Das klassische Phasenmodell und das Modell Didaktische Analyse im Vergleich bei der Vermittlung grammatischer Phänomene

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2018 (EL)

Η διδασκαλία της γραμματικής στο πλαίσιο του Κλασικού Μοντέλου Φάσεων και του Μοντέλου Διδακτικής Ανάλυσης
Das klassische Phasenmodell und das Modell Didaktische Analyse im Vergleich bei der Vermittlung grammatischer Phänomene

Κοτσίρα, Νικολέτα

Μπερμπέρογλου, Παράσχος
Μάρκου, Βασιλική

Η παρούσα διπλωματική εργασία ασχολείται με το ξενόγλωσσο μάθημα της γραμματικής. Στόχος της είναι η ανάλυση και σύγκριση σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο δύο μοντέλων διδασκαλίας στα πλαίσια της επικοινωνιακής μεθόδου. Αρχικά εξηγείται ο όρος «γραμματική» και στη συνέχεια ο όρος «Γνωστική Συνειδητοποίηση» (sprachbezogene Kognitivierung) μαζί με τις όψεις του (Vermittlungsformen). Μετέπειτα παρουσιάζεται η σημασία της εξάσκησης της «Γραμματικής Ικανότητας» (grammatisches Übungsgeschehen) όπου αρχικά επεξηγείται η διαφορά των ασκήσεων (Übungen) και των εργασιών (Aufgaben) και παρουσιάζεται τόσο η τυπολογία γραμματικών ασκήσεων του Häussermann/Piepho (1996), όσο και οι παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τη διαμόρφωση γραμματικών ασκήσεων και εργασιών. Κατόπιν η εργασία εστιάζει στη σημασία της διδασκαλίας της γραμματικής στις σημαντικότερες μεθόδους διδασκαλίας ξένων γλωσσών και συγκεκριμένα στη θέση της γραμματικής στην γραμματική-μεταφραστική μέθοδο (Grammatik-Übersetzungsmethode), στην άμεση (direkte), στην οπτικολεκτική (audiolinguale), στην οπτικοακουστική (audiovisuelle) και τέλος στην επικοινωνιακή μέθοδο (kommunikativ-pragmatisch orientierte Methode). Μετέπειτα περιγράφονται τα δύο μοντέλα διδασκαλίας, τόσο το κλασσικό μοντέλο (klassisches Phasenmodell) όσο και το μοντέλο διδακτικής ανάλυσης (Modell Didaktische Analyse), όπου αρχικά παρουσιάζονται οι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη κατά το σχεδιασμό του μαθήματος αλλά και οι φάσεις που προβλέπει κάθε μοντέλο. Στο πρακτικό μέρος της διπλωματικής εργασίας πραγματοποιήθηκε σχεδιασμός και διεξαγωγή μαθημάτων γραμματικής για δύο διαφορετικά γραμματικά φαινόμενα σύμφωνα με τα δύο μοντέλα διδασκαλίας στην ίδια ομάδα διδασκομένων με δραστηριότητες που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο της εργασίας. Ακολουθεί η αξιολόγηση των δύο μαθημάτων σύμφωνα με την ανάλυση SWOT. Κλείνοντας συνοψίζω τα συμπεράσματα για τη διδασκαλία της γραμματικής στο πλαίσιο των δύο μοντέλων.
Die vorliegende Diplomarbeit beschäftigt sich mit dem fremdsprachlichen Grammatikunterricht. Ihr Ziel ist es zwei Phasenmodelle nicht nur theoretisch sondern auch praktisch zu analysieren und zu vergleichen. Anfangs wird der Begriff „Grammatik” und der Begriff „sprachbezogene Kognitivierung” definiert, wobei auch verschiedene Vermittlungsformen der sprachbezogenen Kognitivierung präsentiert werden. Danach wird die Rolle des grammatischen Übungsgeschehens erläutert, wobei auf die Unterschiede zwischen grammatischen Übungen und Aufgaben und deren Typologie nach Häussermann/Piepho (1996) eingegangen wird und die Faktoren für die Gestaltung grammatischer Übungen und Aufgaben präsentiert werden. Des Weiteren folgt ein historischer Überblick über die Grammatik in den wichtigsten Methoden des Fremdsprachenunterrichts und zwar in der Grammatik-Übersetzungsmethode, in der direkten, in der audiolingualen, in der audiovisuellen und in der kommunikativ- pragmatisch orientierten Methode. Danach werden die zwei verschiedenen Phasenmodelle präsentiert, welche das klassische Phasenmodell und das Modell Didaktische Analyse betreffen, wobei sowohl die Faktoren erklärt werden, die man in Anspruch nehmen soll für die Planung des jeweiligen Unterrichts, als auch die Lernphasen, die jedes Modell voraussetzt. Bei dem praktischen Teil dieser Arbeit handelt es sich um die Planung und Durchführung zwei Unterrichtsstunden für eine Lerngruppe zur Vermittlung verschiedener grammatischer Phänomene durch Aufgaben, die im Rahmen dieser Arbeit entworfen wurden. Danach folgt die Auswertung der zwei Unterrichtsstunden anhand der SWOT-Analyse. Abschließend werden Schlussfolgerungen über beide Ansätze des fremdsprachlichen Grammatikunterrichts gezogen.
Περιέχει: πίνακες

Διπλωματική Εργασία / Postgraduate Dissertation

Μοντέλα διδασκαλίας και Phasenmodelle
Γραμματική και Grammatik


Γερμανική γλώσσα

2018-09-22
2018-10-06T11:16:07Z


Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open University

0
1
84

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.