Investigation of correlations between the information seeking behaviour and the training needs among doctors and nurses in a public general hospital

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Διερεύνηση των συσχετίσεων της πληροφοριακής συμπεριφοράς και των εκπαιδευτικών αναγκών του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού σε ένα δημόσιο γενικό νοσοκομείο
Investigation of correlations between the information seeking behaviour and the training needs among doctors and nurses in a public general hospital (EN)

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΓΟΥΛΗ

ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ , ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

MSc thesis

2023-09-16


Εισαγωγή: Στην εποχή μας, ο όγκος των γνώσεων και των πληροφοριών είναι τεράστιος ενώ παράλληλα η διάχυση τους γίνεται με ταχείς ρυθμούς. Από την άλλη, η εξέλιξη αυτή δεν μπορεί να υιοθετηθεί από σύνολο της κοινωνίας, με άλλα λόγια απαιτείται η κατάλληλη πληροφοριακή συμπεριφορά και η ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη Συνεχιζόμενή Επαγγελματική Εκπαίδευση. Η απαίτηση αυτή γιγαντώνεται ιδιαίτερα στους εργαζόμενους του κλάδου υγείας, οι οποίοι καλούνται να διασφαλίσουν την παροχή υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης με υψηλό επίπεδο ποιότητας, στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας έρευνας, είναι ο προσδιορισμός του επιπέδου της πληροφοριακής συμπεριφοράς και των εκπαιδευτικών αναγκών για Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού στο Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Άγιος Παύλος» αλλά και η διερεύνηση των συσχετίσεων, τόσο μεταξύ τους όσο και με τα δημογραφικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων. Υλικό και Μέθοδος: Για την υλοποίηση της έρευνας, έγινε περιγραφική και συγκριτική μελέτη συσχέτισης ενώ το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 108 μέλη του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού του νοσοκομείου, σε σύνολο 160 ατόμων στους οποίους μοιράστηκε το ερωτηματολόγιο (ποσοστό ανταπόκρισης: 67,5%). Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο καταγραφής της Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Ανάπτυξης (Participation Reasons Scale), ένα ερωτηματολόγιο καταγραφής της πληροφοριακής παιδείας βασισμένο σε ερωτηματολόγια που χρησιμοποιήθηκαν σε έρευνες για τη διερεύνηση της πληροφοριακής συμπεριφοράς και των πληροφοριακών αναγκών Ελλήνων επαγγελματιών υγείας και το ερωτηματολόγιο (electronic Health Literacy Scale - eheals) για την καταγραφή της ψηφιακής υγειονομικής πληροφοριακής παιδείας. Αποτελέσματα: Κατά τη στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων, προέκυψε πως το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό διαθέτει μέτρια προς υψηλή ψηφιακή υγειονομική παιδεία η οποία σχετίζεται θετικά με το υψηλότερο επίπεδο σπουδών και το ιατρικό επάγγελμα. Τα κίνητρα βελτίωσης επαγγελματικών ικανοτήτων και υπηρεσιών στους ασθενείς αλλά και τα κίνητρα μάθησης και αλληλεπίδρασης με τους συναδέλφους, αναδείχθηκαν τα σημαντικότερα για τη συμμετοχή σε προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης, τα οποία συσχετίσθηκαν θετικά με το υψηλό επίπεδο σπουδών. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας και οι συμμετέχοντες με υψηλότερο επίπεδο σπουδών θεωρούσαν σημαντικά τα κίνητρα επαγγελματικής δέσμευσης ενώ οι εργαζόμενοι με καλύτερη ψηφιακή υγειονομική παιδεία συσχετίζονταν με υψηλότερες βαθμολογίες κινήτρων και στις 4 κλίμακες του ερωτηματολογίου καταγραφής της Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Ανάπτυξης. Παράλληλα, η επικαιροποίηση γνώσεων, η δια βίου εκπαίδευση και οι ιατρικές οδηγίες/πρωτόκολλα αποτέλεσαν τους σημαντικότερους λόγους που οδηγούν στην αναζήτηση πληροφοριών για υπηρεσίες υγείας ενώ τα ηλεκτρονικά επιστημονικά περιοδικά, τα συνέδρια, το διαδίκτυο και το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό αποτέλεσαν τις σημαντικότερες πηγές αναζήτησης πληροφοριών για υπηρεσίες υγείας. Τέλος, η έλλειψη χρόνου και το κόστος συνδρομών σε περιοδικά ή βάσεις ιατρικής πληροφόρησης ήταν τα σημαντικότερα εμπόδια στην αναζήτηση πληροφοριών. Συμπεράσματα: Η περαιτέρω διερεύνηση, αναφορικά με τα κίνητρα για την ενεργή συμμετοχή σε προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και της ψηφιακής υγειονομικής παιδείας τόσο για τους νοσηλευτές όσο και για τους γιατρούς, θα οδηγήσει στην ολοκλήρωση και την ανάπτυξη κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα ανταποκρίνονται πλήρως στις απαιτήσεις των πολιτών για ασφαλέστερη και ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών υγείας. (EL)
Introduction: In our time, the volume of knowledge and information is enormous, while at the same time its diffusion takes place at a rapid rate. On the other hand, this development cannot be adopted by society as a whole, in other words, appropriate informational behavior and the development of knowledge and skills related to Continuing Professional Education are required. This demand is especially huge for the workers of the health sector, who are required to ensure the provision of health care services with a high level of quality, to the wider society. Purpose: The purpose of this research is to determine the level of information behavior and the educational needs for Continuing Professional Education of the medical and nursing staff at the General Hospital of Thessaloniki "Agios Pavlos", but also to investigate the correlations, both between them and with the demographics and occupational characteristics of the participants. Material - Method: In order to carry out the research, a descriptive and comparative correlation study was carried out, while the sample of the study consisted of 108 members of the medical and nursing staff of the hospital, out of a total of 160 people to whom the questionnaire was distributed (response rate: 67.5%). To collect the data, the Participation Reasons Scale was used, a questionnaire for recording information literacy based on questionnaires used in surveys to investigate the information behavior and information needs of Greek health professionals and the questionnaire (electronic Health Literacy Scale - eheals) to record digital health information literacy. Results: During the statistical analysis of the results, it emerged that the medical and nursing staff have a moderate to high digital health literacy which is positively related to the highest level of education and the medical profession. The motivations for improving professional skills and services to patients, as well as the motivations for learning and interacting with colleagues, emerged as the most important for participation in continuing professional education programs, which were positively correlated with the high level of studies. In addition, older workers and participants with a higher level of education rated career engagement motivation as important, while workers with better digital health literacy were associated with higher motivation scores on all 4 scales of the Continuing Professional Development questionnaire. At the same time, updating knowledge, lifelong learning and medical guidelines/protocols were the most important reasons that lead to the search for information about health services, while electronic scientific journals, conferences, the internet and medical and nursing staff were the most important sources of information search for health services. Finally, lack of time and the cost of subscriptions to medical journals or databases were the most important barriers to information seeking. Conclusions: Further investigation into the motivations for active participation in continuing education and digital health literacy programs for both nurses and physicians will lead to the completion and development of appropriate educational programs that fully respond to citizens' demands for safer and better quality provision of health services. (EN)


πληροφοριακή συμπεριφορά, πληροφοριακές ανάγκες, πηγές πληροφόρησης, εμπόδια πληροφόρησης, εκπαιδευτικές ανάγκες επαγγελματιών υγείας, παρακίνηση για συνεχιζόμενη εκπαίδευση, συνεχιζόμενη επαγγελτική εκπαίδευση και κατάρτιση, παρακίνηση, συνεχιζόμενη νοσηλευτική εκπαίδευση, συνεχιζόμενη ιατρική εκπαίδευση

Greek

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

Διοίκηση Μονάδων Υγείας (ΔΜΥ)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)