Στρατηγικές marketing μουσείων: η περίπτωση της Θεσσαλονίκης

RDF 

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας
Αποθετήριο :
@νάκτησις
δείτε την καρτέλα τεκμηρίου
μέσα από τον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα *
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Σημασιολογικός εμπλουτισμός/ομογενοποίηση από το EKT

2015 (EL)
Στρατηγικές marketing μουσείων: η περίπτωση της Θεσσαλονίκης

Κυπαρίσσης, Ανδρέας Θ.

Η Εργασία παρουσιάζει ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη διαχείριση των Μουσείων, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο των υπηρεσιών του Μουσείου και την παράδοση του προϊόντος-εκθέματος. Η έρευνα εστιάζει σε δέκα Μουσεία της Θεσσαλονίκης: Αρχαιολογικό, Βυζαντινού Πολιτισμού, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Πολεμικό, Ίδρυμα Μακεδονικού Αγώνα, Ολυμπιακό-Αθλητισμού, Τελλόγλειο, Κινηματογράφου & Φωτογραφίας. Αν και η έρευνα δεν έχει γεωγραφική ποικιλομορφία και τα μουσεία μπορεί να διαφέρουν ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς (ιδιωτικά, δημόσια) και το είδος των συλλογών-εκθεμάτων που έχουν στην κατοχή τους, τα συνδέει όμως η κοινή πολιτιστική ιστορία της Θεσσαλονίκης όπου και εδρεύουν. Η Εργασία λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές μορφές διαχείρισης των Μουσείων από τα Διοικητικά Συμβούλια και τους διευθυντές, και πώς αυτές οι διαφορετικές μορφές απεικονίζουν τις αλλαγές στην προοπτική ανάπτυξής τους, από την παραδοσιακή η οποία εστιάζει στην ελεύθερη αλλά κλασική-συντηρητική παρουσίαση των εκθεμάτων, με τις πιο νεωτερίζουσες πρακτικές διαφήμισης η οποία εστιάζει στην εκπαίδευση και την ψυχαγωγία του κοινού. Όπως οι περισσότερες υπηρεσίες έτσι και οι υπηρεσίες του μουσείου είναι στενά συνδεδεμένες με το προϊόν-έκθεμα. Παραδίδονται σε ένα φυσικό περιβάλλον ή/και χώρο/κτίριο, όπου μέσα από την καθοδήγηση, τον προσανατολισμό του επισκέπτη και τις μεθόδους marketing, επιδιώκουν να τονωθεί το ενδιαφέρον και η συμμετοχή του κοινού. Τέτοια εγγενή χαρακτηριστικά των μουσείων εξετάζονται σε σχέση με τον πολίτη ως καταναλωτή και το μουσείο ως επιχείρηση. Το παραπάνω θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας συμπληρώνεται από μία ερευνητική προσπάθεια της ηλεκτρονικής διαχείρισης εκθεμάτων των Μουσείων, στο πλαίσιο της δευτερογενούς έρευνας. Τα ευρήματα της διαδικτυακής έρευνας αντισταθμίζονται σε έναν Πίνακα Αξιολόγησης, όσο αφορά τις ιστοσελίδες των Μουσείων. Σε μία προσπάθεια οριοθέτησης του πλαισίου λειτουργίας του διαδικτυακού μουσείου, διακρίνουμε κάποιες βασικές υπηρεσίες που αφορούν στην περιήγηση στους χώρους του μουσείου, στην παρουσίαση των βασικών εκθεμάτων, σε εκπαιδευτικά προγράμματα και στην επικοινωνία με τους επισκέπτες. Παράλληλα λειτουργούν ειδικές υπηρεσίες που δίνουν προστιθέμενη αξία στο διαδικτυακό μουσείο. Πρόκειται για υπηρεσίες εκπαιδευτικού περιεχομένου, υπηρεσίες εξατομίκευσης, δυνατότητα πολυγλωσσίας. Σε υποστηρικτικό επίπεδο λειτουργούν οι διασυνδέσεις με τα social media, ενώ απουσιάζει το περιβάλλον της εικονικής πραγματικότητας. Όσο αφορά την πρωτογενή έρευνα υπάρχει μία πολύ σημαντική συνιστώσα στη διαδικασία συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου. Πρόκειται για την προστασία των δεδομένων του κάθε Μουσείου, κυρίως των οικονομικών δεδομένων. Γι’αυτό το λόγο και τα περισσότερα Μουσεία δεν ανταποκρίθηκαν πλήρως σε ερωτήσεις που αφορούσαν τα οικονομικά τους στοιχεία στην ενότητα: “Τιμή - Price”, “Διαφοροποίηση” και στις ερωτήσεις: “Αριθμός χορηγιών που δέχεται το μουσείο ανά έτος”, “Δωρεές”, “Κρατικές επιχορηγήσεις” και “Τραπεζικές δανειοδοτήσεις”. Τα αποτελέσματα της έρευνας μέσω του ερωτηματολογίου και των συνεντεύξεων, οδήγησαν στην διεξαγωγή σημαντικών αποτελεσμάτων-συμπερασμάτων. Διαπιστώθηκε ότι οι Στρατηγικές Marketing που εφαρμόζουν τα Μουσεία έχουν μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, περιλαμβάνοντας τρείς παραμέτρους: τις συλλογές, το κοινό και τα χρήματα. Η βασικότερη στρατηγική είναι η τιμολογιακή στρατηγική, ακολουθεί η στρατηγική branding, ενώ τη χαμηλότερη ένταση εμφανίζει η στρατηγική προώθησης-διαφήμισης. Οι Στρατηγικές χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: σε “Εταιρικό Επίπεδο” όσο αφορά τα κρατικά μουσεία, σε “Επιχειρηματικές Μονάδες” όσο αφορά τα ιδιωτικά μουσεία, και σε “Λειτουργικές Στρατηγικές” οι οποίες αναφέρονται στις επιχειρήσεις-μουσεία είτε αυτά είναι τμήμα ενός φορέα όπως είναι τα κρατικά, είτε είναι ανεξάρτητες όπως είναι τα ιδιωτικά. Προνόμιο των Μουσείων είναι η αποκλειστικότητα και η διαφοροποίησή τους, βάση των εκθεμάτων και της ιστορίας που αντιπροσωπεύουν. Αυτά τα χαρακτηριστικά τους δίνουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για να αποκτήσουν το δικό τους κομμάτι στη μουσειακή αγορά.

Thesis
NonPeerReviewed

Μάρκετινγκ
Μουσεία

Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας (EL)
TEI of West Macedonia (EN)

2015


cc_by_nc_nd



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.