Τα Ελληνικά σχολικά εγχειρίδια της γεωμετρίας από το 1975 μέχρι το 2019

This item is provided by the institution :
Πανεπιστήμιο Κρήτης   

Repository :
E-Locus Ιδρυματικό Καταθετήριο   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



The Greek geometry textbooks from 1975 till 2019 : An Anthropological Approach.
Τα Ελληνικά σχολικά εγχειρίδια της γεωμετρίας από το 1975 μέχρι το 2019

Δακορώνια, Ευαγγελία

Αναστασάκης, Μαρίνος
Κουρουνιώτης, Χρήστος
Πλατής, Ιωάννης

text
Τύπος Εργασίας--Μεταπτυχιακές εργασίες ειδίκευσης

2020-07-24


Η Ευκλείδεια Γεωμετρία είναι σημαντικός κλάδος των μαθηματικών που απασχολεί τη μαθηματική κοινότητα. Ως σχολικό μάθημα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο των ερευνητών όσο και των εκπαιδευτικών ιδιαίτερα σε σχέση με το ιστορικό της μέρος περισσότερο από κάθε άλλο μάθημα των σχολικών μαθηματικών. Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία ερευνά το ρόλο και τη χρήση των εικόνων και των εργασιών στα σχολικά εγχειρίδια Ευκλείδειας Γεωμετρίας του Λυκείου από το 1975 μέχρι σήμερα (2020). Πιο συγκεκριμένα, σκοπός της είναι να εξετάσει τους τρόπους με τους οποίους παρουσιάζονται στους μαθητές οι διάφορες γεωμετρικές έννοιες μέσω τριών κατηγοριών εικόνων και τεσσάρων κατηγοριών εργασιών. Επιπλέον, στοχεύει στο να διαπιστώσει κατά πόσο έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες της εκάστοτε συγγραφικής ομάδας σε σχέση με την μαθηματική γνώση που προάγουν τα σχολικά εγχειρίδια Ευκλείδειας Γεωμετρίας. Ως θεωρητικό υπόβαθρο χρησιμοποιήθηκε η Ανθρωπολογική Θεωρία της Διδακτικής. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης έδειξαν ότι η επικρατέστερη κατηγορία στις εικόνες είναι αυτή που σχετίζεται με αποδείξεις και εφαρμογές. Η κατηγορία αυτή χρησιμοποιήθηκε περισσότερο από κάθε άλλη, ωστόσο, η χρήση της μειώνεται με το πέρασμα των χρόνων. Όσων αφορά τις εργασίες, από το 1990 και έπειτα, παρατηρήθηκε αύξηση της χρήσης των εργασιών που σχετίζονται με την ανάκληση μαθηματικών εννοιών από την πλευρά του μαθητή. Συνοπτικά, παρατηρήθηκε ότι με το πέρασμα των χρόνων, τα σχολικά εγχειρίδια Ευκλείδειας Γεωμετρίας δίνουν λιγότερη έμφαση στη μαθηματική απόδειξη και στην επίλυση προβλημάτων τα οποία καλούνται να λύσουν οι μαθητές. Με σκοπό να εξηγηθούν αυτά τα φαινόμενα, τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης ερμηνεύθηκαν με βάση την Ανθρωπολογική Θεωρία της Διδακτικής και το ευρύτερο κοινωνικό- πολιτισμικό πλαίσιο των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων της Ελλάδας. (EL)
Euclidean Geometry is a significant branch of mathematics that concerns the mathematics community. It is a subject of the school environment attracting scientists and educators to study its history more than any other subject of school mathematics. This thesis investigates the role and the use of images and tasks in the Greek Euclidean Geometry textbooks of Lyceum from 1975 to date. The aim is to examine the ways that Geometry concepts are introduced to students in texts through three categories of images and four categories of tasks. Furthermore, it will be identified whether the priorities of authors have changed or not. To this purpose, I employ the Anthropological Theory of the Didactic (ATD). The results have shown that there is a dominant category in images which has been used mostly from the authors; nevertheless, its use declines over time. As for the tasks, from 1990 onwards, the increase in the use of a particular category modified slightly the findings. It is found that Greek Euclidean Geometry textbooks put less emphasis on the mathematical proof over time and as a consequence the categories of tasks the students engaged are influenced. With a view to gain an insight in these phenomena, the results were linked to the wider socio-cultural context of educational reformations in Greece. (EN)


Μαθηματικά
Γεωμετρία
Mathematics
Anthropological theory of the didactic
Ανθρωπολογική θεωρία της διδακτικής

English





*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)