Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΩΣ ΕΛΕΥΘΕΡΩΤΗΣ. Ο ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΙΑΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

SAINT GEORGE AS SAVIOR. THE TRANSFORMATION OF AN IDENTITY AND THE CHRISTIAN APPEAL FOR SALVATION
Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΩΣ ΕΛΕΥΘΕΡΩΤΗΣ. Ο ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΙΑΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ

ΧΑΤΖΗΛΙΑ, ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ

ΤΕΡΕΖΗΣ , ΧΡΗΣΤΟΣ Δρ.
ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ , ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Δρ.
ΑΡΤΕΜΗ, ΕΙΡΗΝΗ Δρ.

Η παρούσα Διπλωματική Εργασία μελετά τον μετασχηματισμό της ταυτότητας του αγίου Γεωργίου από μη μάχιμη σε μάχιμη, με σκοπό να εξεταστεί η σχέση του με το χριστιανικό αίτημα της απελευθέρωσης. Διαιρείται σε έξι κεφάλαια και σε συμπεράσματα. Στο πρώτο κεφάλαιο προσδιορίζεται η ύπαρξη του Γεωργίου γεωγραφικά και χρονολογικά στην Ύστερη Αρχαιότητα. Παρατίθεται η σχετική υμνογραφία και ρητορική παραγωγή, και η εικονογραφία στην οποία παρουσιάζεται αρχικά μάρτυρας και αργότερα να φέρει στρατιωτικό οπλισμό και στολή. Αιτιολογείται η στρατιωτικοποίηση της αγιότητάς του στην ενιαία Χριστιανοσύνη. Στο δεύτερο κεφάλαιο, που αφορά το διάστημα 8ο - 12ο αιώνα παρατίθενται τα Συναξάρια, τα εμπλουτισμένα Θαύματά του με το επεισόδιο της δρακοντοφονίας και οι υμνογραφικοί Κανόνες της περιόδου. Αναφέρονται η επίδραση της δρακοντοφονίας στη Δύση και η πολιτογράφηση του αγίου στο ιπποτικό σώμα. Η παγίωση της στρατιωτικής του ιδιότητας εξετάζεται σε σχέση με τον «ιερό πόλεμο». Το τρίτο κεφάλαιο αφορά την περίοδο 1204-1453, στην οποία ο άγιος μεταβάλλεται σε πάτρωνα - προστάτη πόλεων και ιατρό. Από την αντίστοιχη αγιολογική, υμνογραφική και εικονογραφική παραγωγή προβάλλεται ως ελευθερωτής για την Ανατολή και ιππότης για τη Δύση. Στο τέταρτο κεφάλαιο που εστιάζει μετά το 1453, παρατίθεται η προσαρμογή του αγίου σε τρεις παραδόσεις, Ορθοδοξία, Καθολικισμό και Ισλάμ, η οριστικοποίησή του ως ελληνικό εθνικοαπελευθερωτικό σύμβολο και η δυναμική παρουσία του στον μοντερνισμό. Στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η έννοια της ελευθερίας στον ελληνικό κόσμο και στην εν Χριστώ ζωή και παρατίθενται οι τρόποι άσκησής της, ο θεωρητικός και ο πρακτικός. Αιτιολογούνται οι αποτυχίες διάφορων απελευθερωτικών κινημάτων της νεωτερικότητας και παρουσιάζονται οι προτάσεις εκφάνσεων της «πολιτικής θεολογίας» και η σχέση τους με τον ελευθερωτή Γεώργιο. Στο έκτο κεφάλαιο αιτιολογούνται οι μεταβολές της ταυτότητας του αγίου και εντοπίζονται αντινομίες των χαρακτηριστικών της. Τέλος, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα, στα οποία ο άγιος αποτελεί φαινόμενο, αρχέτυπο και παγκόσμιο σύμβολο.
The present thesis studies St George’s transformation of identity from a non combatant to a combatant state, in order to examine his relations to the Christian claim of liberation. The thesis is divided into six chapters before the final conclusion. The first chapter identifies George’s existence in the late Antiquity geographically and chronologically. The relevant hymnography, rhetoric production and iconography are given, in which he is initially presented as a martyr and later bares military weaponry and uniform. The militarization of his Holiness in the unified Christianity is justified. In the second chapter, related to the period between the 8th and 12th century, Missals fortified with miracles as well as the incident known as “the killing of the dragon” and hymnographical canons of the period are presented. The effects of the “dragon-killing” in the West and the Saint’s naturalization in chivalry are mentioned. Finally the stabilization of his military status is examined in relation to the "holy war". The third chapter covers the period between 1204 and 1453, in which the saint becomes a patron - protector of cities and healer. In the relevant hagiographic, hymnographical and pictorial production he is projected as a liberator for the Eastern and a knight for the Western world. The fourth chapter which focuses on the era after 1453, the saint’s adjustment in three traditions, these of Orthodoxy, Catholicism and Islam, is cited as well as his finalization as a Greek national liberation symbol and his dynamic presence in modernism. The fifth chapter presents the concept of freedom in the Greek world and Christian life, and theoretical and practical ways of accomplishing such freedom are listed. The failures of various liberation movements of modernity are justified and suggestions of expressions of "political theology" related to Saint George, the liberator, are presented. In the sixth chapter the changes of the saint’s identity are justified and contradictions of its features are spotted. Finally, the conclusions are presented, in which the saint is reflected as a phenomenon, archetypal and universal symbol.
ΠΕΡΙΕΧΕΙ 58 ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΕ 54 ΣΕΛΙΔΕΣ

Διπλωματική Εργασία / Thesis

IDENTITY
SYMBOL
SAINT GEORGE
ΣΥΜΒΟΛΟ
LIBERATION THEOLOGY
ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
TAYTOTHTA
ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ


Ελληνική γλώσσα

2016-10-24T09:15:45Z
2016-10-02


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

808
1
284




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.