The political philosophy of education in ancient Athens

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2007 (EL)
Η πολιτική φιλοσοφία της εκπαίδευσης στην αρχαία Αθήνα
The political philosophy of education in ancient Athens

Παππάς, Παναγιώτης Γεωργίου

The scope of this thesis was to investigate into the interplay and the interconnection of education and political philosophy in the ancient Athenian State. Therefore, a presentation and analysis of the significance of "city-State" and citizen is provided along with a study of the educational opinions of the philosophers Plato and Aristotle whose ideas showed the way they endeavored to influence the youth education.Specifically not only the term “city-state” is illuminated but the rights and obligations of the citizen in it as well. The works of Plato that were studied were: “Protagoras, Meno, Symposium, The Republic, Theaetetus, and Laws”, and those of Aristotle were: “Metaphysics, Nicomachean Ethics and Politics. There is a presentation of their educational aspects in these works and how they are connected with the political philosophy they wanted to impart to the youth of their contemporaneous time.The specification of this relationship between political philosophy and education in ancient Athens can guide to surveys on History of Education or on political history and thought. The generality of this thesis lies in the fact that it contains a study of all educational opinions of the era whereas at the same time it unfolds the exact interrelation of education and political identity of the Athenian citizen.
Ο σκοπός της διπλωματικής εργασίας ήταν να ιχνηλατηθεί η σχέση και η σύνδεση της εκπαίδευσης με την πολιτική φιλοσοφία στην αρχαία αθηναϊκή Πολιτεία. Για το σκοπό αυτό έγινε μια παρουσίαση και ανάλυση της έννοιας της πόλης και του πολίτη, μελετήθηκαν οι εκπαιδευτικές απόψεις των φιλοσόφων Πλάτωνα και Αριστοτέλη και η επεξεργασία των ιδεών τους κατέδειξε την κατεύθυνση που ήθελαν να δώσουν στην παιδεία των νέων.Συγκεκριμένα έγινε διασάφηση του όρου «πόλη», καθώς και των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του πολίτη σε αυτή, μελετήθηκαν τα έργα του Πλάτωνα : «Πρωταγόρας, Μένων, Συμπόσιον, Πολιτεία, Θεαίτητος και Νόμοι», καθώς και του Αριστοτέλη: « Μετά τα Φυσικά, Ηθικά Νικομάχεια και Πολιτικά» παρουσιάστηκαν οι εκπαιδευτικές τους κατευθύνσεις στα συγκεκριμένα έργα και συνδέθηκαν με την πολιτική φιλοσοφία με την οποία ήθελαν να εμποτίσουν τους νέους της εποχής.Η ανάδειξη αυτής της σχέσης πολιτικής φιλοσοφίας και εκπαίδευσης στην αρχαία Αθήνα μπορεί να γίνει οδηγός για μελέτες πάνω στην Ιστορία της Αγωγής, όπως επίσης για την πολιτική Ιστορία και σκέψη. Η γενικότητα της έρευνας έγκειται στο γεγονός ότι έχουν μελετηθεί όλες οι εκπαιδευτικές αντιλήψεις της εποχής, ενώ ειδικότερα έχει ξεδιπλωθεί η άμεση συνάρτηση της παιδείας με την πολιτική αγωγή και ταυτότητα που έπρεπε να διαθέτει ο Αθηναίος πολίτης.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Αριστοτέλης
Πολιτική φιλοσοφία
Education
Εκπαίδευση
Plato
Politics
Αθήνα
Athens
Πλάτωνας
Philosophy
Aristotle

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2007
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.