Στρατηγικές και τεχνικές για την προαγωγή της δεξιότητας κατανόησης γραπτού λόγου στο μάθημα της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας. Μια έρευνα βασισμένη στην ανάλυση του εγχειριδίου "Deutsch-ein Hit 1! (Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)"

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

Strategien und Techniken zur Förderung der Lesefertigkeit im Unterricht DaF. Eine Untersuchung auf der Grundlage der Analyse des Lehrwerks "Deutsch-ein Hit 1! (Band A)"
Στρατηγικές και τεχνικές για την προαγωγή της δεξιότητας κατανόησης γραπτού λόγου στο μάθημα της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας. Μια έρευνα βασισμένη στην ανάλυση του εγχειριδίου "Deutsch-ein Hit 1! (Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)"

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΑΛΕΞΙΑ

THEISEN, PAUL JOACHIM
ΧΡΥΣΟΥ, ΜΑΡΙΟΣ

0
Η εργασία αυτή αναφέρεται στο θέμα που αφορά τη δεξιότητα κατανόησης γραπτού λόγου στο μάθημα των γερμανικών. Εξετάζεται εάν το βιβλίο «Deutsch – ein Hit! 1 (Band A)» προάγει δεξιότητες κατανόησης γραπτού λόγου και τεχνικές οι οποίες βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα, δηλαδή, πιο εύκολα και πιο γρήγορα ξενόγλωσσα κείμενα. Το βιβλίο «Deutsch – ein Hit! 1 (Band A)» είναι αυτό το οποίο πρέπει να διδάσκεται στα ελληνικά δημόσια γυμνάσια για την εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας κατόπιν εντολής του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Το βιβλίο «Deutsch – ein Hit! 1 (Band A)» εκδόθηκε το 2006, ενώ ήδη η διεθνής επιστημονική βιβλιογραφία και αρθρογραφία έχει αναδείξει το σημαντικό ρόλο που επιδεικνύουν οι στρατηγικές μάθησης όχι μόνο για την εκμάθηση των γερμανικών αλλά και για την εκμάθηση όλων των μαθημάτων που διδάσκονται στα σχολεία, καθώς, επίσης και για την αυτόνομη μάθηση των μαθητών. Οι μαθητές χρησιμοποιούν στρατηγικές μάθησης είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα. Όμως, όσο πιο συνειδητή είναι η τεχνική της χρήσης των στρατηγικών και όσο πιο ξεκάθαρες γίνονται στη συνείδηση ενός μαθητή τόσο πιο αποτελεσματική και εύκολη καθίσταται η μάθηση. Συνεπώς, είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να διδάσκουν στρατηγικές μάθησης στους μαθητές και να τις κάνουν κατανοητές και ξεκάθαρες σε αυτούς επαναλαμβάνοντας ασκήσεις που συμβάλλουν σε αυτό. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ο κάθε μαθητής να κατανοεί ποια είναι η στρατηγική μάθησης που του ταιριάζει σε κάθε περίπτωση. Στην παρούσα εργασία αναφέρονται, συνολικά, οι στρατηγικές κατανόησης γραπτού λόγου και οι τεχνικές οι οποίες χρησιμοποιούνται στο βιβλίο «Deutsch – ein Hit! 1 (Band A)». Αυτή η ξεκάθαρη αναφορά γίνεται διότι στο συγκεκριμένο βιβλίο το οποίο χρησιμοποιείται από τους μαθητές στο σχολείο, ορισμένες φορές καθίσταται σαφής η στρατηγική μάθησης που πρέπει να ακολουθήσουν, μέσω οδηγιών ή αναφορών που υπάρχουν σε αυτό ενώ άλλες φορές αυτό είναι ασαφές δεδομένου ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες αναφορές στο βιβλίο. Συνεπώς, η παρούσα διπλωματική εργασία αποτελεί μία έρευνα η οποία έχει ως στόχο να εξετάσει αν προάγονται ικανοποιητικά οι στρατηγικές κατανόησης του γραπτού λόγου μέσα στο σχολικό βιβλίο «Deutsch – ein Hit! 1 (Band A)» ή αν ο εκπαιδευτικός της τάξης πρέπει να χρησιμοποιήσει επιπλέον υλικό για την προαγωγή αυτών. Η παρούσα έρευνα μπορεί να λειτουργήσει ως βοήθεια για τους εκπαιδευτικούς της γερμανικής γλώσσας στα ελληνικά δημόσια γυμνάσια σχολεία και να συμβάλλει ώστε οι ίδιοι να είναι πιο αποτελεσματικοί στο εκπαιδευτικό τους έργο. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αποτελείται από το θεωρητικό κομμάτι στο οποίο περιγράφεται η διαδικασία της ανάγνωσης καθώς και οι στρατηγικές μάθησης και κατανόησης του γραπτού λόγου. Το δεύτερο μέρος αφορά το πρακτικό κομμάτι στο οποίο εξετάζονται τα κείμενα για την κατανόηση του γραπτού λόγου που υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο. Για την κάθε άσκηση κατανόησης γραπτού λόγου που υπάρχει στο βιβλίο, παραθέτω μία μικρή περιγραφή και ένα σχετικό σχόλιο για τη στρατηγική και τεχνική που απαιτείται να χρησιμοποιήσει ο κάθε μαθητής. Επομένως, κάθε εκπαιδευτικός που θα διαβάσει την εργασία, θα μπορέσει να διακρίνει άμεσα εάν απαιτείται επιπλέον υλικό για να προάγει τις στρατηγικές μάθησης του γραπτού λόγου και να σκεφτεί τους τρόπους με τους οποίους θα το επιτύχει αυτό.
Die vorliegende Arbeit behandelt das Thema der Lesefertigkeit im DaF-Unterricht. Es wird untersucht, ob das Lehrwerk „Deutsch – ein Hit! 1 (Band A)“ Lesestrategien vermittelt, die den Schülern dabei helfen fremdsprachige Texte besser, bzw. einfacher und schneller zu verstehen und auf das selbständige Lernen vorbereitet. Bei dem Lehrwerk handelt es sich um das Material, dass vom griechischen Bildungsministerium vorgegeben wird, um Deutsch an den öffentlichen Schulen zu lehren. Herausgegeben wurde es im Jahr 2006, als schon längst bekannt war, wie wichtig Lernstrategien sind, nicht nur für den DaF-Unterricht oder anderen Fächern der Schule, sondern auch für das autonome Lernen der Schüler generell. Lernstrategien werden von den Schülern ständig benutzt und zwar sowohl bewusst, als auch unbewusst. Je bewusster einem jedoch die Technik der Anwendung von Lernstrategien gemacht wird und je mehr Strategien verdeutlicht werden, desto effektiver und gezielter und einfacher wird das Lernen. Aus diesem Grund ist es wichtig als Lehrer auf Lernstrategien einzugehen und diese durch wiederholte Anwendung zu verdeutlichen, zumal jeder Schüler individuell erfahren muss, welche Lernstrategie zu welcher Gelegenheit für ihn geeignet ist. In dieser Arbeit werden die Lesestrategien aufgeführt, die im Lehrwerk „Deutsch – ein Hit! 1 (Band A)“ explizit und implizit angewendet werden. Es handelt sich hierbei um eine Untersuchung des Lehrwerks mit dem Ziel zu zeigen, ob bei den Texten und Aufgaben zum Leseverstehen ausreichend auf Lesetechniken und die Vermittlung von Lesestrategien eingegangen wird oder, ob der Lehrer darauf angewiesen ist, auf zusätzliches Material zur Vermittlung der Strategien zurückzugreifen. Somit dient diese Untersuchung als Hilfe für einen DaF-Lehrer der öffentlichen Schule, um seinen Unterricht effektiver zu gestalten. Die Arbeit ist in zwei Teile gegliedert, zum einen gibt es einen theoretischen Teil, in dem das Lesen, der Leseprozess und Lern-, bzw. Lesestrategien beschrieben werden und einen praktischen Teil, in dem die einzelnen Lesetexte des Lehrwerks untersucht werden. Zu jedem Text und der dazugehörigen Aufgabe/n gibt es eine kurze Beschreibung und einen Kommentar bezüglich angewandten Lesestrategie oder Technik, sodass Unterrichtende einen schnellen Einblick darauf haben, ob Zusatzmaterial notwendig ist und sich darüber Gedanken machen können, auf welche Weise sie geeignete Lesestrategien vermitteln können.

Διπλωματική Εργασία / Postgraduate Dissertation

Lesestrategien
Στρατηγικές
Tεχνικές
Techniken


Γερμανική γλώσσα

2018-09-22
2018-10-06T11:14:48Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

1
16
81

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.