Η αυθεντική ηγεσία στο ελληνικό σχολικό περιβάλλον και η επίδρασή της στην εργασιακή ικανοποίηση και στη φιλότιμη οργανωσιακή συμπεριφορά των εκπαιδευτικών

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Δυτικής Μακεδονίας   

Αποθετήριο :
@νάκτησις   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η αυθεντική ηγεσία στο ελληνικό σχολικό περιβάλλον και η επίδρασή της στην εργασιακή ικανοποίηση και στη φιλότιμη οργανωσιακή συμπεριφορά των εκπαιδευτικών

Γρηγορίου, Μαγδαληνή

Thesis
NonPeerReviewed

2019


Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, αυξανόμενο πλήθος θεωρητικών και εμπειρικών μελετών συσχετίζουν την αυθεντική ηγεσία με τις στάσεις και τις επιδόσεις των εργαζομένων, με σημαντικό όγκο ερευνητικών δεδομένων να υποστηρίζουν τη θετική επίδρασή της στην επαγγελματική ικανοποίηση και στη φιλότιμη οργανωσιακή συμπεριφορά τους. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη των αντιλήψεων εκπαιδευτικών της α/θμιας και β/θμιας εκπαίδευσης όσον αφορά στην ενσωμάτωση των χαρακτηριστικών της αυθεντικής ηγεσίας στις πρακτικές των σχολικών διευθυντών, η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην επαγγελματική ικανοποίηση και στη φιλότιμη οργανωσιακή συμπεριφορά των εκπαιδευτικών και η εκτίμηση της δυνητικής επίδρασης της αυθεντικής ηγεσίας στις εξεταζόμενες μεταβλητές. Πραγματοποιήθηκε έρευνα ποσοτικού τύπου χρονικής στιγμής. Τα πρωτογενή δεδομένα συλλέχθηκαν από δείγμα 138 εκπαιδευτικών της α/θμιας και β/θμιας εκπαίδευσης αστικών και αγροτικών περιοχών συγκεκριμένης Περιφερειακής Ενότητας της Δυτικής Μακεδονίας, μέσω ερωτηματολογίου που περιελάμβανε κλίμακες μέτρησης της αυθεντικής ηγεσίας, της επαγγελματικής ικανοποίησης, της φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς και έναν αριθμό δημογραφικών ερωτήσεων. Για την επεξεργασία και την ανάλυση των δεδομένων αξιοποιήθηκαν μέθοδοι περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν σημαντικό βαθμό ενσωμάτωσης των χαρακτηριστικών της αυθεντικής ηγεσίας στις πρακτικές των σχολικών διευθυντών και αρκετά υψηλά επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης και φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, η αυθεντική ηγεσία των σχολικών διευθυντών εμφανίζεται ως προβλεπτικός παράγοντας της φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών. Αντιθέτως, δεν παρατηρείται στατιστικά σημαντική σχέση ανάμεσα στην αυθεντική ηγεσία και στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, η οποία, ωστόσο, διαπιστώνεται ότι αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα της φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς τους. Παρατηρείται, τέλος, ότι η σχέση εργασίας των εκπαιδευτικών και συγκεκριμένα δημογραφικά χαρακτηριστικά τους (ηλικία, έτη προϋπηρεσίας, τίτλοι σπουδών) διαφοροποιούν τα επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης και δύο από τις διαστάσεις της φιλότιμης οργανωσιακής συμπεριφοράς τους, τη βοηθητική συμπεριφορά και την πολιτική αρετή. Θεωρητικές και πρακτικές εφαρμογές των αποτελεσμάτων καθώς και περιορισμοί της παρούσας έρευνας συζητούνται.

Οργανωτική συμπεριφορά
Εκπαίδευση
Ηγεσία

Ελληνική γλώσσα

cc_by_nc_nd




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.