The season we live in is characterized by the rapid development of technology and
the integration of most areas of life. With the penetration of advanced technologies in the
medical world overturned objective obstacles that existed in the past, and is also available
with the necessary tools and methods for providing improved health services more efficient
and more reliable. Specifically, the Information Society radically changes the Health
sector, by introducing changes in the management of medical data filing systems, which
aim to properly manage medical information of a patient. This is because in medical
science, more and more there is need to collect the greatest amount of information for a
more complete picture of the health of a patient as possible. So, it has been created the
need for easy access to all of the patient data, the processing of which would result in the
conduct of proper conclusions as regards the image of medical examinations and future
actions concerning the patient. So finally the need for the creation and integration of
medical records in many stages and aspects of health care now seems imperative.
Despite these developments, the sector of health sciences seem to halt the issue of
adoption of new technologies in various stages of implementation. In Greece there are
rarely used the Health Information Systems due to significant shortages of trained and
qualified staff. This is due firstly to the absence-from the regular budget of health
institutions when sufficient investment rate for the development of information technology
and secondly the lack of educational programs trainning on the use and exploitation of
these systems.
The implementation of τηεσε training programs which can evolve by distance and
not requiring the physical presence of learners seems to give a solution to the above
problem. The e-learning and the systems that support it offer a number of advantages to the
professional or health. The different educational levels of students demanding schedules
would make it impossible for a traditional method of teaching while participating in
distance learning programs can be accessed anytime and from anywhere in the training
materials(video, text, images).
The systems have been created to make e-learning can be more efficient when
implemented on the basis of theeWorkflow Technology. This technology helps to provide
alternative learning routes to meet the needs and learning styles of trainees. Furthermore
given the right activities in the right student at the right time so the students do not get lost
in the crowd of the information posted by the teacher. This is achieved through the
definition of the series of operations and support down procedure different models
(workflow models). The activities of learning modeled and managed as business processes
by following a well-defined pattern.
The aim of this thesis is to implement a procedure-e-learning system for training
health professionals in the subject of the electronic health record (EHR). More specifically
to the BPM Studio tool of Oracle, a training program is implemented in the form of
seminar. This training program will apply the theory of blended learning with the help of
strategic learning direct teaching aimed at providing relevant knowledge to the traineeshealth
professionals in order to enable them to participate in the development and
operation of e-health systems and services.
Η εποχή που ζούμε χαρακτηρίζεται από την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και
την ενσωμάτωση της στους περισσότερους τομείς της ζωής. Με την διείσδυση των
τεχνολογιών αιχμής στον ιατρικό κόσμο καταρρίπτονται αντικειμενικά εμπόδια που
υπήρχαν στο παρελθόν, ενώ ταυτόχρονα είναι διαθέσιμα τα απαραίτητα εργαλεία και οι
μέθοδοι για την παροχή βελτιωμένων υπηρεσιών υγείας πιο αποτελεσματικών και
περισσότερο αξιόπιστων. Συγκεκριμένα,η κοινωνία των Πληροφοριών αλλάζει ριζικά τον
τομέα της Υγείας, εισάγοντας αλλαγές στη διαχείριση των συστημάτων αρχειοθέτησης
ιατρικών δεδομένων, οι οποίες στοχεύουν στη σωστή διαχείριση των ιατρικών
πληροφοριών ενός ασθενούς. Αυτό συμβαίνει επειδή στην ιατρική επιστήμη, όλο και
περισσότερο διαπιστώνεται η ανάγκη για τη συγκέντρωση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου
όγκου πληροφοριών για την πληρέστερη εικόνα της υγείας ενός ασθενή. Έχει
δημιουργηθεί δηλαδή η ανάγκη για εύκολη πρόσβαση στο σύνολο των δεδομένων ενός
ασθενή, η επεξεργασία των οποίων θα έχει σαν αποτέλεσμα την διεξαγωγή σωστών
συμπερασμάτων σε ό,τι αφορά την εικόνα των ιατρικών εξετάσεων και των μελλοντικών
ενεργειών που αφορούν τον ασθενή. Άρα τελικά η ανάγκη για δημιουργία και
ενσωμάτωση του ιατρικού φακέλου σε όσα στάδια και σημεία της ιατροφαρμακευτικής
φροντίδας μοιάζει πλέον επιτακτική.
Παρά τις εξελίξεις όμως, ο κλάδος των επιστημών υγείας φαίνεται να χωλένει στο
θέμα της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών στα διάφορα στάδια της εφαρμογής τους. Στην
Ελλάδα δεν χρησιμοποιούνται ευρέως τα Πληροφοριακά Συστήματα Υγείας εξαιτίας
σημαντικών ελλείψεων εκπαιδευμένου και εξειδικευμένου προσωπικού. Αυτό οφείλεται
πρώτον στην απουσία -από τον τακτικό προϋπολογισμό των φορέων υγείας- ικανού
ποσοστού επενδύσεων για την ανάπτυξη της πληροφορικής και δεύτερον στην έλλειψη
εκπαιδευτικών προγραμμάτων επιμόρφωσης σχετικά με την χρήση και αξιοποίηση των
Συστημάτων αυτών.
Η υλοποίηση τέτοιων επιμορφωτικών προγραμμάτων τα οποία όμως θα μπορούν να
εξελίσονται εξ αποστάσεως και δεν θα απαιτούν τη φυσική παρουσία των εκπαιδευόμενων
φαίνεται να δίνει τη λύση στο παραπάνω πρόβλημα. Η ηλεκτρονκή μάθηση και τα
συστήματα που την υποστηρίζουν προσφέρουν ένα πλήθος πλεονεκτημάτων στους
επαγγελαμτίες υγείας. Το διαφορετικό μορφωτικό επιέπεδο των οποίων και τα απαιτητικά
τους ωράρια θα καθιστούσαν αδύνατη μια παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας ενώ με τη
συμμετοχή τους σε προγράμματα εξ’αποστάσεως εκπαίδευσης μπορούν να έχουν
πρόσβαση οποτεδήποτε και από οπουδήποτε στον εκπαιδευτικό υλικό (βίντεο,
κείμενο, εικόνες).
Τα συστήματα που έχουν δημιουργηθεί για να υποσηρίξουν την ηλεκτρονική
μάθηση, μπορούν να γίνουν περισσότερο αποδοτικά όταν υλοποιηθούν με βάση την
Τεχνολογία Ροής Εργασίας. Η τεχνολογία αυτή βοηθάει στο να παρέχονται εναλλακτικοί
διάδρομοι μάθησης ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες και τα στυλ μάθησης των
εκαπιδευόμενων. Επιπλέον παρέχονται οι σωστές δραστηριότητες, στον σωστό μαθητή,
τη σωστή στιγμή και έτσι οι εκπαιδευόμενοι δεν χάνονται μέσα στο πλήθος των
πληροφοριών που αναρτώνται από τον εκπαιδευτικό. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τον
ορισμό της σειράς των δραστηριοτήτων και την υποστήριξη διαφορετικών μοντέλων
διαδιακασίας (workflow models). Οι δραστηριότητες της μάθσης μοντελοποιούνται και
διαχειρίζονται ως επιχειρησιακές διαδικασίες ακολουθώντας ένας σαφώς ορισμένο
πρότυπο.
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η υλοποίηση ενός
διαδικασιοστρεφούς συστήματος ηλεκτρονικής μάθησης για την εκπαίδευση των
επαγγελματιών υγείας στο γνωστικό αντικείμενο του ηλεκτρονικού φακέλου ασθενούς
(ΗΦΑ). Πιο συγκεκριμένα με βάση το εργαλείο BPM Studio της Oracle, υλοποιείται ένα
εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπό τη μορφή σεμιναρίου. Αυτό το επιμορφωτικο πρόγραμμα θα
εφαρμόζει τη θεωρία της μικτής μάθησης και με τη βοήθεια της στρατηγικης μάθησης
άμεση διδασκαλία θα στοχεύει στην παροχή των κατάλληλων γνώσεων στους
εκπαιδευόμενους-επαγγελματίες υγείας, προκειμένου να καταστούν ικανοί να
συμμετέχουν στην ανάπτυξη και λειτουργία συστημάτων και υπηρεσιών ηλεκτρονικής
υγείας.