Η xρήση του Podcasting στη διδασκαλία της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας για τη βελτίωση της ακουστικής και προφορικής δεξιότητας σε μαθητές επιπέδου μέτριας γνώσης

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)

Using Podcasting in the English Foreign Language Teaching to Improve Upper-intermediate Level Learners’ Listening and Speaking Skill
Η xρήση του Podcasting στη διδασκαλία της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας για τη βελτίωση της ακουστικής και προφορικής δεξιότητας σε μαθητές επιπέδου μέτριας γνώσης

Κομνηνού, Φωτεινή

Αντωνίου, Λήδα
Καρασίμος, Αθανάσιος

σχέδια μαθήματος, προτεινόμενες ιστοσελίδες, πίνακες, εικόνες, διάγραμμα.
Η τεχνολογία, τα Web 2.0 εργαλεία και οι σχετικές εφαρμογές (wikis, blogs, podcasts κλπ.) σηματοδοτούν αλλαγές στο τοπίο της εκμάθησης ξένων γλωσσών. Το podcasting, ένα σχετικά πρόσφατο τεχνολογικό εργαλείο, χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν ελάχιστες έρευνες για την εφαρμογή του σε περιβάλλοντα διδασκαλίας χαμηλότερου επιπέδου. Η παρούσα διατριβή στοχεύει στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο το podcasting μπορεί να επεκτείνει την εμπειρία εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας εκτός της τάξης. Οι τρέχουσες πρακτικές διδασκαλίας και το δημοσιευμένο γλωσσικό υλικό επικεντρώνονται συνήθως στη γραπτή μορφή της ξένης γλώσσας, παραμελώντας έτσι την ανάπτυξη των δεξιοτήτων κατανόησης προφορικού λόγου και παραγωγής ομιλίας. Οι μαθητές της ξένης γλώσσας στερούνται ευκαιρίες έκθεσης στην αυθεντική γλώσσα-στόχο και χρήσης της για αληθινούς σκοπούς. Για τον λόγο αυτόν, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να τροποποιήσουν τα μαθήματά τους, λαμβάνοντας υπόψη ότι η αυξανόμενη πλειοψηφία των μαθητών νέας γενιάς διαθέτει φορητές συσκευές ψηφιακών μέσων και περιβάλλεται από τεχνολογίες πλούσιες σε αυθεντικό υλικό. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η συγκεκριμένη έρευνα εστιάζει κυρίως στη δυνατότητα αξιοποίησης του podcasting ως συμπληρωματικού εργαλείου, με την προσδοκία βελτίωσης των δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής προφορικού λόγου στα Αγγλικά ως ξένη γλώσσα των μαθητών ενδιάμεσου επιπέδου. Βάσει ποσοτικών αποτελεσμάτων μιας αρχικής αξιολόγησης της εξοικείωσης και της ετοιμότητας των Ελλήνων εφήβων μαθητών ως προς την τεχνολογία podcasting, σχεδιάστηκε μια σύντομη εκπαιδευτική παρέμβαση χρησιμοποιώντας ως εργαλείο αυτοδιδασκαλίας έξι προσεκτικά επιλεγμένα ηχητικά αρχεία podcasts. Έπειτα από την εφαρμογή αυτού του εκπαιδευτικού σεναρίου σε είκοσι έφηβους μαθητές Αγγλικών ενδιάμεσου επιπέδου, με σκοπό την πρακτική εξάσκηση κατανόησης αυθεντικού λόγου, επιχειρήθηκε από λιγοστούς συμμετέχοντες η παραγωγή και καταγραφή ενός αυτοδημιούργητου podcast προς δημοσίευση, ενισχύοντας έτσι την παραγωγή λόγου στην ξένη γλώσσα. Στο σύνολο της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι για να διερευνηθούν οι αντιλήψεις των μαθητών σχετικά με τη χρήση του podcasting, αποσκοπώντας κυρίως στη βελτίωση της ικανότητας ακρόασης και λιγότερο στην ομιλία τους. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από τα ερευνητικά εργαλεία έδειξαν ότι το podcasting θεωρήθηκε από τους συμμετέχοντες ως μια ενδιαφέρουσα, ευχάριστη και αποτελεσματική μαθησιακή δραστηριότητα που συνέβαλε στη βελτίωση της ικανότητας ακουστικής κατανόησης λόγου. Η αυτοδιαχειριζόμενη προσέγγιση του podcasting που υιοθετήθηκε στην παρούσα εκπαιδευτική παρέμβαση φάνηκε να προώθησε την αυτο-ρυθμιζόμενη και αυτόνομη εκμάθηση, ενώ η δημιουργία podcast κινητοποίησε τους μαθητές, εμπλούτισε το λεξιλόγιό τους, βελτίωσε την προφορά τους και ενθάρρυνε την ομαδική εργασία. Εντούτοις, διαπιστώθηκε μια μέτρια σχέση μεταξύ των θετικών αντιλήψεων των μαθητών σχετικά με τα podcasts και της στάσης τους απέναντι στην εκμάθηση ξένης γλώσσας. Συνολικά, τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύονται ενθαρρυντικά, υποστηρίζοντας ότι το podcasting μπορεί να διευκολύνει την εκμάθηση γλωσσών ακόμη και πέρα από τους τοίχους της τάξης.
Technology, Web 2.0 tools and its associated applications (wikis, blogs, podcasts, etc.) signal changes in the foreign language learning landscape. Podcasting, a relatively recent technological tool, is increasingly being exploited in higher education, but there is still little research into its implementation in lower level teaching contexts. This dissertation aims at exploring how podcasting can extend the English language learning experience outside the classroom proper. Current teaching practices and published material pay great attention to the written form of the foreign language, thereby neglecting the development of the listening comprehension and speaking production skills. Language learners lack exposure to authentic language input and opportunities to use the target language for real-life purposes. Therefore, teachers’ are challenged to modify their lessons, taking into account that a growing majority of young generation students owns portable digital media devices and is immersed in technologies rich in authentic material. On this basis, this research is specifically concerned on the effects of podcasting, as a supplementary tool, on upper-intermediate EFL learners’ listening and speaking skills. After conducting a podcast-readiness survey, twenty adolescent Greek learners of English participated voluntarily in a short technology-based project using carefully selected podcasts as a self-study tool. Having listened to six podcasts, a few participants then collaborated to produce and publish one self-made podcast. Both qualitative and quantitative methods were applied to investigate learners’ perceptions towards the use of podcasting directed mainly at developing their listening competency and less their speaking performance. Results obtained from two questionnaires, students’ reflection journals and semi-structured interviews indicated that podcasting was perceived by EFL learners as an interesting, enjoyable and effective learning activity which contributed to the improvement of their listening comprehension skill. The self-directed approach to podcasting promoted self-paced and autonomous learning, while the creation of a student-generated podcast raised learners’ motivation, enriched their vocabulary, improved their pronunciation and encouraged team work. Nonetheless, a moderate relationship was found between students’ positive perceptions of podcasts and their attitude towards language learning. Overall, the research findings appeared to be encouraging, asserting that podcasting can facilitate language learning even beyond the classroom walls.

Διπλωματική Εργασία / Thesis

αυθεντικό υλικό
podcasting
ακουστική δεξιότητα
authentic input
speaking skill
technology
τεχνολογία
διαδικτυακό ραδιόφωνο
listening skill
προφορική δεξιότητα


Αγγλική γλώσσα

2017-09-23
2017-10-09T09:55:45Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

12
2
128




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.