Πρόληψη του καρκίνου του μαστού συμφωνα με τη θεωρία κινητοποίησης προστασίας και τη θεωρία προθέσεων εφαρμογής

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2010 (EL)

Πρόληψη του καρκίνου του μαστού συμφωνα με τη θεωρία κινητοποίησης προστασίας και τη θεωρία προθέσεων εφαρμογής

Ζαφειρούλη, Μαρία

Καραδήμας, Ευάγγελος

Ο καρκίνος είναι μια συχνά εμφανιζόμενη νόσος και αποτελεί έναν σημαντικότατο παράγοντα θνησιμότητας καθώς στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (WHO, 2003), το 24% των θανάτων στους άντρες αλλά και το 20% των θανάτων στις γυναίκες οφείλεται στη μάστιγα του καρκίνου (Καραδήμας, 2005). Στη παρούσα εργασία θα αναφερθούμε στην πρόληψη κατά του καρκίνου του μαστού, ο οποίος φαίνεται να είναι ο πρώτος σε συχνότητα εμφάνισης καρκίνος που πλήτει τον γυναικείο πληθυσμό όχι μόνο στη χώρα μας αλλά γενικότερα. Επιπλέον θα γίνει αναφορά σε δύο κυρίως κοινωνιογνωστικά μοντέλα πρόβλεψης συμπεριφοράς υγείας, στη Θεωρία Κινητοποίησης Προστασίας (Protection Motivation Theory, Rogers, 1975) και στις Προθέσεις Εφαρμογής (Implementation Intentions, Sheeran, 2002). Σκοπός της συγκεκριμένης εργασίας είναι να κατανοήσουμε, μέσα από έρευνες σχετικές με τον καρκίνο του μαστού, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται οι γυναίκες την πιθανότητα να αναπτύξουν καρκίνο του μαστού, πόσο σοβαρή και επικίνδυνη θεωρούν την ασθένεια αλλά και πότε και πως φτάνουν στο σημείο να αναλάβουν δράση και να μετατρέψουν τη συμπεριφορά τους σε μια περισσότερο προστατευτική, για να αποφευχθεί η εμφάνιση της ασθένειας. Η πελιοψηφία των γυναικών αναγνωρίζει την επικινδυνότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού, αλλά δυστυχώς αργούν να τη συνειδητοποιήσουν και να το πάρουν απόφαση να κάνουν τις απαραίτητες εξετάσεις ή αυτοεξέταση μαστού. Πολλές από αυτές, ίσως να πιστεύουν ότι δε θα συμβεί στις ίδιες, άλλες πάλι ίσως να φοβούνται για τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Παρόλα ταύτα και οι δύο αυτές στάσεις απέναντι στη πρόληψη, έχουν τα ίδια αποτελέσματα, την χρονική μετάθεση η οποία ίσως να αποβεί μοιραία. Τα δύο αυτά μοντέλα πεποιθήσεων για την υγεία, μας εξηγούν ποίες ειναι οι ψυχολογικές μεταβλητές που μπορούν να κάνουν τις γυναίκες να αλλάξουν τι στάση τους απέναντι στη πρόληψη, τις πεποιθήσεις τους για την νόσο και να γίνουν - 4 - περισσότερο προστατευτικές με τον εαυτό τους και συνειδητοποιημένες ότι η πρόληψη είναι για το δικό τους καλό και όφελος. Πριν συνεχίσουμε, καλό θα ήταν να κάνουμε μια αναφορά σε ορισμούς όπως υγεία, ασθένεια, νόσος και αρρώστια, για να κατανοήσουμε βασικές διαφορές που κρύβονται πίσω από αυτές τις έννοιες. Ξεκινώντας λοιπόν, όταν κάνουμε αναφορά στη λέξη «υγεία», συνήθως αναφερόμαστε στη σωματική, οργανική υγεία. Είναι λάθος όμως να την αντιλαμβανόμαστε μονοδιάστατα. Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (World Health Organization, WHO) το 1948 όρισε την υγεία ως «κατάσταση φυσικής, κοινωνικής και ψυχικής ευεξίας και όχι απλώς η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας». Επιπλέον, το 1994 έγινε μια διάκριση ανάμεσα στους όρους «νόσος», «αρρώστια» και «ασθένεια» από τον Radley (Radley, 1994). H «νόσος» είναι κάτι που οι ειδικοί διαγιγνώσκουν και θεραπεύουν, οπως για παράδειγμα ο καρκίνος, η γρίπη κτλ. Αναφέρεται δηλαδή σε παθολογικές αλλαγές στο σώμα. Η «αρρώστια» αφορά την εμπειρία της νόσου και περιλαμβάνει τα αισθήματα που σχετίζονται με τις σωματικές αλλαγές και τις συνέπειές τους. Τέλος, η «ασθένεια» μπορεί να οριστεί ως μια «κοινωνική» κατάσταση που αφορά εκείνους που οι άλλοι κρίνουν ως αρρώστους. Αναφέρεται δηλαδή σε μια ειδική θέση ή σε ένα ρόλο που φέρει το άτομο. (EL)

text
Τύπος Εργασίας--Πτυχιακές εργασίες


Ελληνική γλώσσα

2010


Σχολή/Τμήμα--Σχολή Κοινωνικών Επιστημών--Τμήμα Ψυχολογίας--Πτυχιακές εργασίες




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.