The social relationships of a child with high functioning autism in his / her school environment: Case study

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Oι κοινωνικές σχέσεις ενός παιδιού με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας στο σχολικό του περιβάλλον: Μελέτη περίπτωσης (EL)
The social relationships of a child with high functioning autism in his / her school environment: Case study (EN)

Κνίκου, Ιγνατία

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2017-11-20


Ο αυτισμός χαρακτηρίζεται από την ποιοτική παρέκκλιση στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Σε αυτή τη μελέτη, η τεχνική της κοινωνιομετρίας χρησιμοποιήθηκε για να διερευνηθούν οι φιλικές σχέσεις ενός άτομου με διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή υψηλής λειτουργικότητας (ΔΑΔΥΛ), oι οποίες συγκρίθηκαν με άτομα της ίδιας ηλικίας χωρίς ΔΑΔΥΛ. Διαπιστώθηκε ότι το άτομο με ΔΑΔΥΛ είχε δημιουργήσει φιλικές σχέσεις με τρία άτομα. Ειδικότερα είχε αναπτύξει αμοιβαία φιλική σχέση σε τρία διαφορετικά περιβάλλοντα με ένα άτομο εξ αυτών. Συγκεκριμένα, οι φιλικές σχέσεις ήταν παρούσες στο οργανωμένο περιβάλλον του σχολείου, σε μη-οργανωμένο περιβάλλον εντός σχολικού πλαισίου, και σε μη-οργανωμένο πλαίσιο του εξωσχολικού περιβάλλοντος. Επίσης, το άτομο με ΔΑΔΥΛ διέθετε υψηλή δημοτικότητα μόνο στο οργανωμένο περιβάλλον. Η υψηλή νοημοσύνη του ατόμου με ΔΑΔΥΛ δεν επαρκεί να αντισταθμίσει τις κοινωνικές υστερήσεις στα μη οργανωμένα πλαίσια. (EL)
Autism is characterized by qualitative deviation in social interaction. In this study, the technique of sociometry was used to investigate the friendly relationships of a person with a pervasive developmental disfunction of high functionality (ADHD) compared to individuals of the same age without FADN. It was found that the person with DADYL had established friendly relations with three people. In particular, he had developed a mutually friendly relationship in three different environments with one of them. In particular, friendly relationships were present in the organized environment of the school, in a non-organized environment within a school context, and in an unorganized context of the extracurricular environment. Also, the person with DADYL had high popularity only in the organized environment. The high intelligence of the person with DADYL is not sufficient to compensate for the social deficiencies in the non-organized frameworks. (EN)


κοινωνιομετρία σχολικής τάξης (EL)
κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και σχέσεις (EL)
αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας (EL)
classroom sociometry (EN)
social interactions and relationships (EN)
High functioning autism (EN)

Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης

Greek

Research Center of Psychophysiology and Education (EL)


2529-1157
Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης; Τόμ. 2016 Αρ. 1: Πρακτικά 6ου Συνεδρίου; 440-458 (EL)
Panhellenic Conference of Educational Sciences; Vol. 2016 No. 1: 6th Conference Proceedings; 440-458 (EN)

Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2017 Ιγνατία Κνίκου (EL)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)