Στη σύγχρονη εποχή υπερπληροφόρησης, η Βιβλιοθήκη οφείλει να προβλέπει τις τρέχουσες
ανάγκες του κοινού της προκειμένου ν’ ανταποκρίνεται έγκαιρα στις απαιτήσεις του.
Αναφορικά με την υπηρεσία πληροφόρησης κι εκπαίδευσης χρηστών, η Βιβλιοθήκη πρέπει να
αναδεικνύει τις δεξιότητες του κάθε χρήστη, να τον βοηθά, μέσα από διερευνητικές διαδικασίες,
να είναι ικανός να διακρίνει, λόγω της πολλαπλότητας της πληροφορίας, τα είδη και τις μορφές
της.
Γι’ αυτό λόγο, τα μαθήματα πληροφοριακής παιδείας, που διεξάγονται στη Βιβλιοθήκη,
στοχεύουν στην αξιοποίηση της προϋπάρχουσας γνώσης του κάθε χρήστη. Ο/η Βιβλιοθηκονόμος
υπηρετεί το ρόλο του εκπαιδευτή-καθοδηγητή, διαμορφώνει ένα νέο τύπο χρήστη, ενός
αυτόνομου χρήστη, ο οποίος γνωρίζει πώς να εκτιμά και να αξιοποιεί τις πληροφοριακές πηγές
της Βιβλιοθήκης, προκειμένου να οδηγηθεί στον ερευνητικό του στόχο.
Στη Βιβλιοθήκη του Π.Κ στο Ηράκλειο τα σεμινάρια χρήσης της Βιβλιοθήκης και των
ηλεκτρονικών υπηρεσιών της βελτιώνονται, συνεχώς και εμπλουτίζονται. Την παρούσα
ακαδημαϊκή χρονιά 2019-2020, προγραμματίζεται να εφαρμοστεί μια νέα δωρεάν εκπαιδευτική
εφαρμογή (www.kahoot.com) στο πλαίσιο πληροφόρησης κι εκπαίδευσης χρηστών. Οι
πρωτοετείς φοιτητές καλούνται μέσα στην αίθουσα να ενεργοποιήσουν τα κινητά τους
τηλέφωνα, να συνδεθούν και να απαντήσουν ταυτόχρονα και όλοι μαζί σ’ ένα ηλεκτρονικό
ερωτηματολόγιο σχετικά με τη Βιβλιοθήκη. Οι απαντήσεις τους εμφανίζονται αμέσως στην
επιτοίχια οθόνη προβολής και αναδεικνύουν τι γνωρίζουν ή τι δε γνωρίζουν, δίδοντας την
κατάλληλη αφορμή στο/στην Βιβλιοθηκονόμο-Εκπαιδευτή για περαιτέρω εξηγήσεις. Η
μαθησιακή διαδικασία γίνεται έτσι διαδραστική και πιο ενδιαφέρουσα στους τεχνολογικά
εξοικειωμένους χρήστες. Το σεμινάριο ολοκληρώνεται με αναζητήσεις υλικού από τους ίδιους
τους φοιτητές στον Κατάλογο της Βιβλιοθήκης (OPAC).
(EL)
In the era of information overload, the Library must forsee the current needs of its users in order
to correspond in good time to its demands.
As far as the Reference Department is concerned, the Library has to identify the user’s skills and
help him/her to be able to distinguish (through research methods) the pieces of information.
Therefore, the information literacy courses, that take place in the Library, aim to make the most of
prior knowledge of each user. The Librarian serves as an instructor- leader, creates a new type of
user, an autonomous user, who knows how to evaluate and use library resources, so as to reach
his/her academic goal.
At the Library and Information Center at Heraklion, the information literacy courses are constantly
improved. This academic year 2019-2020, a new learning app (kahoot) has been chosen for
presenting the library services. The new comers are permitted to use their mobiles in the seminar
room and answer to an online quiz referring to the university library. They can see directly on the
PowerPoint wall screen their answers showing what they know or do not know. So the librarian
can seize the opportunity and explain more about library issues. As a result, the training course
becomes interactive and more interesting to the techno-addicted students. The course is
completed when the students succeed in making a search in the Library Catalogue (OPAC).
(EN)