Διερευνώντας τη σχέση μεταξύ των εννοιών υγεία - αγωγή υγείας και προαγωγή υγείας: συνεισφορά στην αποτελεσματικότερη ανάπτυξη των προγραμμάτων αγωγής υγείας στο σχολείο

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Ιδρυματικό Αποθετήριο Ολυμπιάς
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)

Διερευνώντας τη σχέση μεταξύ των εννοιών υγεία - αγωγή υγείας και προαγωγή υγείας: συνεισφορά στην αποτελεσματικότερη ανάπτυξη των προγραμμάτων αγωγής υγείας στο σχολείο (EL)

Φρούντα, Μαρία (EL)

Φρούντα, Μαρία (EL)
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (EL)

Η εργασία αυτή απορρέει από τα αποτελέσματα έρευνας που έγινε στο πλαίσιο της διδακτορικής μου διατριβής και αφορούσε τους εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται σε προγράμματα Αγωγής Υγείας και Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εκκινεί από την παραδοχή ότι το σχολείο απευθύνεται σε όλα τα παιδιά και ασκεί πολυ-επίπεδη επιρροή που μπορεί να αφορά ακόμα και τη γενική δημόσια υγεία. Η επιρροή στη γενική δημόσια υγεία στοχεύει στην καταπολέμηση της ανάπτυξης των ανισοτήτων στον τομέα της υγείας. Η πολυ-επίπεδη δυνατότητα επιρροής του σχολείου φαίνεται ότι είναι ένας από τους λόγους που τα τελευταία χρόνια στο ελληνικό σχολείο, παράλληλα με το επίσημο πρόγραμμα του, αναπτύσσονται διάφορα προγράμματα ποικίλης θεματολογίας τα οποία έχουν ως στόχο να εμπλουτίσουν και να βελτιώσουν τόσο το συνολικότερο σχολικό έργο, όσο και τις γνώσεις σε επιμέρους θεματικές. Απώτερος στόχος των συγκεκριμένων προγραμμάτων είναι η σύνδεση του σχολείου με την καθημερινότητα. Βασική θεματική ανάπτυξης αυτών των προγραμμάτων έχει αναδειχθεί η αγωγή υγείας (με όλες τις υπο-θεματικές της) η οποία συνδέει το σχολείο με την υγεία των μαθητών μέσα από την προσπάθεια επίδρασης στις καθημερινές τους συμπεριφορές και πρακτικές που σχετίζονται με την προαγωγή της υγείας (των μαθητών ειδικά και της κοινωνίας γενικότερα).Στην επιτυχία αυτής της σύνδεσης, το σχολικό πλαίσιο μπορεί και πρέπει να αναδειχθεί σε ένα προνομιακό πεδίο για την προώθηση και την εμπέδωση τόσο της αγωγής υγείας όσο και της προαγωγής υγείας. Βασικό ρόλο σε αυτή τη σχολική προσπάθεια παίζουν οι εκπαιδευτικοί. Οι εκπαιδευτικοί όμως για να μπορέσουν να διαδραματίσουν αυτό το ρόλο πρέπει να έρθουν σε επαφή και να εμπεδώσουν τόσο την εξειδικευμένη γνώση όσο και τις κατάλληλες πρακτικές. Σε ότι αφορά τις γνώσεις προϋπόθεση αποτελεί η εξοικείωση των εκπαιδευτικών ή έστω κάποιων εκπαιδευτικών με το εννοιολογικό οπλοστάσιο της αγωγής υγείας και της προαγωγής υγείας. Ένα από τα κύρια αποτελέσματα της έρευνάς μας όμως ήταν η πλημμελής εξοικείωση των εκπαιδευτικών που ενεργοποιούνται σε προγράμματα αγωγής υγείας και ειδικά σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης τόσο με την εξειδικευμένη γνώση όσο και με τις κατάλληλες πρακτικές. Με βάση λοιπόν τα ευρήματα της δικής μας έρευνας, αλλά και μιας έρευνας (Miglioretti, Massimo, Velasco, Veronica, Celata, Corrado, Vecchio & Luca, 2013) που έγινε σε σχολεία του Μιλάνου με τα ίδια αποτελέσματα επιλέξαμε στο παρόν κείμενο να εστιάσουμε και να αναλύσουμε τρεις βασικές έννοιες (υγεία, αγωγή υγείας και προαγωγή υγείας) με στόχο να βοηθηθούν οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, αφενός στην καλύτερη κατανόησή των τριών εννοιών, αφετέρου, στη συγκριτική διαπραγμάτευσή τους και στη κατανόηση της σχέσης τους. (EL)

journalArticle

Υγεία (EL)


Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων; Τόμ. 26 (2014) (EL)

Ελληνική γλώσσα

2014


Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.