Grammatikunterricht in der griechischen Grundschule: Curriculare Vorgaben und unterrichtliche Wirklichkeit.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)

Η διδασκαλία της γραμματικής στο ελληνικό δημοτικό σχολείο: προγράμματα σπουδών και διδακτική πραγματικότητα.
Grammatikunterricht in der griechischen Grundschule: Curriculare Vorgaben und unterrichtliche Wirklichkeit.

Γαρούφη, Παναγιώτα

Βηδενμάιερ, Δάφνη
Μπερμπέρογλου, Παράσχος

Περιέχει : πίνακες, εικόνες, διαγράμματα.
Στόχος της παρούσας Διπλωματικής Μεταπτυχιακής Εργασίας είναι η συστηματική και διε-ξοδική ενασχόληση με τη διδασκαλία της Γραμματικής στο πλαίσιο του ελληνικού δημόσιου δημοτικού σχολείου. Μέσα στα όρια και υπό τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης αυτής σχολικής βαθμίδας γίνεται προσπάθεια να εξακριβωθεί, πώς ακριβώς διεξάγεται το μάθημα της Γραμματικής σε όλες του τις εκφάνσεις: μετάδοση γραμματικής γνώσης, εξάσκησή της, διόρθωση γραμματικών λαθών και αξιολόγηση γραμματικής ικανότητας. Κύριος άξονας της εργασίας είναι η αντιπαράθεση της διδακτικής πραγματικότητας με τις προδιαγραφές και δε-σμεύσεις που προκύπτουν από τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών για τις ξένες γλώσσες. Βασική υπόθεση εργασίας είναι η ύπαρξη απόκλισης μεταξύ πραγματικότητας και θεσμικών προδιαγραφών. Η εργασία καλείται να διαπιστώσει την ύπαρξη ή μη αυτής της απόκλισης και τα αίτιά της, καθώς και το αν αντικατοπτρίζεται στο καθοριστικότατο ζήτημα της ενσυ-νείδητης γλωσσικής διδασκαλίας και της γλωσσικής επίγνωσης. Το αν αυτά τα δύο στοιχεία πρέπει να ανήκουν στο σύγχρονο μάθημα της γραμματικής ιδίως με μαθητές μικρής ηλικίας δε δέχεται ακόμη από τη θεωρία και την πράξη της ξενόγλωσσης μάθησης ενιαία αποδεκτή απάντηση. Σ’ αυτό το λόγο έγκειται και η διεξοδική ενασχόληση της παρούσας Διπλωματικής Μεταπτυχιακής Εργασίας με τις θεωρητικές βάσεις του μαθή-ματος της Γραμματικής θεωρώντας το και στην ιστορική του διάσταση. Για τη διερεύνηση της υπόθεσης εργασίας και την όσο το δυνατόν πιο αντικειμενική αποτύπωση της διδακτικής πραγματικότητας επιλέχθηκε το ευρέως διαδεδομένο μεθοδολογικό εργαλείο της δημοσκό-πησης (μέσω του διαδικτυακού εργαλείου “Google Forms”). Τα αποτελέσματα της έρευνας θα αποτυπώσουν την αξία και τη θέση της Γραμματικής στο σύγχρονο ξενόγλωσσο μάθημα, θα αναδείξουν τάσεις στη διδασκαλία της, επιρροές του Κ.Ε.Π.Α και του μέχρι προσφάτως σε ισχύ Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για το Δη-μοτικό, τις προκλήσεις εφαρμογής και υλοποίησης του νέου Ενιαίου Προγράμματος Σπου-δών για τις Ξένες Γλώσσες. Απώτερος στόχος της εργασίας είναι η ανάδειξη των πλεονεκτη-μάτων της ενσυνείδητης γλωσσικής διδασκαλίας και της γλωσσικής επίγνωσης για την εκμά-θηση μιας ξένης γλώσσας, καθώς και καλών πρακτικών εκμάθησης και διδασκαλίας της Γραμματικής για τη βελτιστοποίηση της διδακτικής πραγματικότητας στο Δημοτικό Σχολείο.
In der vorliegenden Diplomarbeit wird der Versuch unternommen, sich mit dem Thema des Grammatikunterrichts in der öffentlichen griechischen Grundschule auseinanderzusetzen. Es wird vornehmlich die Ebene der Unterrichtsrealität erforscht und in ihrer dynamischen Wechselbeziehung zu den curricularen Vorgaben, die im Rahmen der institutionellen Ver-ankerung des FSU normsetzend sind, untersucht. Es wird von der Hypothese ausgegangen, dass in der Regel Vorgaben und Realität voneinander abweichen. Die Existenz einer Abwei-chung zwischen Unterrichtspraxis und curricularen Vorschriften und ihrer eventuellen Gründen ist festzustellen. Vor allem dreht sich das Forschungsinteresse um die Frage, ob eine Abweichung den zentralen Aspekt der expliziten sprachbezogenen Kognitivierung und der Sprachbewusstheit im grundschulischen Grammatikunterricht umfasst. Die Explizitheit im FSU und die Sinnhaftigkeit einer einsichtsgesteuerten Grammatikun-terweisung sind ein kontroverses Thema der Fachdidaktik, dass noch nach einer allgemein akzeptierten Antwort sucht. Deshalb wird in der vorliegenden Arbeit von der Analyse der aktuellen wissenschaftlichen Erkenntnisse und Auffassungen auch in ihrer geschichtlichen Fortentwicklung ausgegangen, um die Leitfrage der Forschung in ihren theoretischen Kon-turen ausreichend zu beleuchten. Um sich ein so weit wie möglich akkurates Gesamtbild des tatsächlich geleisteten Grammatikunterrichts zu verschaffen wird der methodologische For-schungsweg der Online-Befragung (mit Hilfe des Webtools „Google Formulare“) der an Grundschulen tätigen Deutschlehrer gewählt. Die aus der Befragung gewonnenen Daten zeigen Tendenzen der Durchführung des Gram-matikunterrichts, den Stellenwert der grammatischen Kompetenz und der Explizitheit im FSU, die Auswirkungen des für zehn Jahre gültigen Analytischen Rahmenplanes für die Grundschule (A.Π.Σ), den Einfluss des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für Fremdsprachen und die Herausforderung bei der Implementierung des neuen Rahmenplans für die Fremdsprachen (E.Π.Σ-ΞΓ) auf. Ultimatives Ziel der Diplomarbeit ist die kritische Betrachtung der Unterrichtspraktiken, die Feststellung von Verbesserungsmöglichkeiten für Theorie, Praxis und curriculare Vorgaben, die Hervorhebung der Lernvorteile expliziten Grammatiklernens und das Aufzeigen richtiger Lehr- und Lernwege im Bereich des Grammatikunterrichts.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

γλωσσική επίγνωση - Sprachbewusstheit
ενσυνείδητη γλωσσική διδασκαλία - sprachbezogene Kognitivierung
προγράμματα σπουδών - curriculare Vorgaben
εμφανής διδασκαλία - explizite Grammatikvermittlung
Γραμματική - Grammatik
ελληνικό δημοτικό σχολείο - griechische Grundschule


Γερμανική γλώσσα

2017-09-23
2017-10-04T08:35:32Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

188
1
7




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.