Πολιτεία Πλάτωνα. Πολιτικά Αριστοτέλη: ομοιότητες και διαφορές των δυο φιλοσόφων σχετικά με της πολιτικές τους απόψεις

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας
Αποθετήριο :
@νάκτησις
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2012 (EL)
Πολιτεία Πλάτωνα. Πολιτικά Αριστοτέλη: ομοιότητες και διαφορές των δυο φιλοσόφων σχετικά με της πολιτικές τους απόψεις

Μπαρμπαγιάννη, Χριστίνα

Στην εργασία θα ασχοληθούμε με τα έργα δύο μεγάλων φιλοσόφων. Τόσο η Πολιτεία όσο και τα Πολιτικά είναι δύο έργα τα οποία επηρέασαν σημαντικά την ανθρώπινη διανόηση όχι μόνο της εποχής τους αλλά πολύ περισσότερο σε διαχρονικό επίπεδο. Από τη μία μεριά, ο Πλάτων εισάγοντας θεωρίες που ανέλυσαν την ψυχή του ανθρώπου ανέδειξε διαστάσεις της ανθρώπινης φύσης και ύπαρξης, οι οποίες έως τότε ακόμα βρισκόταν σε ανενεργή κατάσταση, ενσαρκώνοντας ουσιαστικά το στοχασμό του μεγάλου δασκάλου του Σωκράτη. Με την Πολιτεία, ο ίδιος ο φιλόσοφος προσπάθησε να περιγράψει τις σχέσεις των ανθρώπων από μία εσωτερικού τύπου σκοπιά, επιδιώκοντας να αποκαλύψει τα βαθύτερα αίτια που διέπουν και συνέχουν τα μέλη μίας κοινωνίας και κατ' επέκταση καθορίζουν τη διακυβέρνησή της. Θέτοντας ως πυρήνα των αναλύσεών του τη γνώση, όχι σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά υπό το πρίσμα μιας οντολογικής και μεταφυσικής λογικής, με σκοπό την ανάδειξή της ως ένα αμιγώς υπαρξιακό ζήτημα. Το τελευταίο, ενταγμένο στο πλαίσιο της κοινωνικής ζωής, όπως αυτή εκτυλίσσεται μέσα με βάση το ρυθμό της συμβίωσης σε μία οργανωμένη πολιτεία, φέρνει στο προσκήνιο τις ίδιες τις ανθρώπινες σχέσεις, αναδεικνύοντας τις ισορροπίες που τις συνθέτουν αλλά συγχρόνως και τα αίτια που αυτές καταλήγουν σε αδιέξοδο. Κατ' επέκταση, το θέμα της διακυβέρνησης περνά σε άλλο επίπεδο συζήτησης, εφόσον πλέον το κέντρο του ενδιαφέροντος μετατοπίζεται από την οικονομική και υλιστική πρόοδο, στην ψυχική αυτοβελτίωση, η οποία ως επιστέγασμα της πραγματικής μόρφωσης κι επαφής με την αλήθεια θα επιφέρει έναν αντίστοιχο πραγματικό βαθμό απόλαυσης. Πλαίσιο στο οποίο οφείλουν να κινούνται τόσο οι νόμοι της πολιτείας, όσο και ο ίδιος ο στόχος της εκπαίδευσης. Βασική προϋπόθεση αποτελεί η στάση ζωής των ηγετών, οι οποίοι από πρόσωπα εξουσίας και σύμβολα οικονομικής ή στρατιωτικής δύναμης, μετατρέπονται σε ηθικά πρότυπα, που με το παράδειγμα ζωής τους, ως αποτέλεσμα του διανοητικού επιπέδου στο οποίο βρίσκονται, θα καθοδηγήσει εμπνέοντας τους υπόλοιπους. Υπό αυτούς τους όρους, μία κοινωνία ανθρώπων ως οργανωμένο κράτος, είναι ο δρόμος για τον στόχο ενός υψηλού βιοτικά επιπέδου. Σ' αυτό που υστερεί η Πλατωνική Πολιτεία είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν πράξη όσα επιδιώκει. Κενό το οποίο έρχεται να συμπληρώσει ο Αριστοτέλης με τα Πολιτικά. Ο Σταγειρίτης φιλόσοφος και μαθητής του Πλάτωνα είναι σαφώς επηρεασμένος από τον τελευταίο, ωστόσο εκείνο που τον καθοδηγεί είναι η δική του οπτική για την αλήθεια. Έτσι, μελετώντας το έργο του δασκάλου του και υπό το πρίσμα της δικής του διερευνητικής προσέγγισης, ο Αριστοτέλης μέσω των Πολιτικών δίνει μία πρακτική διάσταση της έννοιας του κράτους, αναλύοντας επί πραγματικής βάσης τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις συνθήκες αλλά και τα πιθανά προβλήματα που προκύπτουν κατά την προσπάθεια της συγκρότησής του. Ο φιλόσοφος περιλαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα της κοινωνικής και πολιτικής ζωής, όπως αυτή αναπτύσσεται ανά τα διάφορα πολιτεύματα, συγκεντρώνει στοιχεία, δια μέσου των ερευνών του, από τις ειλικρινείς ανάγκες που αναπόφευκτα δημιουργεί μία προσπάθεια συμβίωσης ανθρώπων σε επίπεδο ολόκληρου κράτους.

Thesis
NonPeerReviewed

Φιλόσοφοι, Αρχαίοι
Πολιτική φιλοσοφία

Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας (EL)
TEI of West Macedonia (EN)

2012


cc_by_nc_nd



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.