«ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (PROJECT) ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ». EXPLORING THE STRENGTHS OF PROJECT-BASED MULTIMEDIA LEARNING: DESIGNING AND DEVELOPING WEB-BASED MULTIMEDIA PROJECTS IN HIGH SCHOOL.

«ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (PROJECT) ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ». EXPLORING THE STRENGTHS OF PROJECT-BASED MULTIMEDIA LEARNING: DESIGNING AND DEVELOPING WEB-BASED MULTIMEDIA PROJECTS IN HIGH SCHOOL. (EL)

Vaso, Pappas
Σαμαρά , Χάιδω
Kraus-Georgiadis , Reba

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Άρθρο από Ομότιμους Αξιολογητές (EL)

2025-04-27


Η μέθοδος διδασκαλίας με χρήση σχεδίων εργασίας (project) ξεκινά από αυτό πουείναι πρακτικά ενδιαφέρον και μέσα από τη διαδικασία της σχεδίασης, της οργάνωσηςκαι της δημιουργίας ενός προϊόντος, οδηγεί σε κάτι το πρακτικά χρήσιμο, τηνπαρουσίαση του προϊόντος αυτού˙ βασικό γνώρισμά της είναι η ενεργοποίηση τουενδιαφέροντος του μαθητή και η δημιουργία θετικής στάσης απέναντι στη μάθηση, αφούδίνει στο μαθητή κίνητρα να δημιουργήσει συνδέσεις μεταξύ της υπάρχουσας εμπειρίαςκαι άλλες ανεξερεύνητες όψεις του θέματος που εξετάζει, προκειμένου να λύσει έναπρόβλημα που του έχει τεθεί. Αρκετοί εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι η ενασχόληση με έναμακροχρόνιο σχέδιο εργασίας βοηθά τους μαθητές στο να κατανοήσουν το περιεχόμενοσε βάθος και στο να θυμούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα τις γνώσεις και τιςδεξιότητες που αποκτήθηκαν. Κύρια χαρακτηριστικά αυτής της μεθόδου διδασκαλίαςείναι η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία, δηλαδή ηενεργητική εργασία έναντι της αποστήθισης, καθώς και η έμφαση στη σημασία τωνγεγονότων και των καταστάσεων της τρέχουσας πραγματικότητας. Στα πολυμεσικάσχέδια εργασίας (multimedia projects) οι μαθητές δεν μαθαίνουν απλά και μόνο μέσααπό τη χρήση πολυμεσικού υλικού, το οποίο έχει κατασκευαστεί από άλλους, αλλά μέσααπό προσωπική δημιουργία. Η μάθηση μέσω πολυμεσικών σχεδίων εργασίας είναι μιαμέθοδος κατά την οποία οι μαθητές αποκτούν νέες γνώσεις και δεξιότητες κατά τηδιαδικασία της σχεδίασης, της οργάνωσης και της σύνθεσης ενός πολυμεσικούπροϊόντος. Κύριοι άξονες μιας τέτοιας διδακτικής μεθόδου είναι α) ο καθορισμός και ηεπίτευξη στόχων, οι οποίοι ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του αναλυτικούπρογράμματος χωρίς, ωστόσο, να περιορίζονται αυστηρά από αυτό, β) η σύνδεση με τονπραγματικό κόσμο, γ) ο καθορισμός ενός εκτεταμένου χρονικού πλαισίου για τηνολοκλήρωση των εργασιών, δ) η ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων/ικανοτήτων τωνμαθητών όπως, π.χ. η ικανότητα λήψης αποφάσεων, κριτικής σκέψης, επίλυσηςπροβλημάτων, καθώς και η ανάπτυξη μετα-γνωστικών δεξιοτήτων, ε) η δημιουργίαευκαιριών για ατομική και συνεργατική εργασία στ) η αξιολόγηση και αυτό-αξιολόγησητων μαθητών καθώς, και τέλος ζ) τα πολυμέσα, τα οποία αποτελούν βασικόχαρακτηριστικό του σχεδίου εργασίας, συσχετίζονται με έναν πολυμορφικό τρόποπαρουσίασης της πληροφορίας και οδηγούν στην ανάγκη για «πολυμορφικήεγγραμματοσύνη» (multiliteracy). Στην παρούσα εργασία περιγράφεται ένα τέτοιο πλαίσιο ανάπτυξης σχεδίωνεργασίας, το οποίο είχε αφετηρία την περσινή σχολική χρονιά στα πλαίσια ευρωπαϊκούπρογράμματος και συνεχίζεται φέτος ανεξάρτητα από αυτό. Το σχολικό έτος 2001-2002 το Αμερικανικό Κολλέγιο «Ανατόλια» και η Αμερικανική Γεωργική Σχολή τηςΘεσσαλονίκης συμμετείχαν σε ένα χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ εκπαιδευτικόπρόγραμμα, το AgroWeb1. Με τη βοήθεια έξι εκπαιδευτικών δύο τμήματα μαθητών τηςΒ΄ τάξης γυμνασίου του Αμερικανικού Κολλεγίου «Ανατόλια» και ένα μεταλυκειακότμήμα της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής δημιούργησαν πολυμεσικό υλικό και τοσύνθεσαν σε μια σειρά από ιστοσελίδες με σκοπό να «πωλήσουν» ηλεκτρονικά σε άλλουςμαθητές, που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, τοπικά αγροτικά προϊόντα2. Αναγνωρίζονταςτις προοπτικές για απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που προσφέρουν αυτής τηςμορφής τα πολυμεσικά σχέδια εργασίας, τη φετινή χρονιά και μετά τη λήξη τουευρωπαϊκού προγράμματος AgroWeb, το Αμερικανικό Κολλέγιο «Ανατόλια» και ηΑμερικανική Γεωργική Σχολή συνεχίζουν με ένα παρόμοιο πρόγραμμα. Ο διαθεματικόςχαρακτήρας των πολυμεσικών σχεδίων εργασίας στοχεύει στο να αποκτήσουν οι μαθητέςγνώσεις και δεξιότητες από διαφορετικά επιστημονικά πεδία, όπως είναι η αγγλικήγλώσσα, οι ΤΠΕ (Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας), η ιστορία, ηγεωγραφία, ο πολιτισμός, καθώς επίσης και εκείνες τις δεξιότητες, οι οποίες θεωρούνταιαπαραίτητες στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο τοπίο. Επιπλέον, στοχεύει στο νααποκτήσουν οι μαθητές μια ολιστική αντίληψη της γνώσης για θέματα που προέρχονταιαπό διαφορετικές επιστήμες και σχετίζονται μεταξύ τους, καθώς και με ζητήματα τηςκαθημερινής ζωής. (EL)


Διαθεματικότητα (EL)
Διαδίκτυο (EL)
Εξατομικευμένη μάθηση (EL)
Πολυμέσα (EL)
Επίλυση Προβλημάτων (EL)
Συνεργατική μάθηση (EL)
Σχέδια εργασίας (EL)
Ιστοσελίδες (EL)

Greek

Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση – ΕΤΠΕ (EL)


Συνέδρια της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση; 2ο Συνέδριο Σύρου στις ΤΠΕ; 380-395 (EL)
Συνέδρια της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση; 2ο Συνέδριο Σύρου στις ΤΠΕ; 380-395 (EN)

Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2024 Συνέδρια της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (EL)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)