αμερικανό φιλόσοφο του εικοστού αιώνα, αρχίζει η μεταθετικιστική περίοδος της αναλυτικής φιλοσοφίας. Η φιλοσοφία του θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί «πεφωτισμένος» εμπειρισμός, ένας εμπειρισμός δηλαδή χωρίς δόγματα, ο οποίος ανταποκρίνεται καλύτερα στα δεδομένα της σύγχρονης επιστήμης. Πρόκειται συγκεκριμένα για τα δύο δόγματα του νεότερου εμπειρισμού: τη διάκριση όλων των προτάσεων σε αναλυτικές και σε συνθετικές και τον αναγωγισμό, τη θέση δηλαδή που πρεσβεύει ότι κάθε πρόταση που έχει νόημα πρέπει να επιδέχεται αναγωγή στην άμεση αισθητηριακή εμπειρία. Μέσα από μια ένδοθεν κριτική του εμπειρισμού ο Quine υποσκάπτει τα δύο αυτά δόγματα και επαναπροσδιορίζει συνάμα τη σχέση φιλοσοφίας και επιστήμης. Αν και συμφωνεί με τον πρώιμο Wittgenstein και τον Carnap σε ό,τι αφορά το γνωσιοθεωρητικό και σημασιολογικό καθεστώς των προτάσεων της παραδοσιακής μεταφυσικής, ωστόσο δεν ασπάζεται την αυστηρή οριοθέτηση μεταφυσικής και επιστήμης, αλλά αντιλαμβάνεται διαφορετικά τη σχέση φιλοσοφίας και επιστήμης; υπάρχει δηλαδή μια σχέση συνέχειας φιλοσοφίας και επιστήμης με την έννοια ότι όσο πιο γενικά και θεωρητικά είναι τα προβλήματα, τόσο πιο πολύ τείνουν να γίνουν φιλοσοφικά. (EL)

Quine, W. V. (Willard Van Orman)

Φιλοσοφία (EL)

Δωδώνη : Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Φιλοσοφίας; Τομ. 39 (2018-2019) (EL)

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (EL)

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Τμήμα Φιλοσοφίας. (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.