Η αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτή ενηλίκων, με χρήση της «Κλίμακας Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων»

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτή ενηλίκων, με χρήση της «Κλίμακας Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων»
«The self-evaluation of the educator of adults, using the "Evaluation Scale of the Educational Work of Adults"» (EN)

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ

Πανιτσίδου, Ευγενία
Χλαπάνης, Γεώργιος Ερρίκος
Παυλή Κορρέ, Μαρία

MSc thesis

2023-09-23


Το ερευνητικό κενό που εντοπίστηκε αναφορικά με τα εργαλεία αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου του εκπαιδευτή ενηλίκων, έστρεψε το ερευνητικό ενδιαφέρον της παρούσας εργασίας στην μελέτη της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας της «Κλίμακα Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων». Στο συγκεκριμένο ερευνητικό εργαλείο, η αξιολόγηση γίνεται από τους εκπαιδευόμενους με το τέλος της διδακτικής ενότητας ή της επιμορφωτικής παρέμβασης, έχοντας ως σκοπό τη διαμόρφωση μιας συνολικής εκτίμησης αναφορικά με τις διαδικασίες και τα αποτελέσματα του εκπαιδευτικού έργου. Επιπλέον, έχει το πλεονέκτημα ότι αποτιμά και τυχόν αλλαγές στις στάσεις των εκπαιδευόμενων και όχι μόνο τις νέες γνώσεις και δεξιότητες. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας της «Κλίμακας Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων» σε διαφορετικό πληθυσμό ενήλικων εκπαιδευόμενων και η ενδεχόμενη πρόταση βελτιώσεων. Τα ερευνητικά ερωτήματα, της παρούσας εργασίας είναι τα κάτωθι:Είναι η «Κλίμακα Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων» ένα έγκυρο και αξιόπιστο εργαλείο για την αξιολόγηση του έργου ενός εκπαιδευτή ενηλίκων, που βασίζεται στις βασικές αρχές και στο θεωρητικό πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων;Ανιχνεύεται, μέσα από τη χρήση του εργαλείου «Κλίμακα Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων», ένα προφίλ εκπαιδευτή ενηλίκων, το οποίο θεωρείται από τους ίδιους τους εκπαιδευόμενους ως αποτελεσματικό και ανταποκρινόμενο στις ανάγκες τους;Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η «Κλίμακα Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων» ως εργαλείο αυτοαξιολόγησης του έργου ενός εκπαιδευτή ενηλίκων;Για την διερεύνηση των ερευνητικών ερωτημάτων υλοποιήθηκε ποσοτική και ποιοτική έρευνα, προκειμένου να επιτευχθεί τριγωνοποίηση. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η «Κλίμακα Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων» φαίνεται να είναι ένα αξιόπιστο και έγκυρο ερευνητικό εργαλείο για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτή ενηλίκων, ενώ μέσα από την παραγοντική ανάλυση προέκυψαν τέσσερεις παράγοντες που ερμηνεύουν το 52.472% της συνολικής διακύμανσης. Συγχρόνως ανιχνεύεται ένα προφίλ ιδανικού εκπαιδευτή ενηλίκων από τις απόψεις των εκπαιδευόμενων, σύμφωνα με το οποίο ο εκπαιδευτής ενηλίκων πρέπει να γνωρίζει άριστα το γνωστικό του αντικείμενο και να έχει αναπτύξει τον εαυτό του, έχοντας ιδιαίτερες επικοινωνιακές δεξιότητες και γνώση τεχνικών συμβουλευτικής, να δημιουργεί ένα καλό και ασφαλές κλίμα μάθησης και να χρησιμοποιεί ποικιλία εκπαιδευτικών μέσων και τεχνικών. Επίσης, τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο αυτοαξιολόγησης του έργου ενός εκπαιδευτή ενηλίκων, με κάποιους μικρούς ενδοιασμούς που επισημαίνονται. (EL)
The research gap identified regarding the self-assessment tools of the educational work of the educator of adults, turned the research interest of the present study to examine the reliability and validity of the "Evaluation Scale of the Educational Work of Adults". In this specific research tool, the evaluation is conducted by the students at the end of the teaching unit or training intervention, with the aim of forming an overall assessment concerning the processes and results of the educational work. In addition, it has the advantage of assessing any changes in the attitudes of the students and not only the knowledge and new skills gained. The purpose of this research is to investigate the reliability and validity of the "Evaluation Scale of the Educational Work of Adults" in a different population of adult students and to propose potential improvements.The research questions of this study are the following:Is the "Evaluation Scale of the Educational Work of Adults" a valid and reliable tool for evaluating the work of an educator of adults, based on the basic principles and theoretical framework of education of adults? Through the use of the tool of the "Evaluation Scale of the Educational Work of Adults", is it possible to detect a profile of an educator of adults, which is deemed by the students themselves effective and responsive to their needs?Can the "Evaluation Scale of the Educational Work of Adults" be used as a self-assessment tool for the work of an educator of adults?In order to investigate the above mentioned research questions, quantitative and qualitative research was implemented to achieve triangulation. The results indicate that the "Evaluation Scale of the Educational Work of Adults" seems to be a reliable and valid research tool for the self-evaluation of the educator of adults, while, through factor analysis, four factors emerged explaining 52.472% of the total variance. At the same time, a profile of an ideal educator of adults is detected from the views of the students, according to which the educator of adults must have excellent knowledge of his subject and have developed himself, having special communication skills and knowledge of counseling techniques, create a good and safe learning environment and use a variety of educational media and techniques. Furthermore, the results show that it can be used as a tool for self-evaluation of the work of an educator of adults, with some minor concerns noted. (EN)


«Κλίμακα Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Ενηλίκων»
προφίλ εκπαιδευτή ενηλίκων
ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ελληνική γλώσσα

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

Εκπαίδευση Ενηλίκων (ΕΚΕ)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.