Παρακίνηση προσωπικού και επαγγελματική ικανοποίηση. : στάσεις και απόψεις των νοσηλευτών του παθολογικού τομέα του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Κρήτης

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Motivation of personnel and professional satisfaction
Παρακίνηση προσωπικού και επαγγελματική ικανοποίηση. : στάσεις και απόψεις των νοσηλευτών του παθολογικού τομέα του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Κρήτης

Ζουλομιτάκη, Αδαμαντία

Τσιλιγιάννη, Ιωάννα
Τριγώνη, Μαρία
Βλασιάδης, Κων/νος

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2021-07-29


Εισαγωγή: Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια το σύστημα της Δημόσιας Υγείας δοκιμάστηκε με μείζονες περικοπές στον προϋπολογισμό ενώ η επέλαση της πανδημίας COVID 19 ανέδειξε ότι ο βασικότερος παράγων για να ανταπεξέλθει ένα σύστημα σε κρίση είναι ο άνθρωπος- εργαζόμενος της πρώτης γραμμής. Το ανθρώπινο δυναμικό στα δημόσια νοσοκομεία στην περίοδο της οικονομικής κρίσης έχει μειωθεί τραγικά με επιπτώσεις όχι μόνο στη φροντίδα των ασθενών αλλά και στη σωματική και ψυχική εξουθένωση του εναπομείναντος προσωπικού.Η ενίσχυση του Νοσηλευτικού προσωπικού στις τρέχουσες απαιτήσεις με την εφαρμογή ενός συστήματος παροχής κινήτρων αποτελεί αναγκαιότητα για μια σύγχρονη ηγεσία με όραμα ώστε να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τις δεξιότητες και τις ικανότητες κάθε εργαζομένου. Οι πρακτικές ενδυνάμωσης με την παροχή εξειδικευμένων κινήτρων στο Νοσηλευτικό προσωπικό συμβάλει στην επαγγελματική ικανοποίηση και στην επίτευξη των στόχων των Υπηρεσιών Υγείας. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι:να διερευνήσει τους σημαντικότερους παράγοντες παρακίνησης που σχετίζονται με την επαγγελματική ικανοποίηση των Νοσηλευτών, να καθορίσει τα χαρακτηριστικά τους και να τα συσχετίσει με δημογραφικούς και κοινωνικούς παράγοντες. Μέθοδοι: Το είδος της έρευνας που πραγματοποιήθηκε είναι μια συγχρονική μελέτη η οποία έλαβε χώρα σε 11 κλινικές του Α’ Παθολογικού Τομέα του ΠαΓΝΗ. Τον πληθυσμό της μελέτης 8 αποτέλεσαν 89 συμμετέχοντες Νοσηλευτές οι οποίοι προέρχονται από διαφορετικά επίπεδα εκπαίδευσης. Για την διεξαγωγή της έρευνας προηγήθηκε έγγραφη άδεια από την Ε.Η.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης και από την 7η Υγειονομική Περιφέρεια. Χρησιμοποιήθηκε σταθμισμένο ερωτηματολόγιο με δύο ενότητες κλειστών ερωτήσεων. Η πρώτη ενότητα περιλάμβανε 29 ερωτήσεις οι οποίες αφορούσαν την παρακίνηση ενώ η δεύτερη ενότητα εμπεριείχε 9 ερωτήσεις με δημογραφικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά. Χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο της < Παρακίνησης Νοσηλευτικού προσωπικού> των Σέρβου και συν, για το οποίο ελήφθη άδεια των κατασκευαστών για την χρήση του. Η συμμετοχή στην έρευνα ήταν εθελοντική, η συμπλήρωση των ερωτηματολογίων ήταν ανώνυμη και υπήρξε πρόνοια διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων Νοσηλευτών. Τα ερωτηματολόγια και τα έντυπα πληροφόρησης και συγκατάθεσης των συμμετεχόντων στην έρευνα διανεμήθηκαν και συλλέχτηκαν δια χειρός του ερευνητή. Η ανάλυση έγινε στο στατιστικό πρόγραμμα IBM SPSS Statistics 24.0 με α=0.05. Για την στατιστική επεξεργασία των δεδομένων πραγματοποιήθηκαν παραμετρικοί και μη παραμετρικοί έλεγχοι. Αποτελέσματα. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας προκύπτει ότι το νοσηλευτικό προσωπικό παρακινείται από ένα σύνολο εσωτερικών και ελαχίστων εξωτερικών ανταμοιβών. Το ερωτηματολόγιο απαντήθηκε από 89 άτομα σε σύνολο 130 ατόμων. Η έρευνα ανέδειξε ότι οι σημαντικότεροι παράγοντες εργασιακής ικανοποίησης που λαμβάνουν οι Νοσηλευτές αφορά τις εσωτερικές ανταμοιβές. Οι ηθικές ανταμοιβές όπως η εκτίμηση του έργου από τους προϊστάμενους, οι σχέσεις με τους συναδέλφους αποτελούν τους πιο σημαντικούς παράγοντες παρακίνησης και αφορά το 64% του συνόλου των συμμετεχόντων στην έρευνα. H ικανοποίηση των ερωτηθέντων ήταν εστιασμένη σε παράγοντες όπως η σημαντικότητα της εργασίας σε σχέση με τους ασθενείς, οι ευκαιρίες για ατομική ανάπτυξη και εκπαίδευση, η ελευθερία έκφρασης και πράξης, το δίκαιο πρόγραμμα εργασίας, ενώ οι παράγοντες δυσαρέσκειας επικεντρώνονται στους χαμηλούς μισθούς και στο εργασιακό περιβάλλον. Από τους δημογραφικούς παράγοντες προκύπτει ένα σημαντικό στοιχείο που αφορά την ηλικιακή ωρίμανση των συμμετεχόντων στην έρευνα. Το ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα ηλικίας άνω των 45 ανέρχεται στο 34,1%. Το εύρημα αυτό εγείρει προβληματισμούς συγκριτικά με το κυκλικό ωράριο των εργαζομένων το οποίο ανέρχεται σε υψηλό ποσοστό (94,3%) και σχετίζεται με την απόδοση των εργαζομένων. Από την παράμετρο αυτή διαφαίνεται η ανάγκη ανανέωσης του ανθρώπινου δυναμικού στις Υπηρεσίες υγείας. Τα παραπάνω ευρήματα ενισχύονται από στοιχεία παρόμοιων ερευνών στην Ελλάδα. 9 Συμπεράσματα: Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε στη ερευνητική διαδικασία φάνηκε να αποτυπώνει τους σημαντικότερους παράγοντες παρακίνησης και επαγγελματικής ικανοποίησης του νοσηλευτικού προσωπικού. Οι Νοσηλευτές στο χώρο του νοσοκομείου παρακινούνται περισσότερο από τα ενδογενή κίνητρα και λιγότερο από τα εξωγενή κίνητρα. Το εύρημα αυτό μπορεί να αποτελέσει βάση σχεδιασμού και σημείο αναφοράς από τις διοικήσεις των Νοσοκομείων για αύξηση της απόδοσης και της ικανοποίησης των υπαλλήλων. Πέραν τούτου η προώθηση της αξίας της δυναμικής των εσωτερικών ανταμοιβών δεν έχει κόστος. Η εκπαίδευση και η δέσμευση των προϊστάμενων του δημοσίου για την σημασία εφαρμογής ενός συστήματος εσωτερικών ανταμοιβών είναι καθοριστικός παράγοντας ώστε το ανθρώπινο δυναμικό να αποδώσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. (EL)
Introduction: In our country in recent years the Public Health system has been tested with major budget cuts while the outbreak of the COVID 19 pandemic has shown that the key factor to cope with a crisis system is the man-worker of the front line. The human resources in public hospitals during the financial crisis have been tragically reduced with consequences not only for the care of patients but also for the physical and mental exhaustion of the remaining staff (Euthymia I, 2008). Strengthening the Nursing staff to the current requirements by implementing a system of providing realistic incentives is a necessity for a modern leadership with a vision to make the most of the skills and abilities of each employee. Empowerment practices by providing specialized incentives to Nursing staff contribute to professional satisfaction and the achievement of the goals of Health Services (Gitona M, 2004). The purpose of this study is: to investigate the most important motivating factors related to the professional satisfaction of Nurses, to determine their characteristics and to correlate them with demographic and social factors. Methods: The type of research that was carried out is a simultaneous observational study that took place in 11 clinics of the First Pathological Department of PAGNI. The study population consisted of 89 participating Nurses who come from different levels of education. For the conduct of the research, a written permission was preceded by the E.H.DE of the University of Crete and by the 7th Health District. A weighted questionnaire with two closed-ended questionnaires was used. The first section 11 included 29 questions related to motivation while the second section contained 9 questions with demographic and social characteristics. The "Nursing Staff Motivation" questionnaire was used of the Serb et al., for which the manufacturers' permission was requested for its use. Participation in the research was voluntary, the completion of the questionnaires was anonymous and there was provision to ensure the personal data of the participating Nurses. The questionnaires and the information and consent forms of the participants in the research were distributed and collected by the hand of the researcher. The analysis was performed in the statistical program IBM SPSS Statistics 24.0 with α = 0.05.For the statistical processing of the data, parametric and non-parametric tests were performed. Results: The analysis of the research results shows that the nursing staff is motivated by a set of internal and minimal external rewards. The research suggests that the most important factors of job satisfaction that Nurses receive concerns the internal rewards. Ethical rewards such as bosses' appreciation of the project and relationships with colleagues are the most important motivators and account for 64% of all survey participants. Respondents' satisfaction was focused on factors such as the importance of work in relation to patients, opportunities for individual development and education, freedom of expression and action, a fair work schedule, while dissatisfaction factors focus on low wages and the work environment. From the demographic factors emerges an important element that concerns the age maturity of the participants in the research. The percentage of the participants in the research over the age of 45 amounts to 34.1%. This finding raises concerns compared to the shift schedule work which amounts to a high percentage of 94.3% and is related to the performance of employees This parameter shows the need to renew the human resources in the Health Services. The above findings are supported by data from similar studies in Greece. Conclusions: The questionnaire used in the research process seemed to capture the most important factors of motivation and professional satisfaction of the nursing staff. Nurses in the hospital setting are motivated more by endogenous motivations and less by external motivations. This finding can be a basis for planning and a reference point by the administrations of the Hospitals for increasing the efficiency and the satisfaction of the employees. In addition, promoting the value of the dynamics of internal rewards has no cost. The training and commitment of public officials to the importance of implementing a system of internal rewards is a key factor for human resources to perform to its full potential. Keywords: Motivation - motivating factors, rewards, job satisfaction, efficiency, Nursing leadership and Management. (EN)


Nursing leadership and management
Νοσηλευτική υγεία και διοίκηση

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.