Ο σχεδιασμός και εφαρμογή εκπαιδευτικών πολιτικών, σε συγκεντρωτικά εκπαιδευτικά συστήματα, όπως αυτά της Ελλάδας και της Κύπρου, εκπορεύονται σχεδόν αποκλειστικά από την πολιτεία. Η βιβλιογραφία έχει καταδείξει, ότι πολλές από τις εκπαιδευτικές πολιτικές που εισάγονται, είτε εφαρμόζονται πλημμελώς, είτε αποτυγχάνουν εντελώς λόγω κυρίως, της απουσίας επαρκούς σχεδιασμού, της έλλειψης οράματος αλλά και της απουσίας των φορέων της εκπαίδευσης από τη σχετική διαδικασία. Στην ελληνόγλωσση βιβλιογραφία απουσιάζει παντελώς, οποιοδήποτε ερευνητικά αξιολογημένο θεωρητικό μοντέλο σχεδιασμού και εφαρμογής εκπαιδευτικών πολιτικών σε αντίθεση με την ευρύτερη ξενόγλωσση βιβλιογραφία όπου μεγάλος αριθμός ερευνών, έχει μελετήσει τον τρόπο αξιοποίησης μοντέλων οργανωσιακής αλλαγής, δανεισμένων από τον κόσμο των επιχειρήσεων, που εφαρμόστηκαν με επιτυχία σε εκπαιδευτικά συγκείμενα. Στο παρόν άρθρο, αρχικά γίνεται αναφορά στα εκπαιδευτικά συστήματα Ελλάδας και Κύπρου, καθώς και στους λόγους που πιθανόν να ευθύνονται για τα φτωχά αποτελέσματα σε σχέση με την εφαρμογή εκπαιδευτικών πολιτικών. Στη συνέχεια αναλύεται και προσαρμόζεται στα δεδομένα εφαρμογής εκπαιδευτικών πολιτικών ένα από τα πιο διαδεδομένα θεωρητικά μοντέλα οργανωσιακών αλλαγών, αυτό του John Kotter.
(EL)
The design and implementation of educational policies, in centralized educational systems, such as the ones of Greece and Cyprus, are issued almost exclusively by the state. The literature has demonstrated that many of the educational policies introduced are either poorly implemented or fail completely, mainly because of inadequate planning, lack of vision and the absence of educational partners from the relevant process. Although in the Greek language literature a research-evaluated, theoretical model of educational policy planning and implementation, is completely absent, in the wider literature a significant number of research, has studied how organizational change models are utilized, for reforms in educational contexts. In this article, we first refer to the educational systems of Greece and Cyprus as well as the reasons that may be responsible for the poor results in relation to the implementation of educational policies. We then analyze and adapt in the context of the implementation of educational policies, one of the most widespread and applied models of organizational change, that of John Kotter.
(EN)