The promotion of nihilism as a dominant ideology of our age and the alternative option of the person as a methexis capability with God

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2009 (EL)
Η ανάδειξη του μηδενισμού ως κυρίαρχη ιδεολογία της εποχής και η εναλλακτική του προσώπου ως δυνατότητα μέθεξης του Θεού
The promotion of nihilism as a dominant ideology of our age and the alternative option of the person as a methexis capability with God

Τζαμπάζης, Λάζαρος Γεωργίου

The relativity of the truth constitutes the essence of nihilism. The absolute truth that constitutes a part of the faith in the existence of a Triadic God ceases to exist.After the French Revolution “the religion of God” transforms into “the religion of humanity” and the declaration of the God’s death becomes a fact. Atheism caused the alienation of the person and his/her transformation into an individual existence. The rationalized human being of the Western Civilization has lost the meaning of his/her own existence, replacing the plenitude offered by the society with God with the nihilistic self-consciousness of the contemporary human being. The after-the-Fall human being has retrieved the perspective oh his/her remedy and rehabilitation from the sickened passions he/she has inherited, through a method offered by the orthodox ascetic ideology of the person. The removal of the effects of the Fall is realized through empirical theology, the disassociation of the psyche from the polymorphic lie and its connection to God.
Η σχετικότητα της αλήθειας αντιπροσωπεύει την ουσία του μηδενισμού.Η απόλυτη αλήθεια που ανήκει στην πίστη της ύπαρξης του Τριαδικού Θεού υπό το βάρος της λογικής, επιστημονικής γνώσης παύει να υφίσταται.Μετά τη γαλλική επανάσταση η θρησκεία του Θεού, μετατρέπεται σε θρησκεία της ανθρωπότητας και η διακήρυξη του θανάτου του Θεού είναι γεγονός.Ο αθεϊσμός έφερε την αλλοτρίωση του προσώπου και την μετάβασή του σε ατομική πλέον ύπαρξη. Ο εξορθολογισμένoς άνθρωπος του δυτικού πολιτισμού έχασε το νόημα της ύπαρξής του υποκαθιστώντας την πληρότητα της κοινωνίας με το Θεό στην μηδενιστική αυτοσυνειδησία του σύγχρονου ανθρώπου.Ο μεταπτωτικός άνθρωπος μέσω της μεθόδου που πρόσφερε η ορθόδοξη ασκητική του προσώπου επανέφερε την προοπτική θεραπείας και εξυγίανσης του από τα αρρωστημένα πάθη που αυτό κληρονόμησε. Η άρση των συνεπειών της πτώσης πραγματώνεται από την εμπειρική θεολογία που είναι η απεξάρτηση της ψυχής από την πολυμορφία του ψεύδους και την ένωσή της με το Θεό.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Θεός
Theory
Ασκητική θεωρία
Individualism
Asceticism
Πρόσωπο
God
Person
Μηδενισμός
Ατομισμός
Nihilism

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Ελληνική γλώσσα

2009
2010-01-11T12:37:32Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.