Διερεύνηση μορφών πρακτικής και συναισθηματικής στήριξης μαθητών με προβλήματα όρασης από τους συμμαθητές τους, στην γενική εκπαίδευση

This item is provided by the institution :
University of Western Macedonia   

Repository :
Institutional Repository of University of Western Macedonia   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Διερεύνηση μορφών πρακτικής και συναισθηματικής στήριξης μαθητών με προβλήματα όρασης από τους συμμαθητές τους, στην γενική εκπαίδευση

Τσαγκαλίδου, Ελένη

Other

2016
2016-06-02T08:45:03Z


Περίληψη Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθεί το είδος αλλά και η ποσότητα της κοινωνικής στήριξης που παρέχεται σε μαθητές με προβλήματα όρασης από τους συμμαθητές τους στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το πεδίο της έρευνας αποτέλεσαν τέσσερεις νομοί της Μακεδονίας και το Ηράκλειο Κρήτης. Μεθοδολογικά ακολουθήθηκε μία ποσοτική προσέγγιση, κατά την οποία εξετάστηκαν μαθητές με και χωρίς προβλήματα όρασης, μέσα από ένα ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου. Ακολούθως συγκρίθηκαν οι απαντήσεις των δύο ομάδων από τις οποίες όμως δεν προέκυψαν στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα. Από τα συμπεράσματα της έρευνας προέκυψε, ότι υφίσταται και παρέχεται σε ένα ικανοποιητικό βαθμό πρακτική και συναισθηματική στήριξη στους μαθητές με προβλήματα όρασης από τους συμμαθητές τους, αλλά και ότι παρουσιάζεται αξιοσημείωτη σύγκλιση στις απαντήσεις των δύο πλευρών. Προτείνεται περαιτέρω έρευνα στο συγκεκριμένο αντικείμενο μέσα από την επιλογή μεγαλύτερου δείγματος και την χρήση μιας ποιοτικής προσέγγισης. Abstract Aim of this study was to be investigated so much the forms (qualities) as much as the quantity of the social support that is provided to students with visual impairments by the classmates of them in primary education (K-12). The field of the inquiry was five departments of Greece: (four departments from the area of Macedonia and the department of Heraklion of Crete). Methodologically the quantity approach was used. Thus the participants (students with visual impairment and their classmates) were completed a questionnaire which consists of close-ended questions. Subsequently, the answers of both groups (students with visual impairment & classmates of them) were correlated but none statistically significant results were found. The conclusions were so much that students with visual impairment are provided with a satisfactory level of emotional and practical support from their schoolmates as much as that there is a remarkable congruity between the answers of both groups. The proposal for future research is the repentance of the study with a wider sample and the use of a quality based approach.
112 σ. Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Αλευριάδου Αναστασία


Education
Τύφλωση
Blindness
Εκπαίδευση
Κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη
Social and emotional development
Προβλήματα όρασης
Vision problems

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)