History education and ICT: a critical literature review

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Κριτική επισκόπηση της βιβλιογραφίας για την διδακτική της ιστορίας με την χρήση ΤΠΕ
History education and ICT: a critical literature review

Κοροξενίδης, Παύλος

Κασβίκης, Κωνσταντίνος

MSc thesis

2018-06
2019-07-10T12:35:22Z


Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής με Νέες Τεχνολογίες: Ανθρωπιστικές Σπουδές
Κύριος σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να διαπιστωθεί η συμβολή των νέων τεχνολογιών ως προς την ιστορική μάθηση και ο βαθμός ενίσχυσης της διδακτικής διαδικασίας μέσα από τις λειτουργίες και τα χαρακτηριστικά τους. Για τον λόγο αυτό η εργασία υιοθέτησε την μέθοδο της συστηματικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης σύμφωνα με την οποία επιλέχθηκαν οι υπό μελέτη έρευνες. Ως πεδίο αναζήτησης των σχετικών ερευνών επιλέχθηκε ο επιστημονικός κλάδος της εκπαιδευτικής τεχνολογίας. Το βασικότερο κριτήριο επιλογής ενός άρθρου ήταν να αποτελεί εμπειρική έρευνα. Επιπλέον, προκειμένου να αξιολογηθούν τα διδακτικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά των ερευνών που προέκυψαν. χρησιμοποιήθηκε ένα σύστημα κατηγοριοποίησης τριών κεντρικών αξόνων. Πρόκειται για τον άξονα των περιγραφικών στοιχείων, τον άξονα της τεχνολογίας και τον άξονα της ιστορίας. Κάθε άξονας υπόκειται σε κατηγοριοποιήσεις. Η κατασκευή του συστήματος ταξινόμησης βασίστηκε τόσο στην μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας όσο και στα στοιχεία που παρέχουν οι έρευνες της ανασκόπησης. Με γνώμονα τα αποτελέσματα, η έρευνα καταλήγει στα ακόλουθα βασικά συμπεράσματα: οι έρευνες της ανασκόπησης επικεντρώνουν συχνότερα στην γνώση περιεχομένου και όχι ιστορικές δεξιότητες. Επιπλέον, οι τεχνολογικές εφαρμογές που αξιοποιούνται παρ’ όλο που συχνά επαναπροσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις δραστηριότητες του μαθήματος δεν ανήκουν στις σύγχρονες τεχνολογίες.The main purpose of the present research is to identify the contribution of new technologies to historical learning and the degree of enhancement of the teaching process through their functions and characteristics. For this reason the thesis adopted the method of systematic literature review according to which the studied papers were selected. The research field of the relevant papers was educational technology. Thesis selected only empirical researches. In addition, in order to evaluate the teaching and technological characteristics of the papers that have emerged. a three-axis classification system was used. The first axis is called “descriptive elements”, the second axis “technology” and the third “history”. Each axis is subject to categorization. The construction of the classification system was based both on the study of the relevant literature and on the data provided by the surveys. Based on the results, the research concludes with the following main conclusions: The relevant surveys focus more on knowledge of content than on historical skills. In addition, technological applications that are exploited, although they often redefine the course's activities, do not belong to modern technologies.


technologies
διδακτική της ιστορίας
teaching history
τεχνολογίες εφαρμογών
ΤΠΕ
ICT
ιστορική εκπαίδευση
history education

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγική Σχολή. Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.