Μέτρηση της αυτοαποτελεσματικότητας των διευθυντών/ντριών στη συμπεριληπτική ηγεσία

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Μέτρηση της αυτοαποτελεσματικότητας των διευθυντών/ντριών στη συμπεριληπτική ηγεσία (EL)
The measurement of school principals' self-efficacy in leadership for inclusion (EN)

Tsiolpidou, Xanthoula
Koutouzis, Emmanouil

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2024-12-20


Η Ηγεσία για τη Συμπερίληψη στα Σχολεία προτείνεται ως μία εναλλακτική προσέγγιση στην εκπαιδευτική ηγεσία που συνδυάζει μετασχηματιστικές, παιδαγωγικές και συνεργατικές πρακτικές και επιδιώκει τη δημιουργία σχολείων ικανών που θα παρέχουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση σε όλους αδιακρίτως τους μαθητές. Οι πεποιθήσεις αποτελεσματικότητας των Διευθυντών/ντριών να εφαρμόσουν πρακτικές συμπεριληπτικής ηγεσίας θα καθορίσει, σύμφωνα με την κοινωνιογνωστική θεωρία, τη στάση, την επιμονή και την προσήλωσή τους στον στόχο της Συμπερίληψης. Στο άρθρο που ακολουθεί παρουσιάζεται η διαδικασία για την ανάπτυξη ενός κατάλληλου ερευνητικού εργαλείου για τη μέτρηση των πεποιθήσεων αυτοαποτελεσματικότητας των Διευθυντών στην Ηγεσία για τη Συμπερίληψη στα Σχολεία. Ο σχεδιασμός, η κατασκευή και ο έλεγχός του πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με τη μεθοδολογία De Vellis. Δοκιμάστηκε σε 392 διευθυντές/ντριες σχολείων 22 διαφορετικών Διευθύνσεων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας. Οι αναλύσεις ανέδειξαν τρεις (3) παράγοντες, με συνολικά 20 δηλώσεις που ερμήνευαν ποσοστό 64,83% της συνολικής διακύμανσης. Ο συνολικός συντελεστής αξιοπιστίας Cronbach α προέκυψε υψηλός (=0,95) όπως και οι επιμέρους. Ο έλεγχος για τη συντρέχουσα εγκυρότητα έδειξε μέτρια θετική, στατιστικά σημαντική, συσχέτιση (r>0,5, p<0,001) της αντιληπτής Αυτοαποτελεσματικότητας στην Ηγεσία για τη Συμπερίληψη στα Σχολεία με τη Στάση των Διευθυντών/ντριών απέναντι στη Συμπερίληψη για όλους και την Επαγγελματική τους Δέσμευση). Περαιτέρω μελέτες μπορούν να επιβεβαιώσουν τη δομή και τη χρησιμότητά της. (EL)
Leadership for Inclusion in Schools or otherwise Inclusive Leadership is proposed as an alternative approach to educational leadership that combines transformative, pedagogical and collaborative practices and seeks to create socially just schools, capable of providing meaningful and quality education to all students without discrimination. The degree to which principals feel able to successfully implement Inclusive Leadership practices will determine, according to socio-cognitive theory, their attitude, persistence and commitment to the goal of Inclusion. The following article presents the process for the development of a new research instrument that precisely aimed at measuring the self efficacy beliefs of Principals for Inclusive Leadership. The literature review revealed the absence of a relevant scale in both Greek and international literature. The design, construction and control of the Questionnaire were carried out according to the De Vellis methodology. The Questionnaire was tested, as part of a wider electronic questionnaire, on 392 school principals from 22 different Directorates of Primary Education. Its structural validity was tested through exploratory and confirmatory factor analysis. Three (3) factors emerged with a total of 20 statements: self-efficacy in promoting participation and collaboration, self-efficacy in improving the quality of learning for all and self-efficacy in promoting inclusive vision and setting the direction,. The 3 factors explained 64.83% of the total variance. The Cronbach α reliability coefficient was high for both the scale (=0.95) and the 3 subscales. Testing for concurrent validity showed a medium positive statistically significant correlation of the Self-Efficacy scale score with the scores on the Attitude towards Inclusion for All Scale (Kielblock, 2018) and the Utrecht Professional Engagement Scale (Schaufeli et al., 2006). Future research can confirm the structure and utility of the new PSELIS-Questionnaire. Despite current limitations the PSELIS-Q could be used as a means to measure Principals’ SE beliefs in acting inclusively and to inform professional development programs. (EN)


συμπεριληπτική ηγεσία, διευθυντές/τριες, αυτοποτελεσματικότητα (EL)
Self-efficacy (EN)
school principals (EN)
Inclusive leadership (EN)

Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Ελληνική γλώσσα

ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)


2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 10 (2024); 196-219 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 10 (2024); 196-219 (EN)

Copyright (c) 2024 Ξανθούλα Τσιολπίδου, Εμμανουήλ Κουτούζης (EN)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.