Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) αποτελούν έναν από τους πιο σημαντικούς και καινοτόμους θεσμούς στον χώρο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Κυρίαρχος στόχος τους, μάλιστα, είναι να αντιμετωπίσουν τον κοινωνικό αποκλεισμό προσφέροντας την ευκαιρία ολοκλήρωσης της σχολικής εκπαίδευσης σε όσους πρόωρα εγκατέλειψαν το σχολείο. Ωστόσο, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης παρατηρούνται ανισότητες. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι πολλοί από τους εκπαιδευόμενους των ΣΔΕ διακόπτουν τη φοίτηση τους. Η παρούσα έρευνα, λοιπόν, είχε ως σκοπό να διερευνήσει τους παράγοντες φοίτησης στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, αλλά και να εξετάσει αν υπάρχουν ανισότητες στα σχολεία αυτά κατά την άποψη των εκπαιδευόμενων, ώστε να διαπιστωθεί αν τελικά παρέχουν ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε όλους όσους φοιτούν. Για τη διεξαγωγή της μελέτης, εφαρμόστηκε συνδυασμός ποιοτικής και ποσοτικής μεθοδολογικής προσέγγισης. Τα εργαλεία, που χρησιμοποιήθηκαν για τη συλλογή των δεδομένων, ήταν το δομημένο ερωτηματολόγιο και η δομημένη συνέντευξη. Στην έρευνα, που υλοποιήθηκε την περίοδο Φεβρουαρίου-Μαρτίου του 2023, συμμετείχαν 99 εκπαιδευόμενοι που φοιτούσαν σε κάποιο ΣΔΕ της Κρήτης. Από την ανάλυση των ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων προέκυψε ότι οι κυριότεροι παράγοντες φοίτησης στα ΣΔΕ ήταν η διεύρυνση των γνώσεων και η επαγγελματική αναβάθμιση. Μάλιστα, οι παράγοντες αυτοί διέφεραν ανάλογα με το φύλο, την επαγγελματική και οικογενειακή κατάσταση των εκπαιδευόμενων, καθώς και τη γεωγραφική περιοχή του ΣΔΕ. Επίσης, οι κυριότεροι παράγοντες, που επηρεάζουν τη φοίτηση και προωθούν την ισότητα των εκπαιδευτικών ευκαιριών, ήταν η συμπεριφορά των εκπαιδευτικών και το περιεχόμενο των γνωστικών αντικειμένων. Τα ευρήματα, που προέκυψαν, μπορούν να αξιοποιηθούν από τους αρμόδιους φορείς Δια Βίου Μάθησης, προκειμένου να επαναπροσδιορίσουν την εκπαιδευτική τους πολιτική με στόχο να διευκολύνουν τη φοίτηση και να περιορίσουν τη διαρροή των εκπαιδευόμενων από τα σχολεία αυτά.
(EL)
Second Chance Schools represent one of the most important and novel institutions in the field of adult education. One of their main goals is to address the social exclusion offering the opportunity to adults, who have prematurely interrupted school, to complete their education. However, in all levels of education there are inequalities. It is not random that many of those who study in Second Chance Schools interrupt their education. The present research, therefore, has as its primary goal to explore the factors of pursuing education in the Second Chance Schools and examine if there are inequalities in these schools according to the views of those individuals, who study there, so that we can conclude whether Second Chance Schools offer equal opportunities to those who study in them. To conduct this research, we applied a combination of quantitative and qualitative methodological approaches. The tools we used for the data collection consisted of structured questionnaires and structured interviews. In the research, that was conducted during the period February-March 2023, a total of 99 individuals, who studied in a Second Chance School in Crete, participated. From the analysis of the quantitative and qualitative data, we found that the main factors for studying in those schools, was the expansion of knowledge and professional development. In addition, these factors differed based on the gender of the participants, their professional status, marital status and the geographical location of the Second Chance School. Furthermore, the main factors that impacted the studies and promote the equalities of the educational opportunities were the behaviour of the teaching staff and the content of academic subjects. These findings can be utilised by the relevant bodies of Lifelong Learning to re-define their educational policy with the goal to facilitate the education and to limit the drop out of the individuals, who study in those schools.
(EN)