The present dissertation aims at bringing out the attitudes and beliefs of teachers towards new technologies, and specifically an attempt is being made to explore the correlation of teachers’ attitudes in relation to their experience, self-efficacy, age, gender, the level of education that they teach and finally their training.
According to bibliographical references, it was ascertained that few teachers systematically exploit new technologies in the teaching procedure owing to fixed malfunctioning attitudes, stereotypes and beliefs. However, at the same time, teachers recognize that their teaching work will become more effective through their systematic training in new technologies.
The findings of this research, with the use of a questionnaire, reveal that almost all teachers have a positive attitude towards new technologies as a big number of them exploit information and communication technologies during the learning process, although certain demographic and work factors could vary their views. Nevertheless, teachers recognize the benefits of I.C.T. as to the improvement of their teaching work.
The findings of the research also reveal that there are problems concerning the use and integration of new technologies in the learning procedure due to the lack of material-technical infrastructure and practical training programmes in I.C.T.
In a parallel manner, teachers’ answers point out various factors that either reinforce or impede their acceptance of the use and integration of the information and communication technologies in the learning process. In conclusion, it is ascertained that there is a demand on planning suitable educational programmes in I.C.T. so that teachers can function as critically thinking scientists who possess the necessary scientific knowledge to make their teaching work effective.
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει σαν σκοπό να αναδείξει τις στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τις νέες τεχνολογίες, συγκεκριμένα επιχειρείτε να διερευνηθεί η συσχέτιση των στάσεων των εκπαιδευτικών σε συνάρτηση με την εμπειρία που διαθέτουν, την αυτεπάρκεια, την ηλικία, το φύλο, τον τύπο εκπαίδευσης που υπηρετούν, καθώς και την επιμόρφωση που διαθέτουν.
Από τις βιβλιογραφικές αναφορές η διαπίστωση που προκύπτει είναι, ότι πολύ λίγοι εκπαιδευτικοί αξιοποιούν συστηματικά τις νέες τεχνολογίες στην εκπαιδευτική πρακτική, λόγω κυρίως παγιωμένων δυσλειτουργικών στάσεων και αντιλήψεων αλλά ταυτοχρόνως αναγνωρίζουν, ότι μέσω μιας συστηματικής επιμόρφωσης στις νέες τεχνολογίες, το εκπαιδευτικό τους έργο θα γίνει αποτελεσματικότερο.
Από τα ευρήματα της έρευνας με την βοήθεια ερωτηματολογίου διαπιστώθηκε, ότι σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί έχουν θετική στάση προς τις νέες τεχνολογίες, ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών αξιοποιεί τις Τ.Π.Ε στην μαθησιακή διαδικασία, παρόλο που ορισμένοι δημογραφικοί και εργασιακοί παράγοντες, είναι σε θέση να διαφοροποιήσουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών, αναγνωρίζουν την χρησιμότητα των νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού τους έργου. Από τα αποτελέσματα της έρευνας παρατηρούνται ότι υπάρχουν προβλήματα χρήσης και ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών στη μαθησιακή διδασκαλία λόγω έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής, καθώς και έλλειψης εύχρηστων εκπαιδευτικών προγραμμάτων αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών.
Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί με τις απαντήσεις τους επισημαίνουν τους διάφορους παράγοντες, που είτε ενισχύουν είτε δυσχεραίνουν την αποδοχή της χρήσης και ενσωμάτωσης των Τ.Π.Ε. στην μαθησιακή διαδικασία. Τέλος διαπιστώνεται ότι απαιτείται ο σχεδιασμός κατάλληλων επιμορφωτικών προγραμμάτων αξιοποίησης των Τ.Π.Ε., με σκοπό οι εκπαιδευτικοί να λειτουργούν ως κριτικά σκεπτόμενοι λειτουργοί, οι οποίοι διαθέτουν τις αναγκαίες επιστημονικές γνώσεις για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού τους έργου.
Περιέχει: πίνακες, διαγράμματα, σχήματα.