Preschoolers perceptions for the economic crisis: A case study in Greece (in Greek)

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Aντιλήψεις νηπίων για την οικονομική κρίση: Μια μελέτη περίπτωσης στην Ελλάδα (EL)
Preschoolers perceptions for the economic crisis: A case study in Greece (in Greek) (EN)

Doliopoulou, Elsie

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2013-10-15


Όλο και περισσότερα παιδιά ανά τον κόσμο βιώνουν τις αλλαγές που επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης. Όσο καλύτερα κατανοήσουμε το πώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται αυτά που συμβαίνουν γύρω τους και πώς επηρεάζουν τις συμπεριφορές τους, τόσο περισσότερο θα μπορέσουμε να τα βοηθήσουμε να τα αντιμετωπίσουν. Στην παρούσα μελέτη διερευνήθηκε από νηπιαγωγούς σε μία περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, το πώς νήπια ηλικίας 4-6 ετών αντιλαμβάνονται την κρίση. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά ρωτήθηκαν το τι σκέφτονται όταν ακούν τον όρο «οικονομική κρίση», πώς αισθάνονται γι’ αυτή και τι νομίζουν ότι μπορούν να κάνουν σχετικά με αυτή. Συνολικά συλλέξαμε 276 απαντήσεις παιδιών από τις συζητήσεις που έκαναν μαζί τους 29 νηπιαγωγοί, ενώ ορισμένα παιδιά έδωσαν παραπάνω από μία απαντήσεις. Μερικά παιδιά, μάλιστα, ζωγράφισαν τις αντιλήψεις τους σχετικά με το θέμα. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναλύονται στην εργασία αυτή και διατυπώνονται προτάσεις για εκπαιδευτικούς και γονείς σχετικά με το πώς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες καταστάσεις που βιώνουν. (EL)
Μore and more children around the world are experiencing the changes and stressors that impact their everyday lives as a result of the economic crisis. The better teachers and parents understand how young children make sense of what is happening and how this affects their ideas and behaviours, the better equipped we will be to help them cope, as well as create policies that will support optimal development and learning. This paper reports on data collected by teachers in one region of Greece about how young children (ages 4-to-6 years) perceive the economic crisis. The children were asked to report on what they think when they hear the term “economic crisis”, how they feel about it, and what they think they can do about it. A total of 29 teachers reported on their conversations with children resulting in 276 responses from children; some children gave more than one response within the 276 total. There were also responses that included drawings about the economic situation made by the children. In this article the results were analyzed and we made recommendations for teachers and parents to guide efforts to help young children cope and grow in these economically troubling times. Our recommendations were based on what we learned from the young Greek children in our survey, as well as on the efforts of others to help children around the world deal with economic and other societal crises. (EN)


economic crisis (EL)
children’s conceptions (EL)
οικονομική κρίση (EL)
μελέτη περίπτωσης (EL)
young children (EL)
αντιλήψεις παιδιών (EL)
case study (EL)
νήπια (EL)

Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση

Greek

Laboratory of Pedagogical Research & Applications (EL)


2241-7206
Preschool and Primary Education; Τόμ. 1 (2013); 108-129 (EL)
Preschool and Primary Education; Vol. 1 (2013); 108-129 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2025 Elsie Doliopoulou (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)