Social development and attitudes towards disability. A study of inclusive settings in primary schools regarding students’ social parameters and attitudes.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2009 (EL)
Κοινωνική ανάπτυξη και στάσεις απέναντι στην αναπηρία. Μία μελέτη κοινωνικών παραμέτρων και στάσεων μαθητών δημοτικού σχολείου σε τμήματα ένταξης
Social development and attitudes towards disability. A study of inclusive settings in primary schools regarding students’ social parameters and attitudes.

Αραμπατζή, Αθηνά Σταύρου

The purpose of the present study was to evaluate social development (SD) [aggressive (AB) and social insecure behavior (SIB) and attitudes towards disability of primary schools with inclusive settings (IS) students. Further goals were: a) the investigation of relatioship between SD and attitudes, b) whether childrens’ without diasabilities inclusion affect on SD and attitudes of students without diasabilities c) the relationship between gender and attitudes. 411 students of fifth and sixth grades participated in this study (22 classes with IS and 9 without IS, 183 boys and 228 girls). Checklist of Aggressive Behavior, Checklist of Social Insecure Behavior (Mouratidou et al, 2007) and CAIPE-R revised (Block, 1995) were used. For analysis independed-samples t-test and pearson’s corellation were used (p<.05). Results idicated that students in regular primary school classes characterised of low levels of AB and SIB and positive attitudes towards disability. Educating children without disabilities in schools with inclusive settings did not seem to improve their SD and their attitudes towards disability. Furthermore, non important relethionship between the two parameters of SD and attitudes towards disability was revealed. The results showed no differences between two genders regarding attitudes towards disability.
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η αποτίμηση του επιπέδου κοινωνικής ανάπτυξης (ΚΑ) [επιθετική (ΕΣ) και κοινωνικά ανασφαλής συμπεριφορά (ΚΑΣ)] και των στάσεων απέναντι στην αναπηρία των μαθητών που φοιτούν σε δημοτικά σχολεία με τμήματα ένταξης, καθώς και: α) η διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της ΚΑ και των στάσεων, β) αν η ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επιδρά στην ΚΑ και στις στάσεις των μαθητών της τυπικής τάξης, γ) ο ρόλος του φύλου ως προς τις στάσεις. Στην έρευνα συμμετείχαν 411 μαθητές Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού (22 τάξεις με ΤΕ και 9 χωρίς ΤΕ, 183 Α και 228 Κ). Ως ερευνητικά εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν το Πρωτόκολλο Παρατήρησης Επιθετικής Συμπεριφοράς, το Πρωτόκολλο Παρατήρησης Κοινωνικά Ανασφαλούς Συμπεριφοράς( Mouratidou et al, 2007) και το τροποποιημένο CAIPE-R (Block, 1995). Για την αποτίμηση χρησιμοποιήθηκαν t-test για ανεξάρτητα δείγματα και pearson’s corellation (p<.05). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα επίπεδα ΕΣ και ΚΑΣ των μαθητών των δημοτικών σχολείων με τμήματα ένταξης ήταν χαμηλά και οι στάσεις τους απέναντι στην αναπηρία ήταν θετικές. Η ένταξη δε φάνηκε να προάγει την ΚΑ τους και να επηρεάζει τις στάσεις τους απέναντι στην αναπηρία. Επιπλέον, δεν επιβεβαιώθηκε κάποια σημαντική συσχέτιση μεταξύ των δύο παραμέτρων της ΚΑ και των στάσεων απέναντι στην αναπηρία. Τέλος, δεν υπήρξε διαφοροποίηση των στάσεων ως προς το φύλο.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Childrens with special education needs
Social development
Attitudes
Τμήματα ένταξης
Primary school
Inclusive settings
Κοινωνική ανάπτυξη
Στάσεις
Δημοτικό σχολείο
Ατομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

2009
2009-11-10T11:18:17Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Σέρρες)

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.