Learning design of interactive online courses making use of design patterns

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Διώνη
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2013 (EL)

Σχεδίαση αλληλεπιδραστικών μαθημάτων διαδικτυακής εκπαίδευσης με αξιοποίηση σχεδιαστικών χναριών
Learning design of interactive online courses making use of design patterns

Κατσαμάνη, Μαρία Εμμανουήλ

Σάμψων, Δημήτριος
Σχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων

This thesis deals with the research subject of the learning design of activities, by teachers who have basic computer knowledge and are not experts in the field of learning design, following specific standards that arise from the requirements of teachers-designers. Teachers are used to create learning designs in a narrative format or by using concept maps, but such designs do not use a standard template and so is difficult to be disseminated and reused. In the last years a lot of learning design tools and learning design languages have been developed. Some of them are form based, while other are using a graphical interface and teachers have to choose which one best suits their needs. The study of learning design bibliography reveals that teachers’ requirements converge to the following: usability, guidance, learning design patterns use, formalization, pedagogical neutrality and design flexibility. Is there though a learning design language or a learning design tool that satisfies these requirements? Studying the most popular learning design tools, it revealed the necessity of a new learning design technique that will meet the aforementioned challenges and will be supported by a new learning design tool named CADMOS. This technique is based on the “separation of concerns” notion, guiding the whole design process through the design of two different models, the conceptual model and the flow model. The suggested technique and CADMOS tool were both tested and evaluated by teachers during the conduction of five case studies. The evaluation findings gave positive feedback about the acceptance of the tool from the teaching community however they posed some issues for future research.

Doctoral Thesis

Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευση
Εκπαίδευση από απόσταση
Personal communication service systems
Διδασκαλία βοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή
Recommender systems (Information filtering)
Εκπαιδευτική τεχνολογία


Ελληνική γλώσσα

2015-07-13T10:17:45Z
2013


Πανεπιστήμιο Πειραιώς

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.