εικόνες με διαγράμματα (πίτες), πίνακες
The present study aims at investigating whether the English literacy taught at the
Second Chance Schools, schools for adults not having completed secondary
education, can reduce the risk of social exclusion improving the lives of the learners.
For this purpose the research method used was the quantitative. More specifically
thirty-three learners of the second circle of a Second Chance School in the Aegean
Sea, responded to a questionnaire comprising 38 items structured by the researcher
based on relevant literature.
The data were presented and analyzed with descriptive statistics and showed that
the learners who are at high risk of exclusion, have cultivated a number of skills
through the teaching of the English literacy, which help them reduce the risk of social
exclusion. These skills are not only related to the four basic language skills enhancing
understanding and communication, but also other capabilities and qualities such as
mediation, autonomy, self-confidence. These help learners adapt to the constantly
changing multicultural environment we live in, as aimed by the European Union.
The positive impact of the teaching of English in the lives of the learners proved to
be much more tangible than expected, as data showed that knowledge of English
helped some learners find employment. The data also showed that the English literacy would have been more efficient if the teaching hours were more and if the knowledge
of English of the learners were certified through school procedures.
It is hoped that this study combining the sciences of Sociology and ELT, will give
a new perspective of the teaching of English in adult education structures, making it
more beneficial to society, as it might be a motive to reconsider the relevant
educational policies.
Η παρούσα έρευνα στόχο έχει να μελετήσει εάν ο Αγγλικός γραμματισμός που διδάσκεται στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, σχολεία για ενήλικες που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του κοινωνικού αποκλεισμού βελτιώνοντας τη ζωή των εκπαιδευομένων. Για το σκοπό αυτό η ερευνητική μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η ποσοτική. Πιο συγκεκριμένα τριάντα τρείς εκπαιδευόμενοι του Δευτέρου κύκλου σπουδών ενός Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας σε νησί στο Αιγαίο Πέλαγος, απάντησαν σε ερωτηματολόγιο που περιελάμβανε 38 ερωτήσεις κατασκευασμένες από την ερευνήτρια με βάση τη σχετική βιβλιογραφία.
Η επεξεργασία και παρουσίαση των δεδομένων έγινε με περιγραφική στατιστική Τα δεδομένα έδειξαν ότι οι εκπαιδευόμενοι, οι οποίοι διατρέχουν υψηλό κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού, έχουν καλλιεργήσει έναν αριθμό δεξιοτήτων μέσω της διδασκαλίας του Αγγλικού γραμματισμού που τους βοηθούν στο να μειώσουν τον κίνδυνο αυτό. Αυτές οι δεξιότητες δε σχετίζονται μόνο με τις τέσσερις βασικές γλωσσικές δεξιότητες που ενισχύουν την κατανόηση και την επικοινωνία, αλλά και άλλες ικανότητες και ιδιότητες όπως η διαμεσολάβηση, η αυτονομία, η αυτοπεποίθηση. Αυτές βοηθούν τους εκπαιδευόμενους να προσαρμόζονται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο πολυπολιτισμικό περιβάλλον που ζούμε, σύμφωνα με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο θετικός αντίκτυπος της διδασκαλίας των Αγγλικών στις ζωές των εκπαιδευομένων αποδείχτηκε πολύ πιο απτός από το αναμενόμενο, καθώς τα δεδομένα έδειξαν ότι η γνώση των Αγγλικών βοήθησε κάποιους εκπαιδευόμενους να βρουν εργασία. Οι ανεπάρκειες της διδασκαλίας του Αγγλικού γραμματισμού επίσης εξερευνήθηκαν και τα δεδομένα έδειξαν ότι αυτός θα ήταν πιο αποτελεσματικός αν οι διδακτικές ώρες ήταν περισσότερες και υπήρχε πιστοποίηση της γνώσης της Αγγλικής μέσω του σχολείου.
Ας ελπίσουμε ότι αυτή η μελέτη που συνδυάζει δύο επιστήμες αυτή της Κοινωνιολογίας και της Διδασκαλίας της Αγγλικής Γλώσσας, θα δώσει μία νέα διάσταση της διδασκαλίας των Αγγλικών σε δομές εκπαίδευσης ενηλίκων, βελτιώνοντάς την και καθιστώντας την πιο ωφέλιμη για την κοινωνία, καθώς μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για αναθεώρηση των σχετικών εκπαιδευτικών πολιτικών.