Η διακρίβωση του αυτοπροσδιορισμού μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε επικινδυνότητα για μαθησιακές δυσκολίες: η συμβολή των γνωστικών και μεταγνωστικών ικανοτήτων και των ευκαιριών πλαισίου

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

Η διακρίβωση του αυτοπροσδιορισμού μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε επικινδυνότητα για μαθησιακές δυσκολίες: η συμβολή των γνωστικών και μεταγνωστικών ικανοτήτων και των ευκαιριών πλαισίου (EL)
The identification of self-determination of primary school students at risk for learning disabilities: the role of cognitive and meta-cognitive abilities and environmental opportunities (EN)

Vouyoukas, Konstantinos

ΕισαγωγήΟι μαθητές σε επικινδυνότητα για μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται από περιορισμένες μεταγνωστικές δεξιότητες και αρνητικό αυτοσυναίσθημα, χαρακτηριστικά που επηρεάζουν αρνητικά την παρώθηση και τον αυτοπροσδιορισμό τους.Στόχος της έρευναςΗ σκιαγράφηση του επιπέδου του αυτοπροσδιορισμού μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε επικινδυνότητα για μαθησιακές δυσκολίες, έτσι όπως αυτό αποτυπώνεται από τους ίδιους τους μαθητές και τις μητέρες τους.ΜέθοδοιΤο δείγμα της έρευνας αποτελούσαν 70 μαθητές της ΣΤ΄ τάξης δημοτικού και οι μητέρες τους.  Τριανταεπτά μαθητές ήταν μαθητές τυπικής ανάπτυξης και 33 ήταν μαθητές σε επικινδυνότητα για μαθησιακές δυσκολίες, σύμφωνα με την ελληνική στάθμιση του κριτηρίου μαθησιακής επάρκειας Detroit, DTLA-4. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα αυτοπροσδιορισμού AIR Self-Determination Scale.ΑποτελέσματαΟι μαθητές σε επικινδυνότητα για μαθησιακές δυσκολίες εκτίμησαν ότι είναι λιγότερο αυτοπροσδιορισμένοι από τους τυπικής ανάπτυξης συμμαθητές τους. Όλες οι μητέρες θεώρησαν ότι το επίπεδο αυτοπροσδιορισμού των παιδιών τους βρίσκεται σε υψηλότερο επίπεδο από αυτό που θεωρούν τα ίδια τα παιδιά τους. Όλοι οι μαθητές είχαν την άποψη ότι οι ευκαιρίες για την καλλιέργεια του αυτοπροσδιορισμού δίνονται περισσότερο στην οικογένεια παρά στο σχολείο, σε αντίθεση με τις μητέρες τους.ΣυμπεράσματαΑπαιτείται συνεργασία σχολείου-οικογένειας προς την κατεύθυνση της διδασκαλίας μεταγνωστικών δεξιοτήτων και της ανάπτυξης κινήτρων προκειμένου να καλλιεργηθεί ο αυτοπροσδιορισμός των μαθητών. (EL)
Introduction: Students at risk for learning disabilities have limited metacognitive skills and low self-esteem that puts them at risk for low motivation and self- determination. Self-determination depends not only on cognitive and metacognitive students’ skills, but also on the opportunities provided by the family and school environment.Purpose of the study: To identify the level of self-determination of primary school students at risk for learning disabilities in relation to their typically developed classmates, as portrayed by the students themselves and their mothers. Methods¨The study sample consisted of 70 primary school students in the sixth grade and their mothers. Thirty-seven of them were typically developed students and 33 were at risk for learning disabilities.  For the identification of students, the Greek standardized version of DTLA-4 was applied. For the data collection, the AIR Self-Determination Scale was used.Findings: Students at risk for learning disabilities thought that they are less self-determined than their typically developed classmates. Mothers with typically developed children and children at risk for learning disabilities believed that their children are less self-determined than what their own children believed. All students thought that the opportunities for promoting their self-determination skills were greater within their families than in their schools contrary to what their mothers believed.Conclusions: Because of the small sample size, it is unclear if the results can be generalized to the wider population. Still, this study can be considered for future research. Nowadays, learning disability is best understood as a function of the developmental interaction between the child’s inherent difficulties, whose causes are still unknown, and environmental factors. Therefore, there is a need for systematic provision of opportunities for self-determination to all students, with an emphasis on students at risk for disabilities at an early age. For doing so, school-family cooperation is needed towards the teaching of metacognitive skills and enhancing motivation for all students. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Aυτοπροσδιορισμός (EL)
Μαθησιακές δυσκολίες (EL)
Μεταγνωστικές δεξιότητες (EL)
Κίνητρα (EL)
motivation (EN)
learning disabilities (EN)
metacognitive skills (EN)
self-determination (EN)


Διάλογοι! Θεωρία & Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Ελληνική γλώσσα

2016-02-01


ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)

2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 1 (2015); 36-55 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 1 (2015); 36-55 (EN)

Copyright (c) 2016 Konstantinos Vouyoukas (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.