Textbooks research: 1897-1937: A comparative survey of this period's interpretative and teaching approaches of 3 6th grade textbooks for Greek Primary Education

This item is provided by the institution :
University of Western Macedonia   

Repository :
Institutional Repository of University of Western Macedonia   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



'Ερευνα σχολικών εγχειριδίων: 1897-1937: Συγκριτική έρευνα των ερμηνευτικών και διδακτικών προσεγγίσεων της περιόδου σε 3 σχολικά εγχειρίδια της ΣΤ΄τάξης του Δημοτικού
Textbooks research: 1897-1937: A comparative survey of this period's interpretative and teaching approaches of 3 6th grade textbooks for Greek Primary Education

Ματσκαλίδης, Χαράλαμπος

Επιβλέπων Καθηγητής: Κώστας Κασβίκης
Β΄ βαθμολογητής: Αντρέας Π. Ανδρέου

Πτυχιακή / Διπλωματική εργασία

2019-04-19T09:33:42Z
2019-04-19


Στην παρούσα εργασία ερευνήθηκαν τρία σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας της Στ’ τάξης του Δημοτικού, που διδάχθηκαν από το 1996 έως και σήμερα, από κοινού με τα αντίστοιχα Βιβλία Δασκάλου και Τετράδια Εργασιών. Σκοπός της εργασίας ήταν να συγκριθεί ο τρόπος παρουσίασης γεγονότων της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας από το 1897 έως το 1937 και να ερμηνευθεί το περιεχόμενο των ενοτήτων, όπως παρουσιάζεται σε κάθε σχολικό εγχειρίδιο. Χρησιμοποιήθηκε η συγκριτική ερμηνευτική προσέγγιση, κατά την οποία επιχειρήθηκε η ερμηνεία των βασικών κειμένων των τριών εγχειριδίων. Επίσης, σύμφωνα με την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου, επιχειρήθηκε η επεξήγηση σημείων των ενοτήτων σε συνδυασμό με τις πηγές και τα ερωτήματα που παρέχονται. Αρχικώς παρατέθηκε εισαγωγή, στην οποία έγινε ιστορική αναφορά για το σχολικό εγχειρίδιο κατά την νεοελληνική εκπαίδευση, γενικά, αλλά και το σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας και το περιεχόμενο του, ειδικά. Σύντομη αναφορά έγινε και στην έρευνα των σχολικών εγχειριδίων σε παγκόσμιο επίπεδο, με έμφαση στον ελληνικό επιστημονικό χώρο, μέσω των εκπονημένων εργασιών της επιστημονικής κοινότητας. Κατόπιν, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα και συμπεράσματα της παρούσας εργασίας. Από την έρευνα προέκυψαν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των τριών εγχειριδίων ως προς τον τρόπο παράθεσης των γεγονότων, την έκταση που διατίθεται γι’ αυτά, το περιεχόμενο, καθώς και το περικείμενο που σχετίζεται με τα γεγονότα. Επίσης, διάσταση παρατηρήθηκε και στον βαθμό παρουσίασης εθνοκεντρικών προσεγγίσεων των γεγονότων αλλά και στην θεματολογία της ιστορικής αφήγησης αυτών. Τέλος έγινε συνολική αποτίμηση για τα τρία σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας, της περιόδου, με βάση τα ευρήματα της παρούσας έρευνας και λοιπών επιστημονικών ερευνών. In the present paper, three history textbooks of the 6th grade, which have been used from 1996 since today, have been researched, with their own Teacher’s books and Workbooks. The aim of this paper was to compare the way of presenting the facts of Greek and worldwide history from 1897 since 1937 and to interpret the content of the teaching units, as it is presented in each textbook. The comparative interpretive approach was used, in which the interpretation of the basic texts of the textbooks has been attempted. Also, based on quality content analysis, the clarification of the key points of the teaching units, combined with the historical sources and questions provided, was attempted. First, an introduction was quoted, in which a historical reference was been made, about the textbooks during the Modern –Greek education, in general, and specifically about the History textbooks and their content. Also, a brief reference has been made on the research on history textbooks universally, and especially among the Greek scientific area, through the already prepared work of scientists. Afterwards, research’s findings and conclusions have been presented. Similarities and differences have been found between these three textbooks, regarding the way in which the facts are presented, the text’s length, the content, and the correlated context. Additionally, divergence was observed in the degree of presentation of the ethnocentric approaches of the events and the themes of their historical narrative. Finally, a total valuation of the three history textbooks has been made based on the findings of the current paper and of other scientific ones.


Primary education
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Ιστορία
Σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας
Textbooks' research
Έρευνα σχολικών εγχειριδίων
History
History textbooks

Greek

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)