Directorial approaches to the glass menagerie on the Greek stage : continuities and ruptures from Koun to the 21st century [K. Koun, D. Mavrikios, D. Karantzas]

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Σκηνοθετικές προσεγγίσεις του γυάλινου κόσμου στην ελληνική σκηνή : συνέχειες και ρήξεις από τον Κουν ως τον 21ο αιώνα [Κ. Κουν, Δ. Μαυρίκιος, Δ. Καραντζάς] / Βασιλική Μοσχούρη.
Directorial approaches to the glass menagerie on the Greek stage : continuities and ruptures from Koun to the 21st century [K. Koun, D. Mavrikios, D. Karantzas]

Μοσχούρη, Βασιλική

Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών (Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας)
Γεωργιάδη Κωνσταντίνα

text
Τύπος Εργασίας

2024-11-07


Στην παρούσα διπλωματική εργασία καταγράφονται συνοπτικά οι σημαντικότερες παραγωγές του "Γυάλινου Κόσμου" του Tennessee Williams στην Ελλάδα και παρουσιάζονται αναλυτικά εκείνες που σκηνοθέτησαν ο Κάρολος Κουν το 1946 στο Θέατρο Τέχνης, ο Δημήτρης Μαυρίκιος το 1997-1998 και 1998-1999 στο Θέατρο «Εμπρός» και −πολύ πρόσφατα− ο Δημήτρης Καραντζάς στο «Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας» το 2018. Ο άξονας που καθιστά τις συγκεκριμένες προσεγγίσεις ορόσημα στην πορεία του έργου στην ελληνική σκηνή και τις συνδέει, τόσο μεταξύ τους, όσο και με τον ίδιο τον συγγραφέα του έργου, δεν είναι άλλος από έναν ιδιόρρυθμο −αρχικά αποκαλούμενο ποιητικό− ρεαλισμό, διανθισμένο με ποιητικά και φαντασιακά στοιχεία, τον οποίο και οι τρεις σκηνοθέτες επιχείρησαν να αναδείξουν με τις επιλογές τους και τα μέσα που διέθεταν. Επιστρατεύοντας τη μεταμορφωτική δύναμη της ποιητικής φαντασίας, για να αποκαλύψουν τη βαθύτερη ουσία της πραγματικότητας, οι τρεις καλλιτέχνες φαίνεται να εναρμονίζονται στις προσεγγίσεις τους με τις απόψεις του δραματουργού περί «πλαστικού θεάτρου» ή/ και ενσωματώνουν το κινηματογραφικό στοιχείο που χαρακτηρίζει το έργο. Δημιουργούν, έτσι, τομές, καθώς διαφοροποιούνται από άλλες σκηνοθετικές απόπειρες που καταγράφονται στην Ελλάδα, οι οποίες, υιοθετώντας περισσότερο τη φωτογραφική απεικόνιση του θεάτρου ρεαλιστικών συμβάσεων, είχαν έναν πιο ακαδημαϊκό χαρακτήρα. (EL)
This thesis summarizes the most significant productions of Tennessee Williams' "The Glass Menagerie" in Greece, focusing in detail on three key stagings: Karolos Koun's 1946 production with "Theatro Technis", Dimitris Mavrikios' 1997-1998 and 1998-1999 productions at the "Empros" Theatre, and most recently, Dimitris Karantzas' 2018 production at the "Kefallinia Street Theatre." The common thread that makes these productions milestones in the play's journey on the Greek stage, and connects them both to each other and to the playwright himself, is a unique form of realism—originally termed poetic realism—imbued with poetic and imaginary elements. All three directors sought to emphasize these aspects through their artistic choices and the tools at their disposal. By tapping into the transformative power of poetic imagination to unveil the deeper truths of reality, these directors appear to align their approaches with Williams' concept of "plastic theatre" and/or incorporate the cinematic qualities inherent in the play. In doing so, they distinguish their work from other Greek productions of The Glass Menagerie, which, leaning more towards a photographic representation in line with traditional realistic theatre conventions, adopted a more academic approach. (EN)


Plastic Theater
Καραντζάς
Γυάλινος κόσμος
Πλαστικό θέατρο
Κουν
Mauritius
Karantzas
Glass menagerie
Τένεσι Ουίλιαμς
Poetic Realism
Tennessee Williams
Ποιητικός ρεαλισμός
Μαυρίκιος
Koun

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.