Επανασχεδιασμός ενός διδακτηρίου του Μεσοπολέμου, το παράδειγμα ενός Δημοτικού Σχολείου των Σερρών

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων   

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ολυμπιάς   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Επανασχεδιασμός ενός διδακτηρίου του Μεσοπολέμου, το παράδειγμα ενός Δημοτικού Σχολείου των Σερρών (EL)
Redesigning an Interwar Primary School Building, case study of a Primary School Building at the Greek town of Serres (EN)

Εμμανουηλίδου, Χαρίκλεια (EL)
Emmanouilidou, Charikleia (EN)

Εμμανουηλίδου, Χαρίκλεια (EL)
Πατσαβός, Νικόλαος (EL)
Βλάχος, Ιωάννης (EL)
Emmanouilidou, Charikleia (EN)

2023-09

Την εποχή της Νεότερης Ελλάδας, μία ιστορική συγκυρία που συνδύαζε την εξάπλωση των συνόρων και κατ’ επέκταση την αύξηση του πληθυσμού καθώς και η ύπαρξη μίας εκτεταμένης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, δημιούργησαν την ανάγκη για ανοικοδόμηση διδακτηρίων, με παρόμοιο κτιριολογικό πρόγραμμα, σε όλη την χώρα. Η μεταρρύθμιση αυτή αντικατοπτρίζεται στον Ελλαδικό χώρο μέσα από μία αρχιτεκτονική έξαρση, που εκφράστηκε με το Μοντέρνο κίνημα. Συγκεκριμένα, η αρχιτεκτονική των διδακτηρίων του Μεσοπολέμου στον Ελλαδικό χώρο αποτέλεσε βασικό σημείο της κοινωνικής εξέλιξης της χώρας και ένα εκπληκτικό παράδειγμα της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Για λόγους, λοιπόν, συλλογικής μνήμης κρίνεται απαραίτητη η προστασία αυτών των τεκμηρίων αποτελεσματικότητας και συμβολικής, αισθητικής, κοινωνικής, πολιτιστικής αξίας. Σύμφωνα με τον Ανδρέα Γιακουμακάτο τα σχολεία του Μεσοπολέμου χαρακτηρίζονται ως «ακροπόλεις της γνώσης» και «διαχρονικοί πυκνωτές συλλογικής εμπειρίας». Λόγω της αξίας τους, λοιπόν, τα διδακτήρια του μεσοπολέμου πρέπει να διατηρηθούν, χωρίς όμως, να χάσουν το νοηματικό τους περιεχόμενο και να αλλοιωθούν. Λόγω της ιστορικής τους αξίας (αποτύπωση μίας χαρακτηριστικής περιόδου της Ελληνικής ιστορίας, πρώτα δείγματα του μοντερνισμού στην Ελλάδα) το πνευματικό τους περιεχόμενο πρέπει να μείνει αμετάβλητο, να αναδειχθούν τα χαρακτηριστικά τους και η χρήση τους να παραμείνει η ίδια, δηλαδή να συνεχίσουν να λειτουργούν ως σχολεία. Η απάντηση στα ερωτήματα «Τί σημαίνει διατήρηση και αποκατάσταση;» και παράλληλα «Τί σημαίνει εκσυγχρονισμός;», συγκεκριμένα για τα διδακτήρια του Μεσοπολέμου, εντοπίζεται στον τρόπο που θα γίνει η αναδιαμόρφωση του κτιρίου, ώστε αυτό να συνεχίσει να διατηρεί την χρήση του ως σχολείο και παράλληλα να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις των σημερινών πρότυπων σχολείων. Στη βάση αυτού του προβληματισμού, της διατήρησης τους ταυτόχρονα με τον εκσυγχρονισμό τους, θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε σχεδιαστικά, στο πλαίσιο της παρούσας διπλωματικής εργασίας, το ζήτημα ενός Δημοτικού σχολείου των Σερρών που ανήκει σε αυτή την χρονική περίοδο και υποστηρίζεται επιπλέον από μία μεταγενέστερη προσθήκη. (EL)

Διδακτήρια Μεσοπολέμου (EL)
Interwar schools (EN)

Μοντερνισμός (EL)
Modernism (EN)

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Πολυτεχνική Σχολή (EL)
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Πολυτεχνική Σχολή. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.