Διερεύνηση της θέσης της γυναίκας στην εκπαιδευτική διοίκηση : οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην κατάκτηση ηγετικών θέσεων και οι παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνισή τους / Καρανίκα Ελένη.

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Αποθετήριο :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Investigating the position of women in educational administration : the difficulties in achieving leadership positions and the factors that contribute to their appearance
Διερεύνηση της θέσης της γυναίκας στην εκπαιδευτική διοίκηση : οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην κατάκτηση ηγετικών θέσεων και οι παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνισή τους / Καρανίκα Ελένη.

Καρανίκα, Ελένη

Χατζηστεφανίδου Σοφία

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2024-06-25


Στη σύγχρονη εποχή, η θέση των γυναικών στην εκπαιδευτική διοίκηση έχει εξελιχθεί σημαντικά, ωστόσο εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά εμπόδια με τα οποία έρχονται αντιμέτωπες οι γυναίκες στην πορεία τους προς την κατάκτηση ηγετικών θέσεων. Έπειτα από αλλεπάλληλους αγώνες διεκδίκησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων τους, με πιο σημαντικά το δικαίωμα ψήφου και το δικαίωμα στην παροχή εκπαίδευσης, διαφαίνεται ότι κάποια κατάλοιπα του παρελθόντος εξακολουθούν να υφίστανται. Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση οι γυναίκες πολλές φορές θεωρούνται καλές για να είναι δασκάλες, αλλά όχι εξίσου καλές για να καταλαμβάνουν διοικητικά καθήκοντα. Από την άλλη, οι άντρες φαίνεται να είναι προτιμότεροι στη διαδικασία ανάληψης ευθυνών και της κατάληψης υψηλόβαθμων ιεραρχικά θέσεων, ενισχύοντας κατά αυτόν τον τρόπο και το κύρος τους. Η διαφοροποίηση αυτή σηματοδοτεί μια ποιοτική ανισότητα μεταξύ των δύο φύλων. Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο τη διερεύνηση της θέσης της γυναίκας σε διοικητικά καθήκοντα και εστιάζει το ενδιαφέρον της στον εκπαιδευτικό κλάδο. Ακόμη, επικεντρώνεται στις δυσκολίες και τους ανασταλτικούς παράγοντες που παρουσιάζονται στην ανάληψη μιας υψηλόβαθμης ιεραρχικά θέσης αλλά διερευνώνται επίσης και ευρύτεροι παράγοντες αποτροπής από την ανάληψη ηγετικών καθηκόντων, οι οποίοι βασίζονται σε κοινωνικά πρότυπα και στερεοτυπικές αντιλήψεις σχετικά με τη διάκριση των φύλων. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε στην έρευνά μας είναι η ποιοτική ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων και για να επιτευχθεί αυτό ζητήθηκε δείγμα από δέκα γυναίκες σε διοικητικά εκπαιδευτικά καθήκοντα. Σύμφωνα με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την έρευνα έγινε γνωστό ότι τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την κοινή γνώμη. Οι γυναίκες μέσα από το περιβάλλον τους, οικογενειακό και επαγγελματικό, αλλά και από την ευρύτερη κοινωνία έρχονται αντιμέτωπες με θεωρίες και απόψεις που θέλουν το φύλο τους ασθενές και αφοσιωμένο στην οικογένεια, χωρίς μεγάλες βλέψεις για επαγγελματική ανέλιξη και επιδίωξη καριέρας. Όλες οι παραπάνω απόψεις μπορούν να αλλάξουν, εάν υπάρξει η κατάλληλη ενθάρρυνση και ψυχολογική υποστήριξη ως προς την εκπλήρωση των επιθυμιών των γυναικών εκπαιδευτικών. Τα μέσα και οι πρακτικές μέθοδοι που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επαγγελματική ανέλιξη των γυναικών θα αποτελούσαν και τρόπους αντιμετώπισης και εξάλειψης των έμφυλων διακρίσεων. (EL)
In modern times, the position of women in educational administration has evolved significantly, but there are still many obstacles they face on their way to leadership positions. After repeated struggles to assert their human rights, most importantly the right to vote and the right to education, it appears that some remnants of the past still exist. In Primary Education, women are often considered good to be teachers, but not as good to occupy administrative positions. On the other hand, men seem to be preferred in the process of assuming responsibilities and occupying high-ranking hierarchical positions, thus strengthening their prestige. This differentiation signals a qualitative inequality between the two sexes. This work aims to investigate the position of women in administrative tasks and focuses its interest on the educational sector. Furthermore, it focuses on the difficulties and inhibiting factors presented in assuming a high-level hierarchical position, but also explores broader deterrents from performing leadership tasks based on social norms and stereotypical perceptions of gender discrimination. The method used in our research is the qualitative analysis of the research data and to achieve this a sample of ten women in administrative training tasks was requested. According to the data collected from the research it became known that stereotypes and prejudices greatly influence public opinion. Women through their environment, family and professional, but also from the wider society are confronted with theories and opinions that want their gender to be weak and devoted to the family, without great aspirations for professional advancement and career pursuit. All the above views can be changed if there is proper encouragement and psychological support to fulfill the wishes of women teachers. The means and practical methods that can be used for the professional advancement of women would also be ways of dealing with and eliminating gender discrimination. (EN)


Γυναίκες
Women
Gender roles
Female leadership
Educational administration
Κοινωνικό φύλο
Gender
Εκπαιδευτική διοίκηση
Διακρίσεις
Γυναικεία ηγεσία
Discrimination
Ισότητα
Equality
Έμφυλοι ρόλοι

Ελληνική γλώσσα





*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.