δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
Εφαρμογή και αξιολόγηση του προγράμματος παρέμβασης "Ο κύκλος των φίλων" σε μαθητές δημοτικού με συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές
Implementation and evaluation of the intervention program "The circle of friends" in students with emotional and behavioral disorders
Οι συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές αφορούν σε ένα μεγάλο εύρος μαθητικού πληθυσμού με ποικίλα χαρακτηριστικά και επιπτώσεις για το κάθε παιδί. Ο ρόλος της πρώιμης παρέμβασης είναι καθοριστικός για τον περιορισμό αυτών των επιδράσεων και την εξασφάλιση ευνοϊκών προϋποθέσεων για την εξελικτική πορεία του παιδιού. Οι παρεμβάσεις αυτές οφείλουν να επικεντρώνονται τόσο στο ίδιο το παιδί όσο και στο οικογενειακό και σχολικό του περιβάλλον. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να εξετάσει την αποτελεσματικότητα του παρεμβατικού προγράμματος που χρησιμοποιεί τον Κύκλο των Φίλων σε μαθητές Δημοτικού με συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες σχετικά με τη μείωση των εξωτερικευμένων και εσωτερικευμένων προβλημάτων συμπεριφοράς, των σοβαρών δυσκολιών προσοχής και των έντονων υπερκινητικών συμπεριφορών, καθώς και την ενίσχυση του επιπέδου αυτοεκτίμησής τους. Εφαρμόσθηκε έρευνα μεμονωμένης περίπτωσης ΑΒ (single subject design AB), που αποτελούνταν από την αρχική φάση (φάση Α) και τη φάση της παρέμβασης (φάση Β). Οι συμμετέχοντες ήταν είκοσι ένα μαθητές ηλικίας εννέα έως έντεκα ετών από τυπικά Δημοτικά Σχολεία γενικής εκπαίδευσης. Για τον σκοπό της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η Κλίμακα Αυτοεκτίμησης του Rosenberg που συμπληρώθηκε από τους μαθητές και μία Κλίμακα Αξιολόγησης Συμπεριφοράς βασισμένη στο Ερωτηματολόγιο του Achenbach για την καταγραφή των συμπεριφορών-στόχων των συμμετεχόντων. Για κάθε παιδί διεξήχθη ανεξάρτητη καταγραφή των συμπεριφορών-στόχων από γονείς και εκπαιδευτικούς κατά το χρονικό διάστημα και των δύο εξεταζόμενων φάσεων και, στο τέλος, συγκρίθηκαν τα δεδομένα από τις δύο αυτές φάσεις και εντοπίσθηκαν τυχόν μεταβολές στη συμπεριφορά τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η παρέμβαση με τον Κύκλο των Φίλων μείωσε τις διασπαστικές, προβληματικές συμπεριφορές όλων των συμμετεχόντων και ενίσχυσε σε έναν σημαντικό βαθμό το επίπεδο αυτοεκτίμησής τους. Επιπλέον, καταγράφηκαν οι παράγοντες που θεωρήθηκαν βοηθητικοί της θετικής επίδρασης της παρέμβασης.
(EL)
Emotional and behavioral disorders affect a wide range of students with a variety of characteristics and effects for each child. The role of early intervention is crucial in limiting these effects and ensuring favorable conditions for the child's developmental course. These interventions should focus on the child as well as on its family and school environment. The purpose of the present study is to examine the effectiveness of the intervention program “The Circle of Friends” in students with Emotional and Behavioral Disorders in relate to the reduction of the externalizing behavior problems, internalizing problems, the intense attention deficits and the hyperactivity behaviors, as well as the enhancement of their self-esteem level. An AB single subject design was used which included a baseline phase (phase A) and a treatment phase (phase B). The participants were twenty one school-age students, nine and eleven years old. The Rosenberg Self-esteem Scale which completed by the students and a Behavior Evaluation Form based on Achenbach Questionnaire were used in order to record and evaluate participants’ target behaviors. For each participant was conducted independent recording of the target behaviors by parents and teachers during both phases in order to have reliable results. The data from these two phases were compared and any behavior changes were identified. The results showed that the intervention reduced the disruptive behaviors of all participants-students and enhanced significantly their self-esteem level. Furthermore, factors which reinforced this positive effect of Social Stories were reported.
(EN)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.