see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Γυμνάσιο Θηλέων Βόλου και Γυμναστική 1950-1960
Volos Girls High School and Gymnastics 1950-1960 (EN)

ΜΑΡΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Αθανάσιος Τσούμας
Ευάγγελος Αλμπανίδης

MSc thesis

2023-07-30


Το αντικείμενο μελέτης αυτής της εργασίας είναι το Γυμνάσιο Θηλέων του Βόλου. Μια πόλη με έντονη βιομηχανοποίηση, ισχυρό εργατικό κίνημα, αξιοσημείωτη αστική τάξη και σημείο αναφοράς στα εκπαιδευτικά δρώμενα κυρίως λόγω του Παρθεναγωγείου του Αλέξανδρου Δελμούζου. Μεταπολεμικά, όπου και η δεκαετία αναφοράς, η πόλη, όπως και όλη η χώρα, προσπαθεί να ανασυνταχθεί και να ξαναβρεί το παλιό της εαυτό μέσα στο «πατριωτικό» κλίμα της εποχής. Κυρίαρχο ρόλο σ ’αυτή την προσπάθεια καλείται να παίξει, εφαρμόζοντας κυβερνητικές επιλογές, το συγκεκριμένο σχολείο. Οι συνθήκες είναι δύσκολες και το εγχείρημα αντιμετωπίζει πρωτοφανείς φυσικές καταστροφές. Παρόλα αυτά η μόρφωση των θηλέων της μέσης εκπαίδευσης επιτελείται επιτυχώς στη βάση των έμφυλων διακρίσεων της κουλτούρας της εποχής και η γυμναστική παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο.Η παρούσα εργασία στοχεύει στην ανάδειξη της κοινωνικής λειτουργίας του «Γυμνασίου Θηλέων Βόλου» και ιδιαίτερα στη μελέτη της σχολικής γυμναστικής κατά την χρονική περίοδο 1950-1960, όπως αποτυπώνεται μέσα από την διερεύνηση των αρχείων του σχολείου. Η έρευνα έχει σκοπό να φωτίσει το ρόλο του μαθήματος της γυμναστικής στο δημόσιο Γυμνάσιο Θηλέων, ενός πολιτιστικού φάρου στην εκπαίδευση των κοριτσιών της περιοχής του Βόλου, σε μια ιδιαίτερη και πολύ δύσκολη μεταπολεμική περίοδο. Αναλύοντας και ερμηνεύοντας το αρχείο του σχολείου διενεργείται μια κοινωνική έρευνα με άξονες τη φοίτηση και διαρροή, τη κοινωνικοοικονομική κατάσταση των οικογενειών των μαθητριών και τον τρόπο εφαρμογής του μαθήματος της γυμναστικής κάτω από τη συνεχή εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας.Η εργασία συνεπικουρείται με την κατάθεση της προφορικής μαρτυρίας μιας κυρίας-μαθήτριας του σχολείου της δεκαετίας του 50 που επιβεβαιώνει τα ευρήματα και υποστηρίζει το βασικό συμπέρασμα, την επιτέλεση του κοινωνικού ρόλου του σχολείου στην σωματική και πνευματική στήριξη των μαθητριών για την απόκτηση εφοδίων εξέλιξης και ίσως χειραφέτησης τους μέσα στο συντηρητικό πλαίσιο της εποχής. Σε αυτή την επιτέλεση, στη σχέση σχολείου και κοινωνίας, θα ανιχνεύσουμε το μάθημα της γυμναστικής να λειτουργεί καθοριστικά στη διαμόρφωση του σωματικού πολιτισμού της γυναίκας στη μεταπολεμική Ελλάδα. (EL)
The object of study of this paper is the Girls’ High School of Volos. A city with intense industrialization, a strong labor movement, a remarkable upper middle class and a point of reference in educational activities mainly because of the Girls’ School of Alexandros Delmouzos. Post-war, wherever the reference decade is, the city, like the whole country, tries to reorganize and find its old self again in the “patriotic” climate of the time. The specific school is called upon to play a dominant role in this effort, implementing government directions. The conditions are difficult and the project faces unprecedented natural disasters. Nevertheless, the secondary education of school girls is successfully carried out on the basis of the gender distinctions of the culture of the time and Physical Education plays a very important role.This work aims to highlight the social function of the "Volos Girls' High School" and especially to study school Physical Education during the period 1950-1960, as reflected through the investigation of the school's records. The research aims to shed light on the role of Physical Education at the public High School for Girls, a cultural beacon in the education of girls in the Volos region, in a special and very difficult post-war period. Analyzing and interpreting the school's record, a social investigation is carried out focusing on attendance and attrition, the socio-economic status of the students' families and the way the Physical Education course is implemented under the constant supervision of the Ministry of Education.The paper concludes with the deposition of the oral testimony of a lady-student of the school in the 50s who contributes to the findings and supports the main conclusion, the fulfillment of the social role of the school in the physical and mental support of the female students for the acquisition of development supplies and perhaps their emancipation within the conservative framework of the time. In this achievement, in the relationship between school and society, we will detect the Physical Education as having a decisive function in shaping the physical culture of women in post-war Greece. (EN)


δεκαετία 50
εκπαίδευση
σχολική γυμναστική
Βόλος
γυμνάσιο θηλέων

Greek

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

Αθλητικές Σπουδές: Κοινωνιολογία, Ιστορία, Ανθρωπολογία (ΑΣΚ)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)