Η Landeskunde στο μάθημα της ξένης γλώσσας- Στοιχεία της γερμανικής καθημερινότητας στο μάθημα της ξένης γλώσσας σε ενήλικες

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)

Landeskunde im Fremdsprachenunterricht- Deutscher Alltag im Fremdsprachenunterricht für Erwachsene
Η Landeskunde στο μάθημα της ξένης γλώσσας- Στοιχεία της γερμανικής καθημερινότητας στο μάθημα της ξένης γλώσσας σε ενήλικες

Ρωμανίδης, Κωνσταντίνος

Theisen, Joachim
Theisen , Joachim
Σταφυλίδου , Γεωργία

0
Im Fremdsprachenunterricht kommt es immer wieder vor, dass die Lerner viele Fragen über das Land stellen, über dessen Sprache sie lernen. Solche Fragen sind aus dem DaF-Unterricht nicht auszuschließen. Besonders bei erwachsenen Lernern ist es üblich, dass sie aus verschiedenen Gründen vielerlei Fragen über die Alltagssituation in einem deutschsprachigen Land stellen. Deshalb steht der Lehrende sehr häufig vor der Frage, wie er diese Informationen in seinem Unterricht mit- einbeziehen könnte. Damit auch die entstandenen Fragen im Unterricht beantwortet und didaktisiert werden können, spielt die Vermittlung von landeskundlichen Informationen die Hauptrolle. In dieser Arbeit gilt es zu zeigen, in wie weit aktuelle Informationen vom deutschsprachigen Alltag im DaF-Unterricht vermittelt werden können und welche Themen über das Zielland für die Lerner interessant sind. Der theoretische Teil bietet dem Leser einen interessanten Einstieg in die Grundlagen der Landeskunde. Von der Geschichte der Landeskunde, ihrer Aufgaben im modernen Fremdsprachenunterricht und der Definition des Begriffes Alltag bis hin zur Beschreibung der notwendigen Kriterien für die Aufgabenstellung ist in diesem ersten Teil ein strukturierter Einblick in das Thema dieser Arbeit zu gewinnen, der den Leser mithilfe der notwendigen Informationen und Kenntnissen in den praktischen Teil einführt. Im praktischen Teil geht es um drei Beispiele aus der unterrichtlichen Praxis. Es werden drei verschiedene Unterrichtseinheiten mit jeweils drei erwachsenen Lerner durchgeführt, die auf einem unterschiedlichen Niveau sind. Außerdem sind die Lernmotive für jeden Lerner auch unterschiedlich. Aus diesem Grund wird bei jeder Unterrichtseinheit ein anderes Thema für die Vermittlung von Alltagssituationen bearbeitet, sodass besser beschrieben und analysiert werden kann, warum das Thema und die Aufgaben passender zu den jeweiligen Lehr- und Lernsituationen sind. Der Abbau von Vorurteilen gehört auch zu den bedeutenden Zielen der Landeskunde. Das wird beim Vergleich zwischen dem Zielsprachenland und dem Heimatland abgezielt, wobei der mündliche Ausdruck der Lerner eingeübt wird. Abschließend folgt die Evaluation aller Unterrichtseinheiten, damit die erworbenen oder erweiterten landeskundlichen Kenntnisse beschrieben werden können.
Στο μάθημα της ξένης γλώσσας αποτελεί συχνό φαινόμενο, οι μαθητές να θέτουν ερωτήματα για την χώρα, της οποίας την γλώσσα μαθαίνουν. Τέτοιου είδους ερωτήσεις απαντώνται και στο μάθημα της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας. Ιδιαίτερα οι ενήλικες μαθητές συνηθίζουν για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, να θέτουν διάφορες ερωτήσεις για την ζωή στις γερμανόφωνες χώρες. Για αυτόν τον λόγο ο διδάσκων αναρωτιέται συχνά, πως θα μπορούσε να συμπεριλάβει αυτές τις πληροφορίες στο μάθημα του. Για την απάντηση και την ενσωμάτωση τους είναι σημαντική η μετάδοση γεωγραφικών και πολιτισμικών στοιχείων στο μάθημα. Στόχος της παρούσας εργασίας λοιπόν είναι να δείξει, κατά πόσο οι πληροφορίες από την σύγχρονη γερμανόφωνη πραγματικότητα μπορούν να μεταδοθούν στο μάθημα της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας και ποια θέματα σχετικά με την χώρα-στόχο είναι ενδιαφέροντα για τους μαθητές. Το θεωρητικό μέρος προσφέρει στον αναγνώστη μια ενδιαφέρουσα εισαγωγή στις βασικές αρχές του όρου Landeskunde. Από την ιστορία του Landeskunde, τους στόχους του στο σύγχρονο μάθημα της ξένης γλώσσας και τον ορισμό του όρου Αlltag μέχρι την περιγραφή των απαραίτητων κριτηρίων για τον σχεδιασμό ασκήσεων, παρουσιάζεται μια δομημένη και ολοκληρωμένη ιδέα για το θέμα της εργασίας, ενώ ο αναγνώστης αποκτά τις απαραίτητες πληροφορίες και γνώσεις για την κατανόηση του πρακτικών κεφαλαίων. Το πρακτικό μέρος της εργασίας εμπεριέχει τρία παραδείγματα από την διδακτική πράξη. Διεξάγονται τρεις διδακτικές ενότητες με τρεις εκάστοτε διαφορετικούς μαθητές, οι οποίοι βρίσκονται επίσης σε διαφορετικό επίπεδο ο καθένας. Γι’ αυτόν τον λόγο επεξεργάζονται σε κάθε διδακτική ενότητα διαφορετικά θέματα για την μετάδοση στοιχείων του γερμανικού πολιτισμού, έτσι ώστε να περιγραφεί καλύτερα και να αναλυθεί, γιατί επιλέχθηκαν τα συγκεκριμένα θέματα και ασκήσεις για τo εκάστοτε διδακτικό και μαθητικό περιβάλλον. Η εξάλειψη προκαταλήψεων ανήκει επίσης στους σημαντικούς στόχους του Landeskunde. Αυτό επιδιώκεται με την σύγκριση ανάμεσα στην χώρα-στόχο και την χώρα καταγωγής σε ασκήσεις, όπου παράλληλα εξασκείται η προφορική έκφραση των μαθητών. Στο τέλος ακολουθεί η αξιολόγηση όλων των διδακτικών ενοτήτων, για να μπορούν να περιγραφούν οι αποκτηθείσες ή οι διευρυμένες πολιτισμικές και γεωγραφικές γνώσεις των μαθητών.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

Alltag
Landeskunde


Γερμανική γλώσσα

2017-09-27T06:38:21Z
2017-09-23


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

0
91




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.